ویژه ها

نگاه متفاوت بی بی سی به مصرف الکل در ایران و انگلیس!

به گزارش بصیرت جویان ، شبکه ی فارسی زبان بی بی سی با انتشار گزارشی ویژه در خصوص وضعیت مصرف مشروبات الکلی در ایران، وضعیت کشورمان را در این حوزه به شکلی بحرانی توصیف کرده است.

بی بی سی فارسی در گزارش اخیر خود با طرح عنوان “سوء مصرف الکل در ایران از مواد دیگر شایع تر است”، با بهانه ی بازتاب خبر راه اندازی مراکز درمان سرپایی ترک اعتیاد به مشروبات الکلی در کشورمان، آورده است: «در ایران تا به حال آماری رسمی درباره سوء مصرف الکل منتشر نشده است.

اما بخصوص در طول دهه اخیر، طبق گزارش‌های مرکز اورژانس و مسمومیت در استان‌های ایران، آمار مسمومیت به الکل در حال افزایش بوده و در مقابل، سن مراجعان رو به کاهش بوده است.

در همین مدت، تحقیقاتی که بر روی جمعیت‌های کوچک انجام شده، حکایت از افزایش مصرف به ویژه در بین جوانان و دانشجویان داشته است.

برای مثال، تحقیقی که در ۵۷ دانشگاه در ایران روی بیش از پنج هزار دانشجو انجام شد نشان داد که مصرف الکل بیشتر از مواد دیگر (مخدر یا سکرآور) رایج بوده و از نظر تکرار مصرف نیز در رده اول قرار داشته است.

برخی کارشناسان معتقدند با توجه به محدودیت‌ها و ملاحظات موجود در ایران آمار مصرف کنندگان الکل از ۱.۵ میلیون نفر بالاتر است …»

این شبکه ی سلطنتی انگلیسی در بخشی دیگر نیز عنوان کرده است: «تحقیق دیگری نیز که در سال ۱۳۸۹ انجام شد، شیوع مصرف الکل را در میان دانش‌آموزان دبیرستان‌های تهران ۱۵.۱ درصد نشان داد.

به استناد برخی تحقیقات، متوسط سن وابستگی به الکل در ایران به پایین‌ترین حد خود در دهه اخیر رسیده و میانگین سن کسانی که مبتلا به سوء مصرف هستند بین ۳۲ تا ۳۵ سال است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در دنیا سالانه ۲.۵ میلیون نفر بر اثر سوء مصرف الکل جان می‌بازند و ۴ درصد کل مرگ‌ها در جهان به علت الکل است.

در ایران، مسمومیت با متانول که در برخی از الکل‌های مصرفی غیر استاندارد وجود دارد، باعث مرگ ۱۴۵ نفر در عرض یک سال (۱۳۹۰-۱۳۸۹) شده است که بنا به بعضی تحقیقات، بیشتر نتیجه نوشیدن الکل دست‌ساز است.»

در برنامه ی مشابه دیگری نیز بی بی سی فارسی در مصاحبه با کارشناس خود به این موضوع پرداخته و با کنایه تأکید کرده است: « در کشوری که شیرازش به شراب قرمز مشهور بود و کشمشش برای عرق، شاید این خبر عجیب نباشد اما در کشوری که ۳۷ سال است یک بطری مشروب الکلی حکم کیمیا را دارد و کار نوشندگان حتی ممکن است به کرام الکاتبین بیافتد دیگر چرا؟»

اما انتشار این مطالب از سوی بی بی سی به عنوان رسانه ای وابسته به وزارت امور خارجه ی انگلیس در حالی صورت گرفته است که خود این کشور در حوزه ی مصرف مشروبات الکلی جزو سردمداران جهان محسوب می شود و وضعیتش بسیار بحرانی تر از آن است که این رسانه ی انگلیسی در خصوص ایران مدعی شده است، اما هیچ گاه به آن توجهی نکرده است.

بر اساس آمارهای موجود، در انگلیس هر ساله تنها بین شش هزار و پانصد تا هفت هزار کودک و نوجوان زیر هجده سال به دلیل سوءمصرف مشروبات الکلی و عوارض ناشی از مصرف الکل در بیمارستان ها پذیرش می شوند.

بر اساس همین آمارهای رسمی، سالانه بیش از نه هزار نفر در انگلیس بر اثر عوارض ناشی از مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست می دهند که امارهای غیر رسمی گویای وضعیتی بسیار وخیم تر از این تعداد است.

در همین راستا، پژوهش صورت گرفته در سه شهر بزرگ گلاسکو، منچستر و لیورپول که توسطمجله علمی سلامت جامعه و بیماری های مسری منتشر گردیده است ، نشان می دهد که نرخ مرگ و میر در میان زنان ۳۰ تا ۵۰ ساله انگلیسی به دلیل عوارض ناشی از مصرف الکل در طول یک دهه گذشته مسیری رو به رشد را طی کرده است که بر اساس آن، نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری های مرتبط با الکل در میان زنان متولد دهه ۱۹۵۰ میلادی هشت نفر در هر صد هزار نفر، در میان زنان متولد دهه ۱۹۶۰ میلادی ۱۴ نفر در هر صد هزار نفر و در میان زنان متولد دهه ۱۹۷۰ میلادی ۲۰ نفر در هر صد هزار نفر ارزیابی شده است.

پژوهش دیگری نیز که توسط موسسه راون تری انجام گرفته و روزنامه ی گاردین نیز نتایجش را منتشر کرده است، نشان می دهد که از سال ۱۹۹۸ میلادی تا کنون، میزان مصرف مشروبات الکل دار در بین زنان انگلیسی با افزایشی بیش از ۱۰۰ درصدی همراه بوده است.

از طرفی دیگر نیز همانطور که روزنامه ی انگلیسی دیلی تلگراف نیز به آن اذعان نموده است، سازمان بهداشت جهانی در گزارشی تأکید کرده است که دختران انگلیسی در بین نوجوانان جهان از لحاظ مصرف مشروبات الکلی رکورددار و اول هستند.

این میزان در بین دانشجویان انگلیسی نیز گویای همین بحران بوده و علاوه بر آن، حتی گریبان نظامیان این کشور را نیز گرفته است؛ به طوری که بر اساس آمارهای رسمی وزارت دفاع انگلیس، در طول پنج سال گذشته، بیش از سیزده هزار سرباز این کشور به دلیل عوارض ناشی از سوءمصرف مشروبات الکلی در مراکز سلامت روانی بستری شده اند.

منبع : پرشین بی بی سی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page