ویژه ها

از جنگ نرم ایمان تا تفکر بت شکن دوران

جنگ نرم، اصطلاحی که این روزها زیاد آن را می شنویم و تعاریف مختلفی از آن ارائه شده و شاید همین تعاریف مختلف میل شما به خواندن این یادداشت را گرفته باشد. اما چه بخواهیم چه نخواهیم درگیر این جنگ هستیم. جنگی که میدان نبرد آن مشخص است، توپخانه آن مشخص است، نیروی احتیاط دارد، نیروی پشتیبانی و نیروی مهاجم دارد، جانباز دارد، کشته هم البته دارد! کسی که هدف توپخانه این جریان قرار می گیرد دیگر شهید نیست! می پرسید چرا؟ عرض می کنم

پیمان مولاویردی – آخرین تئوریسین این جریان یعنی (ژوزف نای) (Joseph Nye) در کتاب (Soft Power 2004) هدف از این جنگ را دیگر اجبار نمی داند بلکه ابزار اصلی این جنگ، اقناع است. آری میدان نبردی که او مد نظر دارد و باید تصرف شود، دیگر زمین و خاک نیست، بلکه ذهن و قلب است. (Battle for Heart and Mind). این تئوری از طرف دولت های مختلف مورد حمایت بوده است علی الخصوص دولت شیطان بزرگ. هزینه های بسیاری برای گسترش این جریان صورت می گیرد. این جریان از فیلم سازی شروع شده و به صورت انیمیشن سازی، بازی سازی و سریال سازی ادامه دارد. در حال حاضر ساخت فیلم خیلی کم صورت می گیرد و سرمایه گذاری عظیمی که قبلا بر فیلم سازی صورت می گرفت، دیگر وجود ندارد. اما جریان سریال سازی به شدت رونق یافته و هنوز ادامه دارد. نسل بعدی نیز با بازی و گیم های بسیار پیشرفته روبرو است که خود جریانی خطرناک تر از فیلم و سریال است. علت خطرناک تر بودن بازی نیز به خاطر تصمیم گیری فرد و کنترل تمامی شرایط توسط فرد می باشد.

آماری ساده ارائه می کنیم از وضعیت سرمایه گذاری در صنعت سریال سازی:

یکی از سریال هایی که صلاح می دانیم نامی از آن برده نشود، تا به الان ۵ فصل از آن ارائه شده است. رتبه سایت های معروف تحلیلی به این سریال ۹ از ۱۰ است. یعنی محبوبیتی جهانی. هر فصل ۱۰ قسمت دارد یعنی ۵۰ قسمت جهانی پخش شده است. به گفته شرکت سرمایه گذار این سریال، هر قسمت هزینه ای بالغ بر ۸ میلیون دلار داشته است. در مجموع یعنی ۴۰۰ میلیون دلار. اگر این مبلغ را به تومان در نظر بگیریم یعنی مبلغی فراتر از ۱۲۰۰ میلیارد تومان که مبلغ بسیار زیادی است.

حال به سراغ قرآن می رویم: (وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِکَهِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ): (بلکه نیکى آن است که کسى به خدا و روز بازپسین و فرشتگان و کتاب [آسمانى] و پیامبران ایمان آورد) (سوره بقره ابتدای آیه ۱۷۷)

(آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ): (مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و کتابها و فرستادگانش ایمان آورده‏اند)(سوره بقره آیه ۲۸۵)

(وَالَّذِینَ هُم بِآیَاتِ رَبِّهِمْ یُؤْمِنُونَ): و (کسانى که به آیات‏ پروردگارشان ایمان مى‏آورند) (سوره مومنون آیه ۵۸)

(الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ): (آنان که به غیب ایمان مى‏آورند و نماز را بر پا مى‏دارند و از آنچه به ایشان روزى داده‏ایم انفاق مى‏کنند ) (سوره بقره آیه ۳)

با توجه به آیات شریفه مذکور ایمان در آیات قرآن، به هفت مورد تعلق می گیرد:

  1. الله ۲. انبیاء الهی ۳. ملائکه ۴. کتاب ۵. آیات الهی ۶. روز آخرت ۷. غیب

این هفت متعلقه سلسله وار به هم متصل هستند، به طوری که اگر ایمان در مورد یکی از آنها به خطر بیفتند، بقیه موارد هم مانند دومینو ریزش می کند.

اما لزوم اعلام این مطلب در حوزه جنگ نرم چیست؟

تلاش عمده دشمن در صنعت فیلم، سریال، بازی کامپیوتری و انیمیشن تعلیق و حذف یکی از این موارد هفت گانه است. در سریال مورد اشاره، به طور بسیاز زینت داده شده و زیبایی وجود خدای یگانه زیر سوال رفته و بیننده بعد از تماشای کامل مجموعه (هنوز هم ساخت مجموعه ادامه دارد) بدون اینکه خود بداند و به طور ناآگاه از ایمان به الله فاصله می گیرد و این امر کم رنگ و کم رنگ تر می شود.

