ویژه ها

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛ دام بزرگ پایداری از نظر ابتکار/ آیا دادگاه مهدی هاشمی علنی برگزاری می‌شود/ دست و پا زدن اصلاحات در وحدت اصولگرایان

نویسنده «دلواپس» روزنامه ابتکار معتقد است که جبهه پایداری با تیزهوشی توانسته است که جامعتین را مجبور به پذیرش «مرجعیت سیاسی» آیت‌الله مصباح یزدی کند.
گروه سیاسی مشرق – رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.
****

روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز چهارشنبه را با تمرکز بر دور جدید مذاکرات هسته‌ای و خبرهای مبنی بر توافق میان طرفین مذاکره آغاز کردند؛ از سوی دیگر واکنش روزنامه‌های اصلاح‌طلب به همایش وحدت اصولگرایان هجمه به کنش سیاسی آیت‌الله مصباح یزدی بود؛ این روزنامه‌ها درصدد هستند با ادعا اینکه جبهه پایداری با راهبرد منفعت طلبانه و استراتژی «دام» برای اصولگرایان، مرجعیت و رهبری سیاسی آیت‌الله مصباح یزدی را بر این جریان سیاسی تحمیل نماید؛ سامان وحدت یابی جدید اصولگرایان را برهم بزنند.

دام بودن بزرگ پایداری از نظر ابتکار/ آیا دادگاه مهدی هاشمی علنی برگزاری می‌شود/ دست و پا زدن اصلاحات در وحدت اصولگرایان/روزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری چهارشنبه را با تیتر «آغاز دور هفتم مذاکرات هسته‌ای» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· دانشگاه نه باید پادگان نظامی باشد و نه باشگاه احزاب

روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود به بازتاب سخنان دبیر کل این حزب اصلاح‌طلب در برنامه تلویزیونی «متن-حاشیه» پرداخت؛ مصطفی کواکبیان در این برنامه سیاسی در مورد وضعیت دانشگاه‌های کشور اظهار داشت «از آن‌طرف دانشگاه نباید باشگاه احزاب باشد و از منظری دیگر نیز دانشگاه نباید پادگان نظامی باشد و دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌ها از چندین فیلتر رد می‌شوند و طوری نیست که هر کس بتواند وارد دانشگاه شود و افرادی که وارد دانشگاه می‌شوند باید معیارهایی را داشته باشند و شاید دانشجویان مواردی را که مطرح کردند منطقی نباشد؛ اما آن‌ها با این دید که نظر آن‌ها منطقی است صحبت می‌کنند. وی گفت: با توجه به اشاره رهبر معظم انقلاب به کرسی‌های آزاداندیشی و حتی قانونی که در مجلس هشتم در این مورد تصویب شد حال باید ببینیم چقدر این موضوع عملیاتی شد و درزمینهٔ تشکل‌های دانشجویی نیز باید اشاره‌کنم این تشکل‌هایی که قانونی هستند باید به آن‌ها اجازه دهیم که در حیطه قانون فعالیت کنند. این استاد دانشگاه در ادامه گفت: ما باید فضا را به‌گونه‌ای ببینیم که دانشجویان واقعاً احساس نشاط کنند و در بعضی دانشگاه‌ها هنوز ترس‌هایی هست و بنده، با توجه به این‌که در بیش از ۷۰ دانشگاه سخنرانی و مناظره کرده‌ام و با دانشگاه‌ها در ارتباط هستم و متأسفانه هنوز در بعضی از دانشگاه‌ها فضای ترس وجود دارد.»

