برتری ولایت فقیه بر نظام دموکراسی در چیست؟

پاسخ: نظام ولائی، یک نوع دموکراسی ویژه و حکومت مردمی خاص است که با اندک توضیح، خصوصیت آن معلوم می‏گردد:
۱ ـ نظام ولایت فقیه، همه خوبی‏ها و مزایای دموکراسی را دارد و از بدی‏ها و شرور آن محفوظ است. در نظام دموکراتیک، مردم کاملا ً حضور دارند؛ حق رأی دارند؛ و پس از تأمّل و تدبّر و اندیشه، قانون یا شخص مجری آن را انتخاب می‏کنند؛ همه این امور، در نظام ولایت فقیه نیز وجود دارد. از سوی دیگر، ضعف و نقص و عیب نظام دموکراتیک، در این است که قانون آن نظام، از آداب و رسوم و اندیشه‏های بشری آنان گرفته می‏شود؛ بشرهای عادی می‏اندیشند و قانونی خاص وضع می‏کنند و گاهی نیز چیزهایی را تجویز می‏کنند که عقل انسانِ سلیم الفطره، از پذیرش آنها استنکاف (خودداری) دارد؛ قوانینی در غرب تصویب شده که انسان، حتی از گفتن آن شرم دارد؛ امّا در نظام اسلامی و در نظام ولایت فقیه، محور تقنین، وحی الهی است و قانون آن، گرفته شده از قرآن و عترت طاهرین (علیهم‏السلام) است و حاکم اسلامی، بر اساس این قانونِ معصوم و بی‏خطا، کشور را اداره می‏کند و خود حاکم، گاهی معصوم است مانند رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل‏بیت عصمت (علیهم‏السلام) و گاهی عادل است (نه معصوم) مانند نائبان خاص یا عام آنان.
۲ ـ در نظام دموکراتیک، انسان‏ها، آزادی کاذب دارند؛ چون خود را از حکم و قید خداوند رها می‏دانند، ولی در نظام اسلامی، آزادی انسانی، توأم با مسؤولیت در برابر خدا مطرح است. انسان مسلمان، نسبت به غیر خداوند آزاد است و این آزادی را از راه عبودیت و بندگی خداوند کسب می‏کند. این از بیانات نورانی حضرت امیرالمؤمنین (سلام‏ الله علیه) است که می‏فرماید: «الهی کفی بى عزّاً أن أکون لک عبداً وکفی بى فخراً أن تکون لى ربّاً»[۱]؛ خداوندا در عزّت و افتخارمن همین بس که من بنده توام و تو پروردگار منی. انسان اگر در بندِ خدای جمیل و جلیل باشد، به مقام والا می‏رسد و علم و قدرت را از او طلب می‏کند و به آن می‏رسد.

بنابراین، در نظام ولایت فقیه، آزادی انسانی و حقوق بشر و حق رأی و انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان و ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شوراها و…، همگی وجود دارد و در عین حال، تعالی معنوی انسان نیز محفوظ است و زیان‏های موجود در نظام‏های دموکراتیک وجود ندارد.

کتاب ولایت فقیه آیت الله جوادی آملی صص۵۱۳-۵۱۴

مرتبط/

پاسخ به اشکالات بربیانات آیت الله جوادی آملی درنسبت ولایت فقیه ونظام دموکراتیک

Check Also

چرا حکم روزه مسافر در زمان ما تفاوتی با زمان صدر اسلام ندارد؟

با ذکر نکاتی  این سؤال را پاسخ می دهیم: ۱. آیات متعددی در قرآن کریم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You cannot copy content of this page