ویژه ها
شهید لاجوردی و ناگفته هایی از ترور شهید رجایی

شهید لاجوردی و ناگفته هایی از ترور شهید رجایی

اول شهریور ۱۳۷۷ بود که دادستان برکنار شده دربازار تهران به قتل می رسد . او کسی نیست جز سید اسد  الله لاجوردی که مسئول پی گیری پرونده ترور شهید لاجوردی بوده است. گرچه گفته می شود شهید لاجوردی توسط مجاهدین خلق به شهادت رسیده است ؛ اما گویی چهره نفاق در روی دیگر سکه ظاهر شده و دادستان تهران را به کام مرگ می کشاند.

رضا نظری نژاد از فعالان سیاسی – اجتماعی همدان در وبلاگ شخصی خود چنین می نگارد:

« ایشان اصرار زیادی برای پیگیری پرونده ی هشت شهریور داشتند. وی در ان زمان دادستان انقلاب تهران بود.در جریان بررسی پرونده ی انفجار , شهید لاجوردی شخصی به نام تقی محمدی را به دلیل نزدیکی با مسعود کشمیری(عامل اجرایی انفجار) از کابل فراخواند(تقی محمدی به فاصله ی بسیار کوتاهی پس از انفجار به سفارت ایران در کابل رفته بود) و بازداشت نمود. تقی محمدی که برای اعتراف اعلام امادگی کرده بود , ساعاتی بعد به طرز بسیار مشکوکی حلق اویز میشود. کارشناسان امنیتی دادستانی انقلاب معتقد بودند : اشخاص دیگری او را کشته و سپس حلق اویز کرده اند.با قتل مشکوک تقی محمدی به سرعت چند نفر دیگر هم بازداشت شدند.  خسروتهرانی , محسن سازگارا و بیژن تاجیک از اعضای دفتر اطلاعات نخست وزیری بین بازداشت شدگان بودند! اما با فشار بهزاد نبوی در “سازمان مجاهدین انقلاب” به سرعت ازاد میشوند!! شایعاتی مبنی بر دخالت بهزاد نبوی و سازمان مجاهدین انقلاب در انفجار دفتر نخست وزیری پخش میشود. اما به سرعت توسط هاشمی رفسنجانی این شایعه تکذیب میشود و اتهام زدن به بهزاد نبوی را ” ترور دوم” می نامد! ایت الله قدوسی چند روز بعد در اثر انفجار بمب به شهادت میرسد. چندی بعد ایت الله ربانی املشی در اثر بیماری بسیار مرموزی از دنیا رفتند , بعدها مهدی هاشمی ( برادر داماد ایت الله منتظری ) در بخشی از اعترافات خود نحوه ی به شهادت رساندن ایت الله ربانی املشی را توضیح میدهد: ” در تهران , گویا در محله ی اختیاریه بود که صحبت کردیم چگونه ایشان(ایت الله ربانی املشی) را از بین ببریم ؛ یکی از آقایان گفت {که ما وسایل و امکانات فنی و داروهای مسموم کننده و سرطان زا در اختیار داریم که میتوان به صورت نامرئی فرد را مسموم نمود.} (پس از اینکه ایشان را مسموم کردیم) ما منتظر تاثیرات ان بودیم ولی خبری نشد تا اینکه فهمیدیم به سرطان مبتلا شده اند”

پس از به شهادت رسیدن ان دو نفر تنها کسی که باقی ماند , اسدالله لاجوردی بود. که وی نیز مدتی بعد توسط یوسف صانعی , دادستان وقت کل کشور برکنار شد! سرانجام در سال ۶۴  بر اساس گزارش موسوی خوینی ها ( دادستان وقت کل کشور) و فشار سازمان “مجاهدین انقلاب اسلامی” پرونده مختومه اعلام شد!!

از ان زمان به بعد بارها آقای لاجوردی ترور شد که البته در هیچکدام اسیب جدی به ایشان وارد نشد.

اسدالله لاجوردی اخرین بازمانده بود. پس از اینکه در سال ۱۳۶۹ ایت الله یزدی به ریاست قوه ی قضاییه رسیدند , شهید لاجوردی را به ریاست سازمان زندانها برگزیدند. شهید لاجوردی تا اوایل سال ۷۷ در این سمت بودند تا اینکه با توطئه ی جریان به اصطلاح اصلاحات و بدون اطلاع ایت الله یزدی از کار برکنار شدند. ایشان پس از ان تصمیم گرفتند که به کار ازاد ( فروختن روسری) بپردازند. و در این حین البته درگیر به جریان انداختن دوباره ی پرونده ی انفجار هشت شهریور بودند تا اینکه در تاریخ ۱ شهریور سال ۱۳۷۷ یعنی هفت روز مانده به سالگرد انفجار , ترور شدند و به شهادت رسیدند. »

 به هر حال ، ابهاماتی درباره ترور شهید رجایی مطرح است که با مطالعه وقایع آن ایام ، به خوبی روشن و دست های پشت پرده افشا می گردد.

download (6)

بی  اعتنایی به رسیدگی پرونده شهید رجایی و شهید باهنر

« شاید یکی از تعجب بر انگیز ترین نکات پرونده انفجار نخست وزیری ، ارجاع آن به دادگستری به جای دادسرای انقلاب است . از آن جا که این پرونده کاملاً امنیتی و ضد انقلابی بود ، باید در دادسرای انقلاب موشکافانه بررسی می شد. اما گویا بهزاد نبوی در جلسه ای توانست برخی مسئولان قضایی را متقاعد کند که پرونده به دادگستری برود و در آن جا و به کمک گروهی که بهزاد نبوی تشکیل داده بود ، بررسی شود! یعنی پرونده ای که متهم اصلی آن خود بهزاد نبوی بوده است ، زیر نظر خود وی مورد رسیدگی قرار گرفت!

سید رضا زواره ای در خاطرات خود در این باره می گوید:

اما از همان شب اول انفجار ، برای همه ما جای سؤال بود. چون اعلام شد که دادگستری باید به قضیه رسیدگی کند. در حالی که همانطور که من در حزب مطرح کردم ، یک جوان پانزده ساله شانزده ساله فریب خورده که روزنامه منافقین را می فروشد ، برای محاکمه به دادسرای انقلاب برود . اما وقتی نخست وزیری مملکت را منفجر می کنند ، دادگستری باید رسیدگی کند؟ جریان چیست؟

آقای هاشمی رفسنجانی نیز در یادداشت های خود ذکر می کند که با تصویب شورای ریاست جمهوری ، مسئولیت نظارت بر تحقیق در مورد فاجعه انفجار نخست وزیری که بهزاد نبوی پیگیری می کرد {! } بر عهده آیت الله ربّانی املشی ، دادستان کل کشور قرار گرفت! » (۱ )

در این میان برخی شبهه کردند که شهید لاجوردی مورد تأیید امام خمینی ( ره ) نبوده اند. اسداالله بادامچیان در مصاحبه با تسنیم  این مطلب را رد کرده و چنین می گوید:

 این حرف یک ادعاست، امام(ره) به‌قدری به آقای لاجوردی علاقمند بود که بارها آقا سید احمد در جمع دوستان ما مطرح کردند که یکی از افرادی که امام(ره) صمیمانه به او علاقه داشت، آقای لاجوردی بود.

۱. کتاب راز قطعنامه ، صص۱۲۵- ۱۲۶

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page