ویژه ها

خبری که از خبرگزاری دولتی برنا حذف شد/ حسین فریدون…

سفر دقیقه نود حسین فریدون به وین برای رساندن چه پیامی بود؟ / آیا فریدون هم مانند اوباما حامل پیام ایستادگی بر خطوط قرمز است!؟

همزمان با حضور وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ در وین، خبرگزاری دولتی برنا اعلام کرد حسین فریدون، برادر رئیس جمهور نیز راهی وین شده است. این در حالی است که از ساعاتی پیش و پس از دیدار سه جانبه ظریف، اشتون و کری، اخباری از سوی دیپلمات های ایرانی در محافل رسانه‌ای منتشر شده است که حاکی از تلاش برای نوعی از تمدید توافق در قالب یک توافق کلی و جدید با عنوان «تفاهم‌نامه سیاسی» است.

133520

به گزارش بصیرت جویان به نقل از رجانیوز، هر چند این خبر ساعاتی بعد از خروجی خبرگزاری دولتی برنا حذف شد اما انتشار خبر سفر فریدون به وین می‌تواند به عنوان یک پیام در حاشیه مذاکرات از سوی ایران برداشت شود، چرا که فریدون در موارد مشابه نقش پیغام‌رسانی میان برادر و تیم مذاکره کننده را بازی کرده است.

اینکه حسین فریدون حامل چه پیغامی برای مذاکره‌کنندگان ایرانی است همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی است، اما نکته قابل توجه آن است که حمایت جریانات مختلف و ارکان نظام از مذاکرات و نتایج آن منوط به «حفظ خطوط قرمز نظام» در مذاکرات هسته‌ای بوده و بر همین اساس به نظر نمی‌رسد نتایج پیغام و پسغام‌های دقیقه نود، چیزی خارج از خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای نباشد.

آنچه مشهود است، تلاش طرفین برای عدم شکست مذاکرات و رسیدن به راه خروجی برای باز ماندن مسیر گفتگو است، راهکاری که به نظر می‌رسد در قالب یک متن کلی با عنوان «تفاهم سیاسی» در حال بررسی و چکش‌کاری است و به نظر نمی‌رسد با توجه به شکاف عمیقی که به گفته دیپلمات‌ها در میان طرفین وجود داشته و خصوصا پس از نشست مسقط تعمیق شده است، زمینه‌ای برای توافق بر سر جزئیات در زمان باقیمانده وجود داشته باشد، مگر آنکه یکی از طرفین حاضر به نادیده گرفتن خطوط قرمز خود در مذاکرات باشد.

133521

این در حالی است که اوباما در مصاحبه‌ای که ساعاتی پیش با اوباما با ای‌‌بی‌‌سی مطرح کرد، موضع خود را نسبت به خط قرمز امریکا یعنی تحریم‌ها به صراحت بیان کرد: «موضعی که در قبال تحریم‌ها وجود دارد، غیرقابل مذاکره بوده است، به نظر من ایران خواهان برداشته شدن سریع تحریم‌هاست، پس از آن نیز آن‌ها می‌خواهند برخی از راه‌ها را برای خود باز نگاه دارند، راه‌هایی که شاید دیگر هرگز بسته نشود، با این وجود ما نمی‌توانیم این را بپذیریم و انجام دهیم.»

باید دید که آیا حسین فریدون هم حامل پیغام همین تاکید و پافشاری بر خطوط قرمز برای مذاکره کنندگان ایرانی در دقایق آخر یکسال مذاکره و گفتگو است!؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page