دام بودن بزرگ پایداری از نظر ابتکار/ آیا دادگاه مهدی هاشمی علنی برگزاری می‌شود/ دست و پا زدن اصلاحات در وحدت اصولگرایان/روزنامه ابتکار

«وزیر اطلاعات: بی‌طرفیم» تیتری است که روزنامه ابتکار در انعکاس به نشست خبری حجت‌الاسلام علوی انتخاب کرده است و در ادامه به نقل از وزیر اطلاعات دولت یازدهم نوشت «کسی که می‌خواهد مسئولیتی در نظام عهده‌دار شود اهلیتش باید مسلم شود که بخشی از آن اهلیت،‌ اهلیت امنیتی است. ما دو مسئولیت سنگین در این حوزه داریم؛ یکی از آن‌ها سپردن مسئولیت‌های نظام به افراد دارای صلاحیت است و دیگری حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی افراد؛ چراکه نمی‌توان با ارائه یک گزارش با آبرو و حیثیت آن‌ها بازی کرد. وی تأکید کرد: طرح وزارت اطلاعات در بررسی صلاحیت افرادی که برای تصدی پست‌های مدیریتی مورد استعلام قرار می‌گیرند این است که در کنار این‌که کمتر آسیب به حیثیت افراد وارد شود، شأن و جایگاه پست‌های نظام جمهوری اسلامی حفظ و به دست انسان‌های شایسته سپرده شود.»

· اصول‌گرایان در دام بزرگ جبهه پایداری

مصطفی داننده در صفحه سیاسی روزنامه ابتکار به تحلیل آخرین وضعیت همگرایی اصولگرایان پرداخته است؛ نویسنده «دلواپس» این روزنامه معتقد است که جبهه پایداری با تیزهوشی توانسته است که جامعتین را مجبور به پذیرش «مرجعیت سیاسی» آیت‌الله مصباح یزدی کند، وی سپس نوشت «تصور کنید سال ۹۴ فرارسیده است و اصول‌گرایان به دنبال ارائه یک لیست واحد برای انتخابات مجلس دهم هستند و می‌خواهند فردی مانند لاریجانی، ابوترابی فرد یا حداد عادل را به‌عنوان سر لیست معرفی کنند و به خاطر همین به دنبال جلب نظر آیت‌الله هستند. به‌راحتی قابل پیش‌بینی است که مصباح یزدی در پاسخ به این درخواست می‌گوید به نظر من آقایان لنکرانی و جلیلی افرادی مناسب‌تر برای سر لیستی اصول‌گرایان برای انتخابات مجلس دهم هستند. مصباح یزدی بسیاری از افراد ازجمله لاریجانی را اصول‌گرا نمی‌داند. در کنار این هدیه اصول‌گرایان به مصباح یزدی، اگر روزی این وحدت به بن‌بست رسید، جبهه پایداری اعلام می‌کند ما پای وحدت ایستادیم اما دوستان پای عهد خود نماندند و راه خود را رفتند. به نظر می‌رسد جبهه پایداری بازی گام‌به‌گامی را با اصول‌گرایان سنتی آغاز کرده‌اند که می‌شود نام آن را «استراتژی دام» نامید. استراتژی که می‌تواند زمینه‌ساز بازی خوردن بزرگ اصول‌گرایان از این جریان شود، جریانی که دامی بزرگ برای جریان راست سنتی ایران پهن کرده است.»

دام بودن بزرگ پایداری از نظر ابتکار/ آیا دادگاه مهدی هاشمی علنی برگزاری می‌شود/ دست و پا زدن اصلاحات در وحدت اصولگرایان/روزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد چهارشنبه را به تیترهای «ظریف – اشتون آغاز دوباره یک‌راه در وین» و «بایدها و نبایدهای وزیر اطلاعات» اختصاص داد.

