عنصر منطق و عقل در قیام عاشورا

229a5eb301edee0d7c265f645736e727

« عنصر منطق و عقل در این حرکت ، در بیانات آن بزرگوار متجلی است ؛ قبل از شروع این حرکت ، از هنگام حضور در مدینه تا روز شهادت. جمله، جمله ی این بیانات نورانی ، بیان کننده ی یک منطق مستحکم است . خلاصه ی این منطق هم این است که وقتی شرایط وجود داشت و متناسب بود ، وظیفه ی مسلمان ، « اقدام » است ؛ این اقدام خطر داشته باشد در عالی ترین مراحل ، یا نداشته باشد . خطرِ بالاترین آن است که انسان جان خود و عزیزان و نوامیس خود- همسر ، خواهر ، فرزندان و دختران – را در طَبَق اخلاص بگذارد و به میدان ببرد و در معرض اسارت قرار دهد. اینها چیزهایی است که از بس تکرار شده ، برای ما عادّی شده ؛ در حالی که هر یک از این کلمات ، تکان دهنده است. بنابر این ، حتی اگر خطر در این حد هم وجود داشته باشد ، وقتی شرایط برای اقدام متناسبِ با این خطر وجود داشته باشد ، انسان باید اقدام کند و دنیا نباید جلوی انسان را بگیرد؛ ملاحظه کاری و محافظه کاری ، نباید مانع انسان شود ؛ لذت و راحت و عافیت جسمانی ، نباید مانع راه انسان شود؛ انسان باید حرکت کند. اگر حرکت نکرد، ارکان ایمان و اسلام او بر جا نیست

امام خامنه ای ، آفتاب در مصاف ، ص ۶۲۴

Check Also

شهادت را تحریف نکنیم

شهادت در فرهنگ قرآنی، تعریف مشخصی دارد، قتل در راه خدا. هر کس در راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You cannot copy content of this page