ویژه ها
وقتی دامان انگلیس هم گرفتار می شود

وقتی دامان انگلیس هم گرفتار می شود

شبکه فارسی زبان انگلیسی بی بی سی روز گذشته با انتشار گزارشی ویژه و همراه با تصاویر از وضعیت اعتیاد در جامعه افغانستان با این عنوان که ” کابوس وحشتناک؛ دیدار با معتادان افغان”، در شرایطی از این موضوع اعلام نارضایتی کرده و مشاهده ی آن را “کابوسی وحشتناک” می داند که دولت انگلیس نقشی کلیدی را در افزایش تولید و مصرف مواد مخدر در افغانستان ایفا نموده است.

بی بی سی فارسی در گزارش اخیر و البته سوزناک خود می آورد: « آمدن زیر پل سوخته مثل دیدن یک کابوس وحشتناک است، یا دیدن صحنه‌ای از یک فیلم خیلی وحشتناک. در هر گوشه‌ای از این پل شماری نیمه جان افتاده، باید از روی جسد نیمه جان آنها رد شد و ترس داری و هر لحظه فکر می‌کنی که مردگان زنده شده و در دام آنها گیر خواهی افتاد.

برای معتادان زیر پل سوخته کابل، رستوران‌ها در ماه مبارک رمضان باز است در حالیکه در تمام کابل رستوران‌ها تعطیل هستند. در این رستوران‌ها برای آنها غذا، چای و کیک می‌فروشند. شماری از مالکان این رستوران‌ها هم معتادان هستند.»

این شبکه ی سلطنتی انگلیسی در ادامه نیز، در لابلای این گونه جملات احساسی، ضمن متهم کردن دولت و مردم افغانستان به بی توجهی و فراموشی موضوع اعتیاد و وضعیت معتادان، عنوان کرده است: « بسیاری از این معتادان سالهاست از خانواده ‌های شان دوراند …  با افزایش معتادان حالا زنان هم به راحتی اینجا می‌آیند و یکی از انواع مواد مخدر را استفاده می‌کنند … »

اما کمی بررسی در مورد وضعیت تولید و گسترش مواد مخدر در افغانستان، قبل و بعد از حضور اشغالگران انگلیسی که طبق ترتیبات “بن” و تقسیم بین المللی کار در افغانستان، مسئولین مقابله و کنترل این موضوع به آن ها واگذار شده بوده است، کاملا نقش بارز آن ها را آشکار می سازد.

انگلیس با بهانه ی مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، پس از آمریکایی ها، بیشترین تعداد نظامیان را در این کشور دارا بوده است که مناطقی مانند ولایت هلمند و حوزه جنوب غرب افغانستان را که مرکز اصلی تولید این مواد افیونی در این کشور است به سلطه ی خود دراورده بودند.

با این وجود با گزارش های منتشر شده از میزان کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان به راحتی می تون دریافت که نه تنها این حضور گسترده انگلیسی ها مانعی برای این جریان نبوده است، بلکه با مدیریت های خود به بحران موجود در حوزه ی مواد مخدر اضافه نیز کرده اند؛ همانطور که در سال ۲۰۱۳ میلادی، بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، میزان تولید مواد مخدر در این کشور، سه برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته اش بوده است.

نکته ی قالب توجه این است که بر اساس اسناد و آمارهای منتشر شده بیش از نود درصد هروئین مورد نیاز و مصرف شده در انگلیس نیز توسط مواد مخدر تولید شده در افغانستان و قاچاق از این کشور در سال های اخیر تأمین شده است؛ که این موضوع نیز خود گویای ارتباط معنادار نقش انگلیس در افزایش تولید مواد مخدر در این کشور با تأمین نیاز انگلیسی ها در این حوزه است.

بعلاوه، این نکته نیز کاملا مشخص است که با افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان، در کنار افزایش قاچاق آن به سایر نقاط جهان، طبیعتا به شمار مصرف کنندگان این مواد افیونی در داخل خود این کشور نیز اضافه می شود که با آگاهی به این موارد و همچنین دیگر شواهد و اطلاعاتی که بیان آن در این گزارش قابل طرح نیست، “کابوس وحشتناک” بی بی سی از مشاهده معتادان در این کشور را می توان به کابوس هایی تشبیه نمود که مجرمان پز از ارتکاب به جنایت در خواب می بینند.

منبع : پرشین بی بی سی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page