ویژه ها

درس سوم/وحدت در نهج‌البلاغه(۲)

«و این فریاد علی تنها است در بستر زمان که به وحدت قیام کنید و از تفرقه بپرهیزید، ای مسلمانان»

از خطبه ۲۵ نهج‌البلاغه علی(ع) : (والله لاظن ان هولاء القوم سیدالون منکم باجتماعهم علی باطلهم و تفرقکم عن حقکم و بمعصیتکم امامکم فی الحق و طاعتهم امامهم فی الباطل و بأدائهم الامانه الی صاحبهم و خیانتکم و بصلاحهم فی بلادهم و فسادکم) :

سوگند به خدا ای کسانیکه با همدیگر اختلاف دارید، ای شیعیان علی، این فریاد علی است به یارانش، سوگند به خدا که شما بوسیله این اختلافتان و بوسیله این تفرقه‌ای که با همدیگر دارید باعث می‌شوید (هولاءالقوم) که این دشمنان اسلام، این دشمنان خدا بر ما مسلط شوند. سوگند به خدا اجتماع و وحدت آنها بر باطل متشکل‌تر از اجتماع شماست بر حق، و اجتماع و وحدت آنها بر راهشان بر شیطان صفتیشان بهتر اس و متشکل‌تر است از تفرقه شما بر حق، شما به امامتان، به رهبرتان معصیت می کنید، نافرمانی می‌کنید (و بمعصیتکم امامکم فی الحق)، با اینکه امام شما بر مسیر حق است، و اما آنها دشمنان خدا، دشمنان اسلام از رهبرانشان در باطل اطاعت می‌کنند. (و به صلاحهم فی بلادهم و فسادکم) : آنها برای اصلاح بلادشان تلاش می‌کنند و شما برای تفرقه و خودپرستی و خودگرایی و گروه گرایی.

ملت قهرمان و شهیدپرور ما شاهد است، امت ما فریاد علی(ع) را در نهج‌البلاغه شنیده، فریاد امام امت را هم از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون شنیده است که چقدر صحبت از وحدت، وحدت و وحدت برده. باز هم فریاد علی(ع) را در بستر زمان و هم فریاد امام امت خمینی بت شکن را در عصر حاضر بشنوید. خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه نیز علی(ع) فریاد می‌کشد :

«والله یمیت القلب و یجلب الهم اجتماع هولاء القوم علی باطلهم و تفرقکم عن حقکم فقبحاً لکم و ترحاً حین صرتم غرضاً یرمی» : بخدا سوگند که می‌کشید شم قلبها را، ایمانها را، ایمانها و روحها را بوسیله این تفرقه‌هایی که با هم دارید. سوگند به خدا (والله) که این اختلافاتی که میان شما هست کوششها و تلاشها را از بین می‌برد (یجلب الهم) و در مقابل ما دشمنان اسلام اتحادشان بر باطل متشکل‌تر از اتحاد شما است بر حق. و باز فریاد تنهایی علی(ع) از خطبه ۸۷ نهج‌البلاغه :

«فیا عجبا و مالی لااعجب من خطاء هذه الفرق علی اختلاف حججها فی دینها» : بسیار عجیب است، بسیار تعجب‌آور است از این تفرقه‌ شما، از این اختلافات شما بر دین خدا (من خطاء هذه الفرق) از این تفرقه شما (علی اختلاف حججها فی دینها) بر اختلافی در یک دین مشترک، در یک اسلام دارید با هم. این فریاد علی است (علی اختلاف حججها فی دینها) اگر دین مشترک دارید، پس این اختلافات شما چیست؟… باز فریاد علی، فریاد علی(ع) از خطبه ۹۶ نهج‌البلاغه :

«ایها الشاهده ابدانهم الغایبه عنهم عقولهم المختلفه اهواء هم المبتلی بهم امر اوءهم صاحبکم یطیع الله و انتم تعصونه و صاحب اهل الشام یعصی الله و هم یطیعونه»

ای کسانیکه حضور دارید، ای کسانیکه جسمتان حضور دارد و عقلتان پنهان شده. ای کسانیکه فریب خودمحوریها را خورده‌اید فقط من برایتان مطرح است. خون شهیدان را فراموش کرده‌اید، رسالت آنها را فراموش کرده‌اید (المختلفه اهواوءهم) چگونه است که خواسته‌های شما مختلف است، چگونه است که این همه اختلاف در دین مشترک دارید (اللهم واحده نبیهم واحده کتابهم واحده) : خدای شما یکی است، کتاب شما قرآن یکی است، پیامبر یکی است، و امام امتتان خمینی بشت شکن یکی است .                                                                               (والسلام)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page