ویژه ها

بهره برداری بی بی سی از سخنان رئیس جمهور

بی بی سیبه گزارش بصیرت جویان به نقل از پرشین بی بی سی ؛ روز گذشته (یکشنبه، بیست و سوم فروردین ماه ۱۳۹۴)، شاهد انتشار گزارشی دیگر در خصوص وضعیت زندگی زنان در ایران اسلامی توسط شبکه ی فارسی زبان دولت انگلیس بوده ایم؛ گزارشی که بی بی سی در قالب آن، با بهره برداری از سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در مورد وضعیت اشتغال زنان در ایران، فرصت را غنیمت شمرده و سیاه نمایی های خود در این مورد را دنبال نموده است.

بی بی سی در این گزارش با انتخاب این تیتر که « رئیس ‌جمهور ایران: دولت تلاش می ‌کند زنان بیکار و منزوی نمانند »، با این هدف که بر ذهن مخاطبین خود این گونه القا کند که در حال حاضر زنان در چامعه ی ایرانی منزوی هستند، می آورد: «رئیس جمهور ایران می‌گوید که دولتش تلاش می‌کند زنان که نیمی از جامعه هستند “بیکار، منزوی و جنس دوم” باقی نمانند.»

رسانه ی دولتی انگلیس در ادامه نیز با پرداختن به اظهارات اخیر رئیس جمهور کشورمان در همایش بزرگداشت همسر امام خمینی (ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، عنوان می کند: « “اقتصاد مقاومتی زمانی امکان‌پذیر است که از تمام نیروی انسانی جامعه به‌خوبی استفاده کنیم. نیمی از تحصیل‌کردگان دختران و بانوان هستند. اگر به آن‌ها فرصت ندهیم چگونه اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود؟”

اقتصاد مقاومتی اشاره به یکی از سیاست‌گذاری‌های مورد حمایت رهبر ایران برای مقابله با تحریم و فشار اقتصادی است. »

بی بی سی در ادامه ی این بهره برداری های خود از سخنان حسن روحانی، از گفته های وی برای ابراز کینه ی عمیق خود از فریضه ی الهی “امر به معروف و نهی از منکر” استفاده کرده و تأکید می کند: « حسن روحانی همچنین از شیوه امر به معروف و نهی از منکر که “بیشتر علیه زنان” به کار برده می‌شود، انتقاد کرده و گفته است: “مرد و زن کنار هم در امر به معروف و نهی از منکر برابرند، اما متاسفانه در جامعه امروز ما نهی از منکر را در برخی از خیابان‌ها علیه زنان آورده‌اند.” »

رسانه ی فارسی زبان وابسته به دستگاه دیپلماسی انگلیس در پایان گزارش مذکور نیز ضمن طرح این ادعا که در استخدام زنان در کشورمان “تبعیض دولتی” وجود دارد، این گونه نتیجه گیری می کند: « نرخ بیکاری زنان در ایران دو برابر مردان است.

در ماه‌های گذشته میزان از دست دادن شغل در میان زنان بیش از مردان بوده است، به‌طوری که طبق اطلاعات مرکز آمار در پاییز گذشته، ۵۰۰ هزار زن از بازار کار خارج شده‌اند. »

گذشته از این که در رد انزوای زنان ایرانی دلایل و اسناد بسیاری وجود دارد و برای درک آن فقط کافیست تا با یک زن و در افرادی که در کشورمان زندگی کرده و واقع بینانه به جامعه و شرایط حاکم بر آن نگاه می کند، به گفت و گو نشسته و از او پاسخ این سوال که “آیا زنان ایرانی در انزوا قرار دارند یا خیر؟” را جویا شد، بد نبود که بی بی سی با این همه ادعایش و دلسوزی های بی پایانش برای زنان، کمی نیز به فکر زنان خود کشور انگلیس می بود.

بد نیست بدانید که در انگلیس، سالانه بیش از نود و یک هزار نفر به دلیل حمله به زنان و دختران و اعمال خشونت علیه آنان به طور رسمی مورد تعقیب قانونی قرار گرفته اند و بر اساس تحقیقات به عمل آمده توسط آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا، بیش از چهل و چهار درصد زنان در این کشور پس از سن پانزده سالگی مورد سوءاستفاده های مختلف حقوق بشری واقع می شوند.

وضعیت زنان در انگلیس به قدری وخیم است که سازمان ملل را نیز به صدا درآورده است و این سازمان در سال گذشته گزارشگر حقوق بشری ویژه ای را برای بررسی و نظارت بر این حوزه تعیین نموده است.

در حالی بی بی سی از دو برابر بودن بیکاری زنان نسبت به مردان در کشور ما انتقاد می کند که بر اساس گزارشات خود رسانه های مختلف انگلیس از جمله روزنامه ی گاردین، بیماری زنان در این کشور در بهترین حالت ممکن خود طی سال های اخیر به سه برابر مردان رسیده است که واقعیت ها حتی وضعیتی بدتر از این را نشان می دهد.

بگذریم از شغل های مختلفی که دولتی ها در انگلیس برای رفع مشکلات زنان و دخترانشان ایجاد کرده و می کنند، مانند تبدیل شدن دختران انگلیسی به بردگان جنسی تروریست ها در سوریه، حضورشان در قالب یک فرد نظامی در بین دیگر سربازان و نظامیان این کشور در جای جای جهان از جمله افغانستان و عراق و … و بسیاری دیگر از این دست شغل های رسمی که به خوبی گویای بسیاری از حقایق در خصوص شرایط کنونی زنان در این کشور همیشه مدعی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page