· ناطق نوری؛ ایستاده در مه

روزنامه اعتماد در صفحه احزاب خود به آینده سیاسی ناطق نوری پرداخته است؛ محمدحسین مهرزاد در یادداشت «رقیب دیروز، متحد امروز می‌شود؟» به بررسی مناسبات میان اصولگرایان و ناطق نوری در مقاطع انتخاباتی ۷۶، ۸۸ و ۹۲ می‌پردازد و سپس به گمانه‌زنی حضور ایشان در انتخابات مجلس دهم پرداخت و نوشت «ناطق هم که به گفته برادرش نشسته و مشغول ملاقات باکسانی است که مدام می‌آیند و می‌روند و دعوت به حضور در انتخابات مجلس می‌کنند. زنگ خطر از این بلندتر و رساتر نمی‌شود. رییس‌جمهور روحانی، رییس مجلس ناطق نوری. اصولگرایان با این دوگانه چه خواهند کرد؟ اگرچه احمد ناطق نوری گفته هنوز «حاج‌آقا» تصمیم نگرفته‌اند اما معلوم نیست تا سال آینده همین موقع بازهم حاج‌آقا به تصمیم نرسیده باشد. حالا فاصله ناطق و اصولگرایان آن‌قدر زیاد شده که نماد اصولگرایی در سال ۷۶ به همایش وحدت سال ۹۳ دعوت نمی‌شود اما تحمل تهمت‌ها از سوی او باعث شده تا ناطق نوری یکی از تأثیرگذارترین سیاستمداران دوران اعتدال باشد.»

· آیت‌الله مصباح رهبر اصولگرایان نیست

روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود به تحلیل همایش وحدت اصولگرایان در روز شنبه این هفته پرداخته است؛ این روزنامه معتقد است جریان‌های سیاسی غایب در این همایش «مرجعیت سیاسی» و «رهبری» آیت‌الله مصباح یزدی را قبول ندارند و درباره آن نوشت «محمدرضا باهنر که شاید بزرگ‌ترین غایب همایش روز شنبه اصولگرایان بود در جدیدترین اظهارات خود بدون آنکه به چرایی عدم حضورش در این همایش اشاره‌ای داشته باشد، تلاش کرد تا بگوید که دورهمنشینی روز شنبه اصولگرایان، مانور انتخاباتی نبوده است. دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفته است: بعضی نشریات برداشت کرده بودند که این نشست کلید انتخابات است اما ما این مسئله را اصلاً قبول نداریم. محمدرضا باهنر به چهارمین نشست همگرایی اصولگرایان اشاره کرد و گفت: این جلسه بیشتر برای وحدت اصولگرایی بود و ارتباطی به مسئله انتخابات ندارد. باهنر در خصوص اینکه آیا اصولگراها خواهند توانست زیر چتر آیت‌الله مصباح به توافق برسند؟ گفت: عرض کردم جلسه اخیر صرفاً جلسه وحدت بود کما اینکه جلسات متعددی نیز با حضور حضرت آیت‌الله نوری همدانی برگزارشده و جلسه بعدی کسی دیگری را دعوت می‌کنند. وی ادامه داد: در جلسه وحدت اصولگرایان تلاش شد تا یک عده اصولگراها دورهم جمع شوند و سخنران و میزبان این‌گونه نشست‌ها به معنای رهبری اصولگراها نیست.»

دام بودن بزرگ پایداری از نظر ابتکار/ آیا دادگاه مهدی هاشمی علنی برگزاری می‌شود/ دست و پا زدن اصلاحات در وحدت اصولگرایان/روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق تیتر صفحه اول خود را به «سه گره هسته‌ای در وین» و «کابوس شنگال» اختصاص داد.

