ویژه ها

ستون ششم/وقتی بیگانه دل نگران مردم ایران می شود!

رادیو و سایت زمانه، اسمی تا حدودی آشنا و تا حدودی غریب که اسمش را شاید کم و بیش شنیده باشید. این رسانه جایگاه خاصی در ایجاد نافرمانی مدنی و استفاده از تکنیک های جنگ نرم و عملیات روانی بر ضد نظام جمهوری اسلامی دارد. این رسانه نما برای آن که برای خود مخاطب جذب کند مجبور است از عناوین زیبا و روش های متعدد استفاده کند و مفاهیم التقاطی خود را با هدف لیبرالیزه کردن فرهنگی جامعه و تخریب اسلام و انقلاب به او القا نماید. سلب انگیزه از دیگر آثاری است که مخاطب با مطالعه این دسته مقالات مواجه می شود .در این مقاله به برخی حرکت ها و فعالیت های این مجموعه هوچی گر مخصوصاً در حوزه اجتماعی می پردازیم:

هنجار شکنی، جنبش سازی اجتماعی،تخریب احکام اسلام، بزرگ کردن مشکلات و تخریب نقاط مثبت ، تضعیف نظام خانواده، رواج فحشا و از هم گسیختگی اجتماعی و همه و همه اموری اند که در جهت دهی ذهن مخاطب به سمت آن چه گوینده می خواهد با فریب او صورت می گیرد.

مثال هنجار شکنی دینی و قانونی رادیو زمانه ماه رمضان امسال است که پی در پی مخاطبان خود را به هنجار شکنی در مسئله روزه داری فرا می خواند. گزا رش هایی اغلب دروغین و بی سند و یا واقعی و ناقص اما با عناوینی که مخاطب را جهت دهی سیاسی و به خروش می آورد چون«درجست‌و‌جوی“روزه‌خوار”»، «کار، گرما،روزه وشلاق»!!، «۶۰۰ نفر[!]به اتهام روزه‌خواری در شیراز و همدان بازداشت شدند»!!! و از این دست عناوین فریبنده که -جدای از دیگر اشکالاتش -صحت آن ها نیز خود مورد سؤال است.

رادیو زمانه

اصطلاح “گزارش میدانی” را بارها و بارها در مقالات سایت زمانه می بینید. این اصطلاح به سادگی در منظر شما قرار نگرفته است. بلکه می خواهد با گزارش هایی واهی که به هیچ وجه سندیت آن معلوم نیست شما را به این سمت ببرد که همه مردم ایران با اسلام و قوانین آن مخالف اند. جالب است که برخی اوقات گزارش های خود را بر مصاحبه های انجام شده توسط صدا و سیما ترجیح می دهد بی آن که دلیلش را بگوید. اگر قرار است نظر مردم بازخورد شود جه تفاوتی میان نظر مردم در تلویزیون با نظرمنعکس کننده آن هاست. اتهام دروغین و بی اساسی که بدون هیچ سند و مدرک و صرفاً با جوسازی و در جهت تضعیف رسانه ملی و گرایش بیشتر به رسانه های معاند است.

– این رسانه با تظاهر حقوق بشری خود گاهی به بزرگ نمایی برخی مشکلات جامعه می پردازد. برای مثال مدتی پیش دو کارگر اقدامی به خودسوزی کردند که خبر آن را نیز خبرگزاری دانشگاه آزاد(آنا) منتشر ساخته بود. این اقدام ناموفق مانده بود. البته در مرحله تهدید باقی مانده و به مرحله عمل نرسیده بود. خبر آن را در اینجا  ببینید. اما این رسانه نما با تعمیم این داستان به مسائل سیاسی با ظاهری روان شناسانه سعی کرد بحران اخراج کارگری و کارمندی را در ایران القا کند و با این تیتر که «خودسوزی کارگران،راه دیگری برای اعتراض نیست؟» تلویحاً به مخاطب می گوید که این راه مناسب است. و حال آن که هر کارشناس در پی علاج واقعه است نه دامان زدن به آن.

نگرانی از خانواده ایرانی و القای به مخاطب که خانواده را بشکند و فضای گرم آن را نوعی اسارت ببیند! نگرانی از مقابله با طلاق نیز در همین میان وجود دارد.

ادامه دادن این گونه گفتار ها نیز به سبب لیبرالیزه کردن مردم ایران است. یکی از راه های این مجموعه سیاسی جلوه  دادن امور اجتماعی و سلب اعتماد او از نظام سیاسی مد نظر با عملیات روانی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page