پاسخ به مسیحیت(۵)/ عقیده کفاره و نجات

بررسی عقیده نجات /بخش دومفدا

در قسمت پیش اثبات کردیم که نمی شود خدا به زمین بیاید. در  این قسمت نیز پیرامون بخش دوم از ادعای مسیحیت در نجات بشر به دست عیسی پیغمبر می پردازیم.

مبلغ مسیحی در ادامه گفته خود می نویسد:

 عیسی مسیح خدا را برای ما آشکار کرد و روی صلیب جریمه ای که ما باید می دادیم مسیح به جای ما آن جریمه را داد. مزد گناه مرگ است و عیسی مسیح برای ما مرد تا اینکه ما هلاک نشویم بلکه حیات جاودانی داشته باشیم. فقط قربانی است که قادر است گناه را پاک کند و خدا در شریعتی که به موسی داد دستور قربانی برای بخشش گناهان را توضیح داد. عیسی مسیح برای ما یکبار و برای همیشه قربانی شد تا اینکه گناهان ما پاک شود و ذات گناهکار ما به ذات مقدس عوض شود و این کار خود آفریننده میتواند باشد.

این گفته با چندین اشکال مواجه است:

۱. انسان پیش از این قربانی چه حالتی داشته است؟ آیا تمام انسان هایی که پیش از این می زیسته اند باید در جهنم باشند؟! در اعتقاد مسیحیت خوردن آدم از میوه ممنوعه گناه نخستین بشر است که نیاز بود تا پاک شود. اگر واقعاً لازم بود خدا خودش را قربانی کند تا بندگانش را پاک کند نباید پس از هزاران سال از عمر بشر بر روی زمین می بود. در این صورت انسان های زیادی وارد آتش می شوند. مسیحیان خدا را تمام محبت تعریف می کنند و آیات غضب قرآن را اشکال می گیرند و حال آن که اگر بنابر اعتقاد اینان خداوند عده ای بی گناه را عذاب کند و به گناه یک نفر دیگران را به آتش اندازد به هیچ وجه با محبت نمی سازد. ممکن است پاسخ داده شود که این عذاب به خاطر قربانی برداشته شده است اما باید دانست مردگان تا پیش از این قربانی که در عذابی بی دلیل به سر می بردند. چنانکه در کتاب مقدس نیز به آتش رفتن پیامبران الهی پیش از این قربانی را می پذیرد(افسسیان:۴؛۹)

۲. چه لزومی دارد خداوند بخواهد برای گناه بشر خود را به صلیب بکشد؟ همین که خدا گناهان را ببخشد و عفو و مغفرت خویش را شامل حال آنان کند کفایت می کند.

۳. این اعتقاد موجب هرج و مرج در جامعه و نفی شریعت و به دنبال آن بی قانونی اجتماعی می . از بدیهیات است که جامعه برای کمال خود به سوی خدا نیاز به قانون الهی دارد. حتی اگر دین را هم نپذیریم هر جامعه برای انسجام نیازمند یک قانون است. چگونه ممکن است خداوند کاری کند که شریعت الهی را از بین ببرد

۴. آیا یک کار زشت با قربانی خدا زیبا می شود که ما بگوییم پس از این قربانی مجاز است؟ اگر خدا بخواهد امور زشت که حتی عقل و فطرت از آن نفرت دارد را خوب بشمارد چگونه با حکمت او سازگار است؟ به عبارت علمی، حُسن و قُبح افعال ذاتی آن هاست و نه نسبی. 

Check Also

چرا حکم روزه مسافر در زمان ما تفاوتی با زمان صدر اسلام ندارد؟

با ذکر نکاتی  این سؤال را پاسخ می دهیم: ۱. آیات متعددی در قرآن کریم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You cannot copy content of this page