ویژه ها
سهم روان شناسان امریکایی در نقض حقوق بشر/گزارش سایت ضدانقلاب

سهم روان شناسان امریکایی در نقض حقوق بشر/گزارش سایت ضدانقلاب

سایت به اصطلاح حقوق بشری «زمانه» در طی گزارشی به نقل از سایت آلمانی زبان «زود دویچه» به بررسی نقش روان شناسان امریکایی در شکنجه های مربوط این کشور پرداخت.

در این گزارش انجمن روان شناسی امریکا(APA) انجمنی فعال ذکر شده است که فعالیت های گوناگونی در جهت ابداع روش های شکنجه گری داشته است.

در این باره می نویسد:

هرچند همکاری موثر روان‌شناسان آمریکایی در ابداع روش‌های جدید شکنجه، که در چارچوب پروژه «مقابله با تروریسم» جرج دبلیو بوش آغاز شده بود، یک بار در سال ۲۰۰۷ افشا شده ، اما نتایج تحقیقی جدید  آشکار می‌کند انجمن روان‌شناسی به طور پیوسته و منظم، با وزارت دفاع آمریکا همکاری تنگاتنگ داشته است. در این تحقیق، اسناد داخلی و ایمیل‌های مبادله شده مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

shot-20150807-15030-vb4oc6

با وجود آن که امریکا مسلمانان را به تروریسم متهم می کند به مبانی خود نیز ملتزم نیست. آیا نظام لیبرال-دموکراسی آمریکا با نقض صریح آزادی و شکنجه های طاقت فرسا ناسازگار نیست؟ داستان وقتی جالب تر می شود که در ادامه گزارش می آید:

بازرس تحقیق پنتاگون، شلتون آر. یانگ در گزارش سال ۲۰۰۷ خود می‌نویسد، ارتش آمریکا اعضای انجمن روان‌شناسی را مامور کرده بود تا با روش‌های جدید متهمان فعالیت‌های تروریستی را به حرف بیاورند. دو تن از این روان‌شناسان به نام‌های «جمیز میچل» و «بروس جسن» دست به تدوین انواع «تکنیک‌های پیشرفته بازجویی» مانند بی‌خوابی، القای حس خفگی با آب، استفاده از حشرات و اعدام مصنوعی زدند، آنها پیش از آن هیچ تجربه‌ای از انجام بازجویی نداشتند و اطلاعات خود را تنها از کتاب‌ها جمع‌آوری کرده بودند. این دو روان‌شناس بابت «خدمات» خود ۸۰ میلیون دلار دریافت کردند.

از اقدام مجلس سنای امریکا تا تکذیب های ناکام

در ادامه آمده است:

گزارش شکنجه سال ۲۰۱۴ که نتیجه تصمیم مجلس سنا برای تحقیق در مورد اقدامات انجام شده در زندان‌های مخفی و پراکنده آمریکا در سراسر جهان «Black Sites» بود، جزئیات بسیاری را روشن می‌کند. اما این خبرنگار نیویورک تایمز، جیمز ریزن بود که در کتاب خود تاکید کرد که موضوع صرفا همکاری فردی چند عضو انجمن روان‌شناسی نبود. جیمز ریزن می‌گوید «همکاری سیستماتیک» وزارت دفاع و انجمن روانشناسی آمریکا عنوان دقیق‌تری است. او به کسانی چون جان لسو اشاره می‌کند که در شکنجه محمد القحطانی مشارکت داشت. این زندانی سعودی بر اثر شکنجه به آستانه مرگ رسیده بود.

در آغاز انجمن همه اتهام‌ها را تکذیب کرد اما به ابتکار خود انجمن، گروهی مامور انجام تحقیق شدند که در آن صحت همه اتهام‌ها تائید شد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page