ویژه ها
نگاهی به مبانی ولایت فقیه(قسمت اوّل)

نگاهی به مبانی ولایت فقیه(قسمت اوّل)

ولایت فقیه مسئله ای است که هم جایگاه اعتقادی دارد و هم نسبت فقهی که از طریق عقل و حدیث قابل بحث و نظر می باشد. ما در این قسمت سعی داریم تا جایگاه اعتقاد به ولایت فقیه را در سلسله اعتقاد شیعه تبیین کنیم تا تصور نخستین بدان صورت پذیرد.

برای آن که مفهوم ولایت فقیه مشخص گردد ضروری است معنای اصطلاحی دو کلمه ولایت و فقیه در بیان علمای دین را دریابیم:

  1. ولایت : ولایت مفهومی عام است که در اصطلاح تقسیم می شود به ولایت تکوینی و ولایت تشریعی. منظور از ولایت تکوینی ، تصرف کردن در عالم و سرپرستی باطنی یا همان ولایت معنوی بر افراد است که معمول توانایی ائمه اطهار می باشد . اما ولایت تشریعی یعنی سرپرستی ظاهری و حکومت کردن که قانون گذاری و فرمان دادن در آن نهفته شده است. ولایتی که در مورد فقیه مطرح می شود همین شأن ظاهری و حکمرانی است.
  2. فقیه : این اصطلاح به ظاهر واضح است اما آن فقیهی که در این جا مدّ نظر قرار گرفته شده همان مجتهدِ عالم به منابع احکام دین است که از وی گناه کبیره صادر نمی شود و انسانی است عادل. همان طور که امام خمینی ( ره ) فرمود : « اگر یک فقیهى در یک مورد دیکتاتورى بکند، از ولایت مى ‏افتد پیش اسلام. اسلام هر فقیهى را که ولىّ نمى‏ کند، آن که علم دارد؛ عمل دارد؛ مَشْى ( روش ) او مَشْى اسلام است، سیاستش سیاست اسلام است‏.» (۱ )

از همین جا باید سخن از این مطلب به میان آورد که پایه این تعریف از ولایت فقیه چیست و چرا باید شخصی بر دیگران ولایت یابد؟

در قسمت آینده به خواست خدا به این پرسش پاسخ خواهیم داد

 

۱. صحیفه امام (ره)، ج۱۰ ، ص۷۳

* برای استفاده از سخنان امام خمینی (ره) از مجموعه نرم افزاری مؤسسه کامپیوتری علوم اسلامی بهره برده می شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page