در مجموعه سریال دیگری که به تازگی ساخته شده است، نعوذ بالله حضرت جبرئیل (گبریل) و حضرت میکائیل (مایکل) به عنوان فرشته ایفای نقش می کنند و نقش های اصلی را بر عهده دارند و دارای خواهر نیز هستند. خدا در این مجموعه قهر کرده و مایکل و گبریل بر سر بشر با هم نزاع می کنند.

جنگ نرم

در فیلم دیگری کتاب دینی به عنوان ابزاری برای حکومت رانی و دیکتاتوری معرفی می شود و نام این کتاب، عنوان فیلم انتخاب شده است. در فیلم دیگری که در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است، غیب معنایی ندارد و وجود خدا نیز تعریف نمی شود و همه چیز در دنیا بر مبنای یک الگو (Pattern) کنترل می شود و هر کسی جنبه های این الگو را کشف کند، می تواند دنیا را کنترل کند و قدرت محض پیدا می کند. تمرکز این فیلم بر چیزی است به اسم فرکانس!.

اباحی گری نیز که محور همه این فیلم ها است که مبنای تفکری لیبرالیسم است و بعد از مدتی تماشای مجموعه های مختلف، اباحی گری جزئی از سبک زندگی تان می شود و تمامی تلاش شما فقط گذراندن وقت است و البته بدون هدف!.

این مثال های ذکر شده، تنها مجموعه ای کوچک از هزاران هزار!!! سریال و بازی موجود و در حال تولید است که در میان جوانان و کودکان ما به وفور در حال دست به دست شدن است و در کف خیابان به راحتی و گاهی با مجوز!!! قابل خرید است.

در همین حال کارشناسان سینمایی داخلی تاکید می کنند که همه اینها تنها سرگرمی     (Entertainment) است و هیچ هدف خاصی در پشت آن وجود ندارد. حتما نگاهی به برنامه هفت که از شبکه سه سیما پخش می شود، بیاندازید تا عمق فاجعه را دریابید.

می خواهم به یک عدد اشاره کنم و کوتاهی جامعه خود را گوشزد کنم، در قبال این همه سرمایه گذاری برای زدودن ایمان جوانان، بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما تنها ۷۶۹ میلیارد تومان است. یعنی چیزی کمتر از بودجه ساخت تنها یک مجموعه خارجی!

باید اشاره کنم که ایجاد و گسترش انحراف جنسی که همه بر روی آن تمرکز می کنند تنها هدف ایذایی و جانبی این مجموعه ها است و باید عمق اهداف دشمن را درست درک کنیم و مجموعه های سریالی و بازی را با جدیت پیگری کرد و جوانب مخاطره آمیز آن را درک کرد و دیگران را توجیه نمود.

این امور همه در جهت مقابله با  مسیر توحید و ایمان است. و این جنگ نرم ایمان ، همان که با دست بت شکن دوران به واسطه انقلاب اسلامی و حرکت جمعی در مسیر توحید هویدا شد.

راه

امام خمینی در بحث جامعه توحیدی در جلد دوم (ص ۳۲) صحیفه می فرمایند: پیغمبر اسلام می خواست در تمام دنیا وحدت کلمه ایجاد کند، می خواست تمام ممالک دنیا را در تحت یک کلمه توحید، منتها اغراض سلاطین آن وقت از یک طرف و اغراض علمای نصارا و یهود و امثال ذلک از طرف دیگر سد شد، مانع شد از اینکه ایشان بتوانند آن کار را انجام بدهند. الآن هم سد است، الآن هم آنها مانع هستند، الآن هم گرفتاری ما برای خاطر آنهاست، الآن هم یهود مانع هستند که اسلام ترویج بشود، الآن هم نصارا مانع هستند که اسلام را، آن طور که هست، معرفی کنند، مانع هستند.

در جلد سوم صحیفه (ص ۳۲۲) می فرمایند: باید جوانان ما بدانند تا معنویت و عقیده به توحید و معاد در کسی نباشد، محال است از خود بگذرد و در فکر امت باشد.

تاکید امام نیز بر همین امر است، برای ترویج اسلام، اهمیت دادن به توحید مسئله مهمی است و جوانان باید نسبت به انچه که تماشا می کنند، هشیار باشند که اگر توحید و معاد در ذهن شان از بین برود، برای منافع امت از خود نمی گذرند.

امام در ادامه می فرمایند: باید جوانان روحانی و دانشگاه قسمتی از وقت را صرف کنند در شناخت اصول اساسی اسلام که در رأس آن توحید و عدل و شناخت انبیای بزرگ، پایه گذاران عدالت و آزادی است، از ابراهیم خلیل تا رسول خاتم (ص).

در جلد سوم ص ۴۲۱ امام می فرمایند: پیغمبر بزرگ اسلام همه چیزش را فدای اسلام کرد تا پرچم توحید را به اهتزاز در آورد و ما به حکم پیروی از آن بزرگوار باید همه چیزمان را فدا کنیم تا پرچم توحید بر قرار ماند.

به نظرم وقت فداکردن همه چیزمان فرا رسیده است.

انتشار یافته در شماره پنجم نشریه راه امام

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page