فرق نماز و یوگا(قسمت اوّل)

قسمت اول پرسش ها و پاسخ های دانشجویی ؛ ج‏۴۴ ؛ ص۳۹۴۴


پرسش :فرق نماز با یوگا چیست؛ اگر با آن به آرامش برسم، چه نیازى به نماز دارم؟


قسمت اول


پاسخ: نماز به هیچ وجه با یوگا قابل قیاس نیست؛ زیرا یوگا تنها نوعى ورزش همراه با تمرکز است و از آثار معنوى، فرهنگى و تربیتى و ارتباط با مبدأ هستى کاملا تهى است. در حالى که نماز به تعبیر عرفا، مکتب جامع است؛ یعنى، جامع‏ترین و کامل‏ترین راه پرواز از جهان ماده و پیوستن به معبود و معشوق حقیقى است. هر یک از شروط، اجزا، اقوال و افعال نماز، داراى معانى و اسرارى عظیم و دربردارنده اصول تربیتى و پیام‏آور فرهنگى خاص هستند که هیچ یک از آنان در یوگا وجود ندارد. به نظر مى‏رسد آنچه باعث این مقایسه نادرست شده دو چیز است:
۱. اینکه غالبا نمازهاى ما حقیقى و با حضور قلب و آداب باطنى نیست و چون به ژرفاى نماز راه نیافته و نماز در سویداى دل ما رسوخ نکرده است، با حرکات دیگرى که با نگرش سطحى مشابه مى‏نماید، یکسان انگاشته مى‏شود.
۲. بى‏توجهى به اسرار و روح نماز و تعالیم و پیامدهاى معنوى، تربیتى، روحانى، دنیوى و اخروى هر یک از اجزا و شرایط آن.
آرامش معنوى در نماز
همان طور که جسم انسان براى ادامه زندگى و انجام وظایف خود، نیاز به مواد غذایى و انرژى دارد؛ روح انسان نیز براى آرامش و نشاط و فعالیت خود؛ نیاز به معنویت دارد که در پرتو آن، از آرامش کامل برخودار باشد.
در میان عبادت‏ها نماز و نیایش با خدا، بهترین، مفیدترین و آسان‏ترین غذاى‏ روح معرفى شده است که انسان با اقامه نماز و ارتباط مستقیم با خدا، از یک آرامش روحى کامل برخودار بوده و هیچ گونه اضطراب و ترس و غمى نخواهد داشت. خداوند در قرآن کریم مى‏فرماید:
إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات وأقاموا الصلاه وآتوا الزکاه لهم أجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون‏؛ «کسانى که ایمان آورده و کارهاى خوب انجام دادند و نماز را بر پا داشتند و زکات را پرداختند؛ اجر و مزدشان با خداست و ترسى ندارند و غمگین نمى‏شوند».
چون نماز سر مشق پاکى، معراج و نور مومن، صفاى باطن، کلید تمامى خوبى‏ها، شست و شوى دل، سرچشمه پاکى و کمال، رشته الفت بین‏ بندگان و خدا است. خداوند مى‏فرماید:
اقم الصلاه لذکرى‏؛ «نماز را بپا دار تا به یاد من باشى».
ولذکر الله أکبر؛ «نماز بزرگ‏ترین ذکر الهى است».
اینکه نماز را برترین مصداق «ذکر» یاد کرده، شاید بدین جهت باشد که در حال قیام به نماز، نفس آدمى در اثر توجه به مبدأ اعلا و خالق یکتا، از اضطراب درونى دور شده و سختى‏ها و ناملایمات را از یاد مى‏برد و شاید وجه کمک گرفتن از نماز در آیه‏ واستعینوا بالصبر و الصلاه؛ «از صبر و نماز استعانت بجویید»، همین باشد.
آیه ۹۱ سوره مائده مى‏فرماید: «شیطان مى‏خواهد در میان شما به وسیله شراب و قمار عداوت ایجاد کند و شما را از ذکر خدا و نماز بازدارد آیا خوددارى خواهید کرد». در تفسیر این آیه گفته شده که: «به این دلیل خداوند در این آیه، نماز را جداى از ذکر خدا اسم برد- با توجه به اینکه نماز هم ذکر خداست- که نماز فرد کامل، از ذکر الهى است و خداوند اهتمام بیشترى به امر آن دارد و در روایت صحیح هم وارد شده که: «نماز پایه و ستون دین است». انسان غرق در افکار و ذهنیت‏هاى روزمره، در فراز و نشیب زندگى و به دنبال تأمین معاش، به ناچار برخوردهاى زیادى را تحمل مى‏کند
تا امنیت و آرامش را در زندگى برقرار نماید. آن‏قدر اضطراب و نگرانى او را تحت الشعاع قرار مى‏دهد که نمى‏تواند لحظه‏اى آرامش واقعى را تجربه کند و صداى روح بخش و جان‏فزاى اذان، او را به میهمانى سفره کرامت و بخشش حق تعالى دعوت مى‏کند.
وضو مى‏گیرد و خود را پاک و طاهر، آماده ملاقات مى‏کند. بدن را از آلودگى‏ها پاک مى‏سازد تا آماده شود جان و روح را از بدى‏ها بزداید.
رو به سوى خدا مى‏آورد، لحظات زیبا و آرامش بخشى که افتخار هم صحبتى با رب الارباب را به دست آورده که بزرگ‏ترین افتخار است.
مى‏تواند راز دل به محبوبى بگوید که وعده اجابت داده است. فقط دلى سرشار از پاکى و صفا لازم است و ایمان و عمل صالح که زمینه ساز پذیرا شدن نیاز است. وقتى که زمزمه مى‏کند اهدنا الصراط المستقیم‏ هدایت را فقط از او مى‏خواهد و هنگامى که سر بر آستان پاک حضرت حق خم مى‏کند، به ضعف خود در برابر عظمت و جلال الله اعتراف مى‏کند.
اوج اتصال، نهایت عشق و پرواز در ملکوت را در این لحظات عرفانى تجربه مى‏کند که زیباترین لحظه‏هاى زندگى است.

Check Also

چرا حکم روزه مسافر در زمان ما تفاوتی با زمان صدر اسلام ندارد؟

با ذکر نکاتی  این سؤال را پاسخ می دهیم: ۱. آیات متعددی در قرآن کریم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You cannot copy content of this page