ویژه ها
نگاهی به نسبت شناسی امام خامنه ای و حضرت آیت الله مصباح یزدی

نگاهی به نسبت شناسی امام خامنه ای و حضرت آیت الله مصباح یزدی

این یک بحث سیاسی نیست. یک بحث ساختاری است. نه از تعصب و نه از جوگرفتگی از گروهی خاص. بلکه تنها بر اساس آن چه به طور مستند موجود است بیان می شود

به عنوان مقدمه ، قدری از نمای زندگی این فرزند امام (ره) و علامه طباطبائی (ره) سخن به میان می آوریم. برای بررسی شخصیت آیت الله مصباح یزدی لازم است دو بعد علمی و عملی ایشان زا بررسی کنیم. در بعد علمی ، از حیث فلسفی از شاگردان علامه طباطبائی می باشند و ایشان درباره وی چنین می فرمایند : « آقاى مصباح از بین شاگردان من مثل انجیر مى ماند که هیچ چیز آن دور ریخته نمى شود. » « آیت الله مصباح در رشته فقه، از محضر اساتید بزرگى چون آیات عظام بروجردى(رحمه الله)، اراکى(رحمه الله)، امام خمینى(رحمه الله) و بهجت(رحمت الله علیه) بهره برده اند; به گونه اى که موفق به اخذ جایزه از سوى مرحوم آیت الله العظمى بروجردى شدند، و در نهایت به درجه اجتهاد نایل آمدند. بر این اساس، ایشان طبعاً در رشته هاى مرتبط با فقاهت، مانند اصول فقه، رجال و درایه نیز به قدر کافى مطالعه و پژوهش داشته اند.»

همچنین جدای از این سلوک علمی ، سیره عملی ایشان نیز بر مسیر حمایت از امام و انقلاب بوده است. به عنوان مثال ایشان در زمان پهلوی ، نشریه انتقام را منتشر می کنند که درباره آن چنین گفته می شود:

« درست است که ساواک بالأخره نتوانست ردی از آقای مصباح پیدا کند و ایشان را زندانی سازد؛ اما ایشان کسی بود که واقعاً در آن شرایط سال های ۴۲ تا ۴۴ از زندگی و همسر و فرزندانش و بلکه از همه راحتی اش گذشته بود. نشریه انتقام واقعاً به گونه ای بود که پشت انسان را می لرزاند. مأموران ساواک آن قدر از این نشریه عصبانی بودند که حتی وقتی تیتر  بالای صفحه آن را می دیدند که نوشته بود : « إنّا من المجرمین منتقمون » بسیار ناراحت می شدند و اگر یک نسخه از این نشریه را در دست کسی می دیدند ، زندگی او را نابود می کردند . »(۱)

 فعالیت های پس از انقلاب ایشان نیز در دوره اصلاحات بیشترین بروز را دارد که نمونه های آن سخنرانی های شهر به شهر و سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران از سال ۷۶ در نقد مبانی سکولار و روشنفکرانه جریان اصلاحات است.

همچنین حضرت امام خامنه ای در آغاز دوران زعامت و رهبری خویش بارها ایشان را تأیید نموده اند و این وجود بازهم مورد طعن واقع می شوند :

مقام معظم رهبرى:

” بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقاى مصباح را مى شناسم و به ایشان به عنوان، یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب نظر در مسایل اساسى اسلام ارادت دارم. “

” اگر خداى متعال به نسل کنونى ما، این توفیق را نداد که از شخصیت هایى مانند علامه طباطبائى و شهید مطهرى استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم ­القدر، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر کرده است. “

” من خدا را شکر و حمد مى­کنم که نسل جوان ما در سراسر کشور به ایشان (آیت ­الله مصباح یزدى) شدیداً علاقمند و قدردان است. “

“به نظر من یکى از چیزهایى که مى تواند خیلى کمک کند به این قضیه، این است که از کتابهاى شهید مطهرى، از معارفى که امروز بزرگانى بحمدالله هستند; از قبیل آقاى مصباح و دیگران که واقعاً مبانى فکرى اسلامى دست این هاست; از این ها استفاده کنند. حتى مى شود این ها را ساده کرد. شما مى توانید این کار را بکنید…”.

در دیدار با جمعى از نونهالان و نوجوانان حافظ و قارى قرآن کریم۵/۴/۸۰

«مجموعه‌اى از متفکران، علما، و سابقه‌دارها در امر دین …عقبه تئوریک نظام هستند و آن را تشکیل مى‌دهند. … الان ما در حوزه قم علمایى داریم‌، بزرگانى داریم، صاحب‌نظرانى داریم، اندیشه‌پردازان یا تئوریسین‌ها و ایدئولوگ‌هایى داریم،… ما شخصیت علمىِ فکرىِ روشنفکرىِ برجسته‌اى مثل آقاى مصباح یزدى را در قم داریم…»

از فرمایشات مقام معظم رهبرى (دام ظله العالی) در دیدار مسؤولان دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم ۲۸/۰۶/۱۳۸۴

همچنین ایشان در تأیید مؤسسه امام خمینی (ره) که زیر مجموعه ایشان است در سال ۸۹ در قم می فرمایند:

« آن اوائلى که ایشان این مؤسسه را تشکیل دادند- حالا یا همین مؤسسه بود یا قبلش باقرالعلوم بود- من گفتم این میتواند یک الگویى براى کل حوزه باشد. آدم آرزو و دوست دارد که حوزه، اینجورى با این نگاه نافذ، کنجکاوانه، نسبت به مسائل پیگیر، عالمانه و همراه با تقوا و اخلاص اداره شود.

البته من همان اوائل هم- ظاهراً در خود مؤسسه بود یا غیر آن جا- خدمت ایشان گفتم تنها خلأیى که من در این مؤسسه مشاهده مى‏کنم، خلأ فقه است که توى این مؤسسه نیست یا کمتر است … که حالا مى‏فرمایند شروع شده؛ و الّا انصافاً مؤسسه‏اى جامع، کامل و از همه‏ى جهات الحمدلله خوب است و خوبترین خوبش هم‏ این است که ایشان در رأسش هستند؛ که خدا ان‏شاء الله برکات وجود جناب آقاى مصباح را براى ما باقى بدارد.» (۳)

همچنین در آن موقع که به منزل ایشان رفته بودند چنین فرمودند:

« این سه جهت در ایشان جمع است؛ هم علم، هم بصیرت به معنای حقیقی کلمه و هم صفا. این سه تا با هم در وجود ایشان خیلی ارزشمند است. خداوند متعال انشاء ‌الله وجود ایشان را برای ما و انقلاب محفوظ بدارد و وجود ایشان را سالم بدارد تا همه بتوانند از برکات ایشان استفاده نمایند.»

آیا با این وجود باز می توان به نقد ایشان پرداخت؟

برای مطالعه بیشتر ر.ک.جریان شناسی سیاسی در ایران صص ۴۰۶-۴۲۰

۱. علی دارابی ،  جریان شناسی سیاسی در ایران ، صص۴۰۷-۴۰۸

۲. ر.ک همان ، صص۴۱۵-۴۱۶

۳. نرم افزار حوزه و روحانیت ، مؤسسه کامپیوتری علوم اسلامی نور

همچنین با استفاده از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح یزدی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page