· طرح «نظارت بر شنود» در راهروهای بهارستان

روزنامه اصلاح‌طلب شرق در صفحه سیاسی خود به طرح پیشنهادی «نظارت نمایندگان بر شنود مکالمات تلفنی» پرداخته است؛ حیدری طیب نماینده مجلس در توضیح این طرح بیان داشت «در موضوع شنود باید کارگروهی در هر استان تشکیل شود و یکی از نمایندگان مجلس در هر استان در این کارگروه عضو شود که اگر درخواستی برای شنود ارائه شد، شورای تأمین هر استان مواردی مانند دلایل شنود، مدت‌زمان شنود و تجهیزات شنود را بررسی کند.» این نماینده اصولگرا و عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه بابیان اینکه شنود مکالمات تلفنی خلاف شرع است و مجازات دارد و تنها در موارد استثنایی مانند موضوعات امنیتی با اجازه قاضی امکان‌پذیر است، گفت: «باید توجه داشت تصمیم‌گیرنده نهایی درباره شنود قاضی است، اما نماینده مردم نیز باید در شورا و کارگروه استانی نظارت بر شنود حضورداشته باشد تا نظارت دقیق اعمال شود.» اشاره طراح طرح نظارت بر شنود به نقش «قاضی شنود» در دور جدید تلاش‌های او برای اعلام وصول طرح مذکور به سخنان این نماینده اضافه‌شده است چراکه پیش‌ازاین و درحالی‌که حدود سه ماه قبل او از تهیه طرح نظارت بر شنود خبر داده بود»

دام بودن بزرگ پایداری از نظر ابتکار/ آیا دادگاه مهدی هاشمی علنی برگزاری می‌شود/ دست و پا زدن اصلاحات در وحدت اصولگرایان/روزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح‌طلب با تیترهای اصلی «تمایلات شخصی در وزارت اطلاعات جایی ندارد» و «پازل توافق نهایی در حال تکمیل» رهسپار کیوسک مطبوعات کشور شد.

· دادگاه مهدی هاشمی علنی یا غیرعلنی؟

روزنامه آرمان در صفحه سیاسی خود به بازتاب درخواست ۷ نماینده مجلس مبنی بر برگزاری علنی دادگاه مهدی هاشمی پرداخته است؛ مطهره شفیعی درباره این نامه نوشته است «۷ نماینده نامه نوشتند، مخاطب آن‌ها قاضی مقیسه بود و درخواستشان هم برگزاری علنی دادگاه مهدی هاشمی! اسامی این نمایندگان آشناست: رضا آشتیانی و احمد امیرآبادی نمایندگان قم در مجلس، احمد توکلی، اسماعیل کوثری، الیاس نادران و حسین نجابت نمایندگان تهران و محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران پای این درخواست را امضا کردند. جالب اینکه اسمی از مهدی کوچک‌زاده در میان این اسامی نیست چون معمولاً او هرگاه بحث خانواده آیت آ… هاشمی رفسنجانی باشد پیش‌قدم می‌شود اما ظاهراً این نامه را یا ندیده یا ترجیح داده سکوت کند! باکمی جستجو در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به این نتیجه رسیدیم که دیروز کوچک‌زاده در مورد مسائل منطقه‌ای و تأثیر ایران در معادلات جهانی صحبت کرده است.»

· ۷ خرداد ۹۵ حماسه‌ای دیگر در بهارستان

احزاب اعتماد ملی این روزها فعالیت خود را برای حضور در انتخابات مجلس دهم افزایش داده است؛ در همین راستا روزنامه آرمان در گفت‌وگو با رسول منتجب نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی به بررسی کنش‌های سیاسی آنچه جریان تندرو می‌خوانند، پرداخته‌اند و سپس این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، مجلس آینده را با گرایش‌های اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و دولتی پیش‌بینی نمود و گفت «باید منتظر نشست و دید گروه‌های اصلاح‌طلبی با چه شکل و شمایلی وارد انتخابات دهمین دوره مجلس می‌شوند و آیا جریان اصلاحات می‌تواند به یکپارچگی و هم‌صدایی کامل برسد یا نه. اگر این مهم عمل شود، بی‌شک در هفتم خرداد سال ۹۵ شاهد تشکیل مجلسی خواهیم بود که اکثریتش را اصلاح‌طلبان تشکیل خواهند داد. امیدوارم شرایط برای این موفقیت به وجود آید. همان‌طور که در انتخابات ریاست جمهوری اجماع گروه‌ها و افراد مختلف اصلاح‌طلبی به‌خوبی جواب داد و آقای روحانی بافاصله زیادی نسبت به رقبای اصولگرای خود توانست به ریاست‌جمهوری برسد. تجربه موفق آن انتخابات و همچنین تجربه ناموفق انتخابات سال ۸۴ راه مشخص را پیش روی اصلاح‌طلبان گذاشته است تا بتوانند بهترین تصمیم را در این رابطه اخذ کنند. به‌هرحال اهمیت در اختیار داشتن اکثر کرسی‌های مجلس به‌قدری است که باید با کمترین اشتباه ممکن به استقبال انتخابات رفت. البته اصولگرایان بعد از گذشت یک سال و اندی همچنان تلاش می‌کنند تا به پیامی که مردم در ۲۴ خرداد بارأی‌های خود دادند، بی‌توجه باشند و به همین دلیل دولت یازدهم را با جریان اصلاح‌طلبی بی‌ربط می‌دانند که باید گفت خودشان هم می‌دانند که این نظر، نظری خلاف واقع است.»

دام بودن بزرگ پایداری از نظر ابتکار/ آیا دادگاه مهدی هاشمی علنی برگزاری می‌شود/ دست و پا زدن اصلاحات در وحدت اصولگرایان/روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیترهای اصلی «ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای» و «عصای حقوق شهروندی در دست روشندلان» میهمان نگاه خوانندگانش بود.

· رسم راست‌گویی در تلویزیون

محمدجواد حق‌شناس، در صفحه اول روزنامه ایران به ارزیابی گفت‌وگوی رییس‌جمهور با مردم پرداخته است؛ این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که بار دیگر رسم راست‌گویی در صداوسیما طنین‌انداز شده است و سپس نوشت «نباید ازنظر دور داشت که مصاحبه تلویزیونی روحانی در شرایطی برگزار شد که جبهه مخالفان حملات خود را به‌ویژه به سیاست مذاکره هسته‌ای و اقدامات اقتصادی دولت شدت بخشیده‌اند. بر همین اساس او تلاش کرد فضای منفی تبلیغاتی مخالفان را بشکند. روحانی در این مسیر از یک‌سو همچون گذشته انتقاد را از نیازهای ضروری کشور خواند و تأکید کرد که احترام به «گفتمان نقد» موردتوجه او و دولتمردانش است. از سوی دیگر منتقدان خود را از برقراری گفتمان توأم با خشونت و تقسیم‌بندی فضای سیاسی کشور بر اساس محور خشونت بر حذر داشت و نسبت به آن هشدار داد.»


٢٣   مهرروزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد با تیتر «این دولت، دولت راست‌گویان است» و «سرانجام مسکن مهر» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· هجمه به آمارهای روحانی

سید علیرضا کریمی در سرمقاله روزنامه آفتاب یزد به ارزیابی واکنش اصولگرایان به آمارهای اعلامی دولت روحانی پرداخته است؛ این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب با انتقاد از رفتار اصولگرایان در قبال این آمارها نوشت «تناقض این جماعت در مورد آمارهای دولتی و رسمی آنجا هویدا می‌شود که کمی به عقب برگردیم و مرور نماییم این آقایان و رسانه‌هایشان در دولت گذشته چه نگاهی به موضوع فوق داشتند. برای کسانی که خاطرشان نیست بایستی یادآور شد که از منظر افراد فوق، آن چیزی که احمدی‌نژاد می‌گفت «وحی منزل» بود و امکان نداشت «مو» لای درزش برود! یعنی به‌جز آمارهای رسمی مثل آمارهای مرکز آمار حتی سخنان رئیس دولت وقت نیز گویی آمار رسمی بود و افراد (رسانه‌های مستقل و فعالان سیاسی و اقتصادی اصلاح‌طلب) حق نداشتند آنان را زیر سؤال ببرند» این اظهارات سرمقاله نویس آفتاب یزد در حالی بیان می‌شود که روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار از اعلام آمارهای غیردقیق انتقاد کرده بود و آن را پوست موز زیر پای دولت توصیف نموده بود بنابراین این انتقادها به جریان اصولگرا محدود نمی‌شود

منبع: مشرق

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page