ویژه ها
آشنایی با کتاب راز قطعنامه

آشنایی با کتاب راز قطعنامه

معرفی کتاب «راز قطعنامه» نوشته کامران غضنفری

نقش هاشمی در پذیرش قطعنامه از زبان رییس سازمان سیا/ وقتی نظر هاشمی و سحابی درباره جنگ یکی بود!

به گزارش رجانیوز، هاشمی رفسنجانی در تیر ماه ۶۷ رئیس مجلس بود و از آن مهمتر اینکه مسئولیت فرماندهی جنگ را بعهده داشت. بنابراین روایت نقش او در پذیرش قطعنامه از سوی امام حتما خواندنی خواهد بود. این اتفاقی است که در کتاب «راز قطعنامه» رخ داده است.

«راز قطعنامه» چهل و هشتمین کتاب از سری کتاب‌های نیمه پنهان است که انتشارات کیهان آن را در نمایشگاه کتاب امسال به بازار آورد. کامران غضنفری پیش از این محتویات این کتاب را بصورت پاورقی در روزنامه کیهان منتشر کرده بود که چاپ این پاورقی با واکنش‌های متفاوتی همراه بود؛ اعتراض برخی از مدیران دخیل در پذیرش قطعنامه از یک سو و استقبال مردم از سویی دیگر. به همین دلیل مؤلف کتاب پس از جمع‌بندی بازتاب افکار عمومی، اقدام به جمع‌آوری اسناد بیشتری کرد تا کتاب حاضر علاوه بر مطالب چاپ شده در روزنامه، حاوی پاسخ‌هایی به برخی شبهات باشد.

غضنفری در این کتاب با مراجعه به اسناد، خاطرات، گفتگوها و کتاب‌هایی که تا کنون درباره پذیرش قطعنامه منتشر شده بود، آنها را در دسته‌بندی مشخص گردآورده تا نهایتا خواننده کتاب بتواند تحلیل جامعی از چرایی و چگونگی پذیرش قطعنامه پیدا کند.

بنابر گفته غضنفری، بخش اعظم این کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای به بررسی عملکرد هاشمی رفسنجانی در روزهای پایانی دفاع مقدس می‌پردازد. نویسنده همچنین در این کتاب با گردآوری نظرات و بیانات امام و رئیس جمهور وقت –آیت الله خامنه‌ای که مخالف پذیرش قطعنامه بوده‌اند- نشان می‌دهد که پذیرفتن قطعنامه یک اجماع کلی نبود و برخی چهره‌های سیاسی آن را به امام تحمیل کردند.

نکته دیگری که با خواندن این کتاب مشخص می‌شود این است که اگرچه هاشمی رفسنجانی در روزهای پایانی جنگ با اصرار بر کمبود امکانات، ضعف نیرویی و ورود مستقیم آمریکا به صحنه نبرد سعی در قانع کردن امام برای پایان جنگ دارد، اما واقعیت آن است که او از همان سالهای ۶۱ و ۶۲ هم بر طبل پایان جنگ می‌کوبیده و همواره دنبال راهی برای به پایان رساندن جنگ بوده است. برای مثال در جایی از «راز قطعنامه» می‌خوانیم:

«من در ذهن خودم امید بسته بودم که با این عملیات، راه ختم جنگ را باز کنم؛ به این صورت که با در دست داشتن نقاط استراتژیک، در صورت آتش بس بتوانیم خواسته های خودمان را تأمین کنیم و فکر می کردم ارزش همه نقاطی که از خاک ایران در اختیار عراق است، کمتر از ارزش نقاط تصرفی ما در منطقه عملیاتی خیبر است.»(اکبر هاشمی رفسنجانی «آرامش و چالش؛ کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۲» ص۵۲۲)

هم داستانی هاشمی رفسنجانی با برخی افراد معلوم الحال هم در نوع خود جالب است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«مهندس عزت الله سحابی در مصاحبه ای در مهر ماه ۱۳۷۸ اظهار می دارد:

«در سال ۱۳۶۲ رفتم نزد آقای هاشمی و گفتم احساس می کنم مردم از جنگ خسته شده اند. ایشان گفت: من قبول دارم؛ مردم بیشتر از این کشش ندارند(!) گفتم نتیجه عملی چیست؟ ایشان گفت: به وزارت خارجه گفته ام با واسطه، کار دیپلماتیک کنند!»(محمد درودیان. «پرسش های اساسی جنگ». تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱۳۸۴. ص ۱۳۶)

مرور دوباره برخی نظرات و گفته های دو دهه قبل هاشمی رفسنجانی شاید درک برخی نظرات اخیر وی درباره مسائل گوناگون از جمله رژیم صهیونیستی را هموار سازد و نشان دهد چرا او را می‌توان نماد گفتمان سازش دانست.

«راز قطعنامه» در ۳۲۰ صفحه با قیمت ۹۰۰۰ تومان توسط انتشارات کیهان منتشر شده است.

در انتها شاید بد نباشد یکی از نکات جالبی که در کتاب آورده شده را بخوانیم. این نکته از آنجا که از زبان رئیس وقت سازمان سیا گفته می‌شود قابل توجه است:

ویلیام وبستر (رئیس وقت سازمان سیا) نیز که در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۶۷ با روزنامه وال استریت ژورنال مصاحبه می کرد ، به تغییراتی که در تصمیمات رهبران ایران رخ داده اشاره کرد و اظهار نمود«به عقیده وی مسئول تغییراتی که اخیراً در تاکتیک ایرانی ها دیده می شود [عقب نشینی های پی در پی]، آقای هاشمی رفسنجانی است»(پایان دفاع، آغاز بازسازی. ص ۲۱۲)

منبع : رجا نیوز

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page