عدالت اجتماعی راز قیام عاشورا

ashoora2-1024x717

« عدالت ، قرار دادن هر چیز در جای خود است و عدالت اجتماعی یعنی ادای حق هر صاحب حقی در عرصه جامعه و معماری هندسه ی جامعه بر پایه شایستگی ها ، تا یکایک شهروندان حقوق خود و دیگران را شناخته و آن را رعایت کنند؛ دولت مردان نیز در تمامی بخش های اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی در ابعاد فردی و اجتماعی برای حاکمیت عدالت با تمام توان بکوشند.

امام حسین (علیه السلام ) برای تحقق چنین هدف والایی قیام کرد و عنصر محوری این قیام الهی که همه برکات دین از عقاید ، اخلاق ، فقه و حقوق وامدار آن است ، عدالت خواهی است ، زیرا امنیت ، استقلال ، آزادی ، اقتصاد و فرهنگ در پرتو عدالت تأمین می گردد و بسیاری از مشکلات خرد و کلان اجتماعی در جوامع بشری ، خواه در دولت مردان یا شهروندان ، از فقدان عدالت اجتماعی بر می خیزد.

عدالتی که سید الشهداء ( علیه السلام ) برای آن قیام کرد ، فراگیر همه شئونی است که جامعه بشری در هر روزگاری به آن نیاز دارد و تنها به امور مالی و رفاهی یا تأمین آزادی های سیاسی و پیشرفت های اقتصادی منحصر نمی شود.

از مهم ترین نیاز های جامعه ، مسائل فرهنگی ، اعتقادی و اخلاقی است. اعتقاد صحیح به خدا … نیز شناخت درست درست از وحی ، نبوت ، امامت و عصمت رهبران الهی ، همچنین اعتقاد راستین به معاد و حیات پس از مرگ و آراسته شدن جامعه به کرامت های انسانی که زیر بنای فضایل و ارزش های اخلاقی است ، همه از زیر مجموعه های عدالت اجتماعی اند که سالار شهیدان ( علیه السلام ) منادی آن بود. »

آیت الله جوادی آملی ، کوثر کربلا، صص۱۳۱-۱۳۲

Check Also

عزاداری محرم و فقه هیئات مذهبی

بنابر تقسیم مختار از فقه فرهنگی در نظامات به فقه نظام فرهنگی و فقه نظام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You cannot copy content of this page