ویژه ها

سند رابطه ۱۳ بدر با عید پسح یهودیان

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در صفحه فارسی فیس بوک خود با تیتر«سفر به طبیعت در پایان مراسم عــید “پِســـح”، یادآور سنت “سیزده بدر” » مراسم یهودی آیین خود را توضیح می دهد، مطلبی که ابتدا درصفحه فیس بوک خود و دوسال بعد در سایت اصلی خود گذاشت. مطلب زیر با حفظ امانت از صفحه فیس بوک وزارت خارجه دولت جعلی اسرائیل نقل می شود:

«مراسم عید بزرگ «پسح»، که در نیمه ماه نیسان در تقویم عبری، آغاز و به مدت یک هفته یا هشت روز ادامه داشت، در آستانه اتمام است و بنا بر رسوم یهودیان ایرانی زاده و مراکشی و برخی دیگر از کشورهای مشرق زمین، فردای پایان عید همگی به طبیعت می روند تا به جشن و سرور بپردازند.

مراسم عید بزرگ «پسح»، که در نیمه ماه نیسان در تقویم عبری، آغاز و به مدت یک هفته یا هشت روز ادامه داشت، در آستانه اتمام است و بنا بر رسوم یهودیان ایرانی زاده و مراکشی و برخی دیگر از کشورهای مشرق زمین، فردای پایان عید همگی به طبیعت می روند تا به جشن و سرور بپردازند.

این مراسم جشن و سرور بعد از آن برگزار می شود، که طبق سنت باستانی و دینی یهودیان، آنها  یک هفته (هشت روز) را با نان فطیر گذارنده ولی در پایان به خوردن نان عادی باز می گردند و پایان مراسم را با گردش در طبیعت جشن می گیرند.

پسح یکی از اعیاد سه گانه یهودیان است که به نام پیامبر بزرگ بنی اسرائیل، حضرت موسی- مُزین شده و یادآور رسالت او از سوی خداوند برای آزادی بنی اسرائیل و نماد آزادی تمامی انسانها از بردگی است.

یهودیان ایرانی، این آئین را “روز باغ” و یهودیان مراکشی آن را “میمونا” (رویدادی نیکو) می نامند و یادآور همان سنت “سیزده بدر” ایرانی (رفتن به طبیعت) می باشد.L

بر اساس سنت های به جای مانده، کُردهای یهودی نیز، در روزهای تعطیل وسط عید پسح در یکی از پارک ها و یا گردشگاه های طبیعی اسرائیل دور هم جمع می شوند و به رقص و شادمانی می پردازند.

بر اساس گزارش ها، یهودیان ایرانی در سال های گذشته “روز باغ” را به یک رویداد بزرگ قومی و فرهنگی مبدل می ساختند و معمولا در “پارک یرکون” که در شهر “رمت گان” در کنار تل آویو قرار دارد گرد می آمدند و به شادمانی می پرداختند.

سنت یهودیان مراکشی

بر اساس سنت ها، “میمونا” دارای یک رشته آئین ها و سنت هائی است که در سال های اخیر اسرائیل برای ترویج آن و تبدیل این روز به یک عید همگانی کوشیده است.

یهودیان مراکشی در شب پیش از “میمونا” سفره خانه خود را با انواع شیرینی هائی که ویژه آنان است و خوردنی های متنوع زینت می بخشند و در خانه خویش را باز می گذارند که هر کس که مایل است وارد شود و در این شادمانی با آن ها سهیم گردد.

روز “میمونا” بسیاری از شخصیت های سیاسی و اجتماعی اسرائیل به گردشگاه های محل تجمع مردم می روند و با آن ها دیدار می کنند و غذاها و شیرینی های ویژه یهودیان مراکشی را صرف می کنند و با آن ها به رقص و پایکوبی می پردازند.

لازم به یادآوری است، شهر “دیمونا” در جنوب اسرائیل که با نام “میمونا” در هم آمیخته است، در واقع زادگاه این سنت فرخنده در اسرائیل بوده و همه ساله، کنسرتی مجلل با شرکت خوانندگان مشهور و محبوب اسرائیلی آغاز می شود و مردم به رقص و پایکوبی دعوت می شوند.

همچنین کنسرت ها و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی مشابهی در چندین شهر دیگر اسرائیل نیز برگزار می شود.

شهرهای مختلف اسرائیل، از روزهای آینده، با اتمام تعطیلات و جشن های آئینی، به حالت عادی باز خواهد گشت.»

مراسم سیزده بدر یهودیان(عیدپسح)[منبع:bbsفارسی]

عید پسح

سیزده بدر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page