ویژه ها
خانه » آموزش سیاسی رسانه » تبارشناسی رسانه ها

تبارشناسی رسانه ها

🔹 تبار شناسی به معنای لزوم شناخت سابقه و سمت و سوی رسانه ها می باشد و این که یک رسانه به چه فرد، حزب، جناح و ایدئولوژی نزدیکی یا وابستگی دارد. در این رویکرد لازم است تا مخاطب با احتیاط بیشتری با اخبار «مثبت» رسانه های «همسو با موضوع» و نیز اخبار «منفی» رسانه های «مخالفِ موضوع»، مواجه گردد.

🔹 از آن طرف نیز نقد های رسانه های «همسو با موضوع» و تعاریف رسانه های جریان مخالف نیز قابل اعتنا تر است؛ همچنان که «الفضلُ ما شهدت به الأعداء» (فضل آن است که دشمن بر آن گواهی دهد) در محکمه عقل مورد تأیید می باشد.

🔹بیان این نکته ضروری است که نباید الزاماً «نقد» جریان موافق و «تعریف» جریان مخالف را در حکم اقراری «علیه» خود و یا «له» دیگری دانست؛ چرا که آن چه مورد تأیید عقل و شرع است «اقرار العاقل علی نفسه جائز» (اعتراف عاقل علیه خودش، مسموع است) می باشد که در موارد مذکور، شمول «نفسه» مورد تردید است؛ چنانچه تمرکز رسانه های مخالف دولت احمدی نژاد بر اظهارات «اصولگرایان منتقد دولت» در حقیقت تجاهل نسبت به دایره شمول («نفسه») است.

⬅️ تکنیک های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر، ص۱۸

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

داغ کن - کلوب دات کام محبوب کن - فیس نما