ویژه ها

آیا امام حسن عسکری (علیه السلام) فرزندی داشته؟

« از چند راه می توان اثبات کرد امام حسن عسکری (علیه السلام) دارای فرزند بوده است.

الف: در احادیث و رویات زیادی از پیغمبر اکرم و ائمه اطهار تصریح شده است که از : حسن بن علی بن محمد، فرزندی به وجود خواهد آمد که پس از غیبت طولانی برای اصلاح عالم قیام می کند و زمین را پر از عدل و داد می سازد.

این موضوع با تعبیرات مختلف در روایات وارد شده است، مثلاً مهدی، نهمین امام از نسل حسین است. مهدی، ششمین امام از نسل حضرت صادق است. مهدی، پنجمین امام از نسل موسی بن جعفر است.مهدی، چهارمین امام از نسل علی بن موسی الرضا است.مهدی، سومین امام از نسل امام محمد تقی است.

ب: در احادیث زیادی با ص راحت آمده است که: مهدی موعود فرزند امام یازدهم، امام حسن عسکری (علیه السلام) است. برای نمونه:

صقر گفته است: از علی بن محمد (علیه السلام) شنیدم که می فرمود: امام بعد از من، فرزندم حسن است. پس از حسن، فرزندش همان قائمی است که زمین را سرشار از عدل و داد می کند، در حالی که از ظلم و ستم پر شده است. (۱)

ج: می دانیم که ساحت مقدس امام و پیغمبر از دروغ و خطا، منزه است و امام حسن عسکری در چندین حدیث، خبر داده است که قائم و مهدی فرزند من است:

محمد بن عثمان، از پدرش نقل کرده که گفت: خدمت امام حسن عسکری بودم، درباره حدیثی که از پدرانش نقل شده (که تا قیامت، زمین از حجت خالی نمی ماند و هر کس بمیرد در حالی که امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است.) از آن حضرت سؤال شد.

در پاسخ فرمود: آری، این موضوع همچون روز روشن و حق است. عرض شد: یابن رسول الله! بعد از شما، حجت و امام کیست؟ فرمود: بعد از من، فرزندم محمد، حجت و امام است. هرکس بمیرد و او را نشناسد، به مرگ جاهلیت از دنیا می رود. آگاه باشید! فرزندم را غیبتی خواهد بود که جهانیان در آن زمان سرگردان می شوند، اهل باطل هلاک می گردند و کسانی که وقت ظهورش را تعیین کنند دروغ می گویند. بعد از آن که مدت غیبتش پایان یافت نهضت می کند، گویا پرچم های سفیدی را که در نجف بر سرش در اهتزار است مشاهده می کنم. (۲)

د: امام حسن عسکری تولد فرزندش را به چندین نفر بشارت داده است:

۱- فضل بن شاذان، که بعد از ولادت حضرت حجت و قبل از وفات امام عسکری وفات کرده، در کتاب غیبت از محمد بن علی بن حمزه نقل می کند که گفت: از امام حسن عسکری شنیدم که می فرمود: حجت خدا و جانشین من در شب نیمه شعبان ۲۵۵ هنگام طلوع فجر ختنه شده به دنیا آمد. (۳)

۲- احمد بن اسحاق گفت:

از امام حسن عسکری شنیدم که می فرمود: سپاس خدای را که مرا از دنیا بیرون نبرد تا جانشینم را به من نشان داد. او از حیث اخلاق و خلقت، شبیه ترین مردم به رسول خدا است. خدا مدتی وی را در حالت غیبت نگه می دارد، سپس ظاهرش می سازد تا زمین را از عدل و داد پر کند. (۴)

۳- احمد بن حسن بن اسحاق قمی روایت کرده که:

وقتی خلف صالح متولد شد، نامه ای از امام حسن به وسیله احمد بن اسحاق به من رسید که با دست مبارکش مرقوم فرموده بود: فرزندی برایم متولد شده است. این موضوع را مخفی بدار؛ زیرا جز برای دوستان و نزدیکان اظهار نخواهم کرد. (۵)

۴- احمد بن اسحاق گفته است:

روزی خدمت امام حسن عسکری رسیدم، فرمود: احمد! نسبت به موضوعی که مردم در آن شک دارند، در چه حالتی هستی؟ عرض کردم: وقتی نامه شما رسید که به تولد فرزندت بشارت داده بودی حق برای همه ما از زن و فرزند و پیر و جوان، آشکار شد و به آن عقیده مند گشتیم. فرمود: آیا نمی دانید که زمین از حجت خدا خالی نمی گردد؟ (۶)

۵- ابو جعفر عَمری روایت کرده که وقتی صاحب الامر متولد شد، امام حسن فرمود: ابو عمرو را حاضر کنید. هنگامی که حاضر شد، فرمود: ده هزار رطل نان و ده هزار رطل گوشت خریداری و در بین بنی هاشم تقسیم کن و فلان عدد گوسفند هم برای فرزندم عقیقه کن. (۷)

از مجموع این احادیث و اخبار متواتر، اطمینان حاصل می شود که امام حسن (علیه السلام) فرزندی داشته است.»

آیت الله ابراهیم امینی، دادگستر جهان، صص۱۰۴-۱۰۶

پی نوشت ها:

  1. إثبات الهداه، ج۶،ص ۲۷۵
  2. کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص ۴۰۹، بحار الأنوار ج ۵۱، ص ۱۶۰، باب نص العسکریین علی القائم ح ۷
  3. منتخب الأثر، ص ۳۲۰
  4. کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص ۴۰۸، بحار الأنوار ج ۵۱، ص ۱۶۰، باب نص العسکریین علی القائم ح ۷
  5. إثبات الهداه، ج۶، ص ۴۳۲
  6. منتخب الأثر، ص ۳۴۵
  7. إثبات الهداه، ج۶، ص ۴۳۰

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page