ویژه ها
آیا اموری که در شب قدر تعیین می شود با اعمال خیر یا ناپسند انسان تغییر می یابد ؟

آیا اموری که در شب قدر تعیین می شود با اعمال خیر یا ناپسند انسان تغییر می یابد ؟

تمام مقدرات یک ساله انسان در شب قدر، مقدر مى شود.اما این سوال مطرح است که آیا خود انسان در مقدراتش نقشى دارد یا اینکه چه بخواهد و چه نخواهد, تلاش بکند یا نکند, مقدارتش در این شب رقم مى خورد؟

البته نقش شب مقدس قدر و ماه مبارک در پررنگ کردن اعمال قابل انکار نیست ، ولی باید در نظر داشته باشید که سرنوشت بر اصل “قانون علیت” استوار است و محصول طبیعى و نتیجه تکوینى افعال و افکار و عقاید انسان است. همان گونه که افعال و افکار انسان سرنوشت او را رقم مى‏زند، تغییر افعال و افکار نیز موجب تغییر و تبدیل سرنوشت مى‏گردد. یعنی در واقع هم تعیین شدن قضا و قدر با توجه با افکار و اعمال انسان ها است و هم تغییراتی که در قضا و قدر به وقوع می پیوندد.
در واقع اعمال انسان ها در دو مرحله ثبت می شود : یکی در مرحله قضای غیر حتمی که در لوح محو و اثبات در نزد خداوند ثابت است . این همان چیزی است که در شب قدر نیز تعیین می شود و تعیین آن نیز منافات با اختیار ندارد ؛زیرا بر اساس فکار و اعمال و کرداری که  خواهد داشت ، تعیین می شود.

مرحله دیگر قضای حتمی  است که در لوح محفوظ و در نزد خداوند ثابت است و برخی از آنها در حیطه اراده انسان قرار ندارد ، مانند وقوع قیامت که تغییر ناپذیر است.
انسان می تواند با تلاش و کوشش خود آنچه در لوح محو و اثبات برای خود تعیین نموده ، تغییر دهد و همان گونه که در ذیل می آید یکی از عوامل تغییر دعا است.
قرآن کریم مى‏فرماید: “ان الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بأنفسهم؛(۱) خداوند سرنوشت هیچ قومى (و ملتى) را تغییر نمى‏ دهد مگر آن که آنان آن چه را در خودشان است، تغییر دهند”.

– چند نکته باید در امر تبدیل و تغییر سرنوشت مورد دقت و تأمل قرار گیرد:
۱ – سر مطلب در امکان تبدیل سرنوشت این است که قضا و قدر، وجود هر موجودى را فقط از راه علل و اسباب خاص او ایجاب مى‏کند.
ایجاب و ایجاد موجودى از غیر مجراى علل و اسباب خاص او، ممتنع (غیر ممکن) است. از طرف دیگر، علل و اسباب طبیعى، مختلف است و مواد این عالم در آن واحد استعداد متأثر شدن از چندین علت را دارند.

شهید مطهرى (ره) در مورد مطلب فوق مى‏گوید: اعمال و افعال بشر از آن سلسله حوادث است که سرنوشت حتمى و تخلف ‏ناپذیر ندارد، زیرا بستگى دارد به هزاران علل و اسباب و از آن جمله انواع اراده‏ها و انتخاب‏ها و اختیارها که از خود بشر ظهور مى‏کند.(۲)
۲ – سعادت و شقاوت، خوشبختى و بدبختى یک امر حتمى و اجتناب‏ ناپذیر نیست، حتى اگر انسان کارهایى انجام داده باشد که در صف بدکاران قرار گیرد، اما مى‏تواند با تغییر موضع خود و روى آوردن به نیکى‏ها، مخصوصاً خدمت به خلق خدا (با قصد نزدیکى به خدا) سرنوشت خود را دگرگون سازد.”(۳)

چنان که در دعاى مخصوص شب سوم ماه مبارک رمضان مى‏خوانیم:
“و ان کنتُ من الاشقیا فامحنى من الاشقیا و اکتبنى من السعداء؛ خدایا! اگر من از شقاوتمندانم (یعنى کارهاى من موجب شده که اسم من در فهرست بدبخت‏ها و شقاوتمندان قرار گیرد)، نامم را از آن ردیف حذف کن و در فهرست سعادتمندان و خوشبخت‏ها بنویس”، یعنى توفیق این کار را به من مرحمت کن. سپس در ذیل دعا علت درخواست دگرگونى سرنوشت را مستند مى‏ کند به آیه قرآن که “خدایا! تو در قرآنت که بر پیامبر(ص) فرستاده‏اى فرمودى: “یمحو الله ما یشاء و یثبت؛(۴) خداوند هر چه را بخواهد (از آن چه که قبلاً ثبت شده) محو مى‏کند و هر چه را بخواهد (از آن چه که قبلاً ثبت نشده) ثبت مى‏کند”.

تبدیل سرنوشت در روایات.

از رسول اکرم(ص) سؤال شد که: آیا دوا و دعا جهت استشفا به کار گرفته مى‏شود و این امور مى‏توانند سرنوشت بیمار را تغییر دهند و جلوى قدر الهى را بگیرند؟ حضرت فرمود: دعا و دوا مى‏توانند سرنوشت بیمار را تغییر دهند. این‏ها جلوى قدر الهى را نمى‏گیرند، بلکه خود این‏ها نیز از قدر الهى هستند(۵)، یعنى خداوند مقرر نموده است که عوامل مادى و معنوى (چون دعا، صدقه و انفاق، خدمت به خلق خدا) در سرنوشت انسان تأثیر گذارند.
امیرالمؤمنین (ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: “کمک به نیازمندان هرگاه به صورت صحیح انجام گیرد و نیکى به پدر و مادر و انجام هر کار خیر، شقاوت را به سعادت مبدل مى‏ کند و عمر را طولانى و از خطرات جلوگیرى مى‏ نماید.”

بنابراین همان گونه که ساختن سرنوشت به دست انسان و با اعمال و عقاید او است که توسط خدا تقدیر مى‏ گردد، تغییر و تبدیل سرنوشت نیز با همت وى ممکن و مقدور است. (۶)
از نظر جهان بینى مادی،‌ عوامل مؤثر در سرنوشت انسان، منحصراً مادى است. اما از نظر جهان بینى الهی،‌ علل و عوامل منحصر در علل مادی نیست . عوامل  دیگرى که عوامل روحى و معنوى نامیده مى شوند نیز همانند عوامل مادى یا برتر از آنها  در سرنوشت انسان مؤثرند.
استاد مطهرى مى گوید: “از نظر جهان بینى الهی، جهان هم شنواست و هم بینا،‌ ندا و فریاد جاندارها را مى شنود و به آن ها پاسخ مى دهد. به همین جهت دعا یکى از علل این جهان است که در سرنوشت انسان مؤثر است. جلو جریان هایى را مى گیرد و یا جریان هایى به وجود مى آورد. به عبارت دیگر، دعا یکى از مظاهر قضا و قدر است که در سرنوشت حادثه اى مى تواند مؤثر باشد یا جلو قضا و قدرى را بگیرد”(۷)

امام صادق(ع) مى فرماید: “دعا، قضاء الهى را بر می گرداند ، اگر چه قضاء الهى محکم شده باشد.  از این رو زیاد دعا کن که آن کلید هر رحمت و بر آوردن هر حاجت است”. (۸)
از امام کاظم (ع) نقل شده که فرمود: “بر شما باد به دعا کردن زیرا دعا و درخواست از خدا بلائى را که از مرحله‌ قدر و قضا گذشته و جز امضاء آن نمانده (یعنى تمامى اسباب آن فراهم شده ولى هنور در خارج وجود پیدا نکرده) بر مى گرداند”. (۹)
امام صادق(ع) مى فرماید: “خدا را بخوان و دعا کن و مگو کار گذشته است”. (۱۰)
پى‏ نوشت‏ها:
۱) رعد (۱۳) آیه ۱۱.
۲) مجموعه آثار، ج ۱، ص ۳۹۴.
۳) تفسیر نمونه، ج ۱۰، ص ۲۴۳.
۴) سوره رعد (۱۳) آیه ۳۹.
۵) اقتباس و نقل به مضمون از مجموعه آثار، ج ۱، ص ۳۹۵.
۶) علامه محمد حسین طباطبایى، المیزان، ج ۱۱، ص ۳۸، بحث روایى، ذیل آیه ۳۹ سوره رعد.
۷) استاد مطهری، مجموعه آثار، ج ۱، ‌ص ۴۰۶.
۸) اصول کافی، ج ۴، ص ۲۱۶.
۹) ترجمه المیزان، ج ۲، ص ۵۵.
۱۰ ) اصول کافی، ج ۴، ص ۲۱۳.

منبع : طلبه پاسخگو

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page