ویژه ها
تحریف چیست؟ تفاوت شناخت کدام است؟

تحریف چیست؟ تفاوت شناخت کدام است؟

محمد یوسفلوئی

* تحریف یک شخصیت به چه معناست؟

مختصرا می دانیم که تحریف به معنای تغییر کلام و معنا و جا به جایی سخنی از جای خود است. معنای تحریف کتاب و کلام و سخن را می دانیم اما این معنا برای یک شخصیت چه معنایی پیدا می کند؟ وقتی سخن از تحریف یک شخص است معنایش چیست؟ آیا اصلا امکان دارد یک شخص را تحریف کرد؟

با اندکی توجه می توان دریافت همانگونه که تحریف یک کلام و سخن به معنای برگرداندن و تغییر معنای آن است تحریف یک شخصیت نیز به معنای تغییر ویژگی های آن شخصیت است. به طوری که شخصیت معرفی شده بعد از تحریف تفاوت قابل توجهی با شخصیت حقیقی دارد. این ویژگی های شخصیتی می توانند خلق و خو، نوع اندیشه ها، روش تعامل با خانواده، روش حضور در اجتماع، آرمان مقبول و امور دیگر باشند.

در مورد حضرت امام (ره) وقتی سخن از تحریف گفته می شود بیشتر تحریف ویژگی های تفکری و سامان اندیشه های او مد نظر است. یعنی اندیشه عرفانی و سیاسی امام (ره) ، نگرش به انقلاب اسلامی و هدف ها و آرمان های آن، نوع نگاه به برخی مسایل خاص و… .

سوالی که این جا طرح می شود این است که تحریف حضرت امام (ره)  چه نتایجی خواهد داشت؟ و چرا باید نگران این تحریف بود؟ چرا عده ای تمایل به آن دارند؟

برای پاسخ به این سوالات باید دانست که مجموعه فکری حضرت امام (ره) که گاهی از آن به عنوان اسلام ناب نام برده می شود به عنوان اصول انقلاب اسلامی پذیرفته شده است و هدف و مسیر حرکت انقلاب اسلامی را مشخص می کند. پس تحریف این مجموعه فکری حتی اگر بسیار اندک و با تغییر برخی گزاره های خاص باشد بازهم در آینده انقلاب اسلامی و مسیر و هدف حرکت آن تاثیر جدی خواهد داشت. بنابر این می توان دریافت اهمیت حفظ اندیشه های حقیقی حضرت امام (ره) چقدر است و چرا باید نگران هرگونه تحریف در واقعیت ماجرا بود.

اما در این مورد که چرا تمایل به تحریف حضرت امام (ره) وجود دارد؟ اولا باید گفت تحریف همیشه عمدی نیست کما این که تحریف بسیاری از مکاتب مذهبی بشری نه به عمد که به خاطر سهل انگاری و تسامح پیروان بوده است اما با نگاه به مقدمه ای که گفته شد می توان فهمید برخی آرمان های انقلاب اسلامی که با پافشاری دلسوزان نظام و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) دنبال می شود قطعا عواقب و آثاری دارد که شاید به مذاق برخی خوش نیاید. همچنین اختلاف فکری تحریف کنندگان با اندیشه های حضرت امام (ره) و در دستور کار قرار داشتن افکار حضرت امام (ره) در برنامه های نظام چاره ای برای آن ها باقی نگذاشته است که برای عملی کردن افکار خود آن ها را به نام حضرت امام (ره) جا بزنند و از این طریق آن ها را عملی کنند. پس تمایل به تحریف وجود دارد و همیشه انگیزه هایی برای دست زدن به این کار وجود دارد.

63_63_Untitled-3

*تحریف امام (ره) یا تفاوت شناخت؟

شاید در مورد مقوله تحریف حضرت امام (ره) و با توجه به شخصیت هایی که متهم به تحریف می شوند این اشکال به ذهن برسد که اصولا در این مورد تحریفی رخ نداده بلکه اختلاف برداشت ها موجب تفاوت روایت های یاران دیرین حضرت امام (ره) از ایشان شده است. هر یک از همراهان حضرت امام (ره) ایشان را به شکل خاص خود می شناختند و ویژگی های از ایشان در ذهن آن ها شکل گرفته بود و روایت های امروز از شخصیت و اندیشه های حضرت امام (ره) از این شناخت های متفاوت نشأت می گیرد. و اختلاف برداشت مساله ای طبیعی است و نباید با بد بینی از آن با عنوان تحریف یاد کرد.

اما این اشکال وارد نیست و مساله تنها به اختلاف برداشت و تفاوت شناخت منتهی نمی شود. به چند دلیل:

 اوّلاً که این اختلاف روایت ها از اندیشه های حضرت امام (ره) محدود به تفسیر آثار و سخنان حضرت امام (ره) نیست که گفته شود تفاوت برداشت موجب آن شده است بلکه گاهی نقل قول مستقیم از ایشان است. نقل قول هایی که با دیگر آثار امام خمینی (ره) زاویه قابل توجهی دارد.

دوم این که تفاوت شناخت هر چقدر هم که باشد نمی تواند یاران و همراهان کسی را تا جایی از هم دور کند که تعریف هریک از شخصیتِ مد نظر با تعریف دیگری تفاوت جدی در اصول داشته باشد! تفاوت شناخت نهایتا در جزئیات خودش را نشان می دهد نه در اصول فکری.

سوم آن که تفاوت شناخت ها از یک شخصیت بیشتر در مواقعی است که افرادی هر کدام در یک دوره خاص از زندگی با آن فرد بوده اند و روایت آن ها مربوط به آن دوره از زندگی او است یا این که هر یک از یاران دوره محدودی با آن فرد بوده اند و همه شناخت هایی محدود و مختلف دارند. اما در مورد حضرت امام (ره) که یاران ایشان ده ها سال با ایشان حشر و نشر و ارتباط مستقیم داشته اند این مسایل منتفی است و امکان ندارد که هر کدام امام (ره) را متفاوت از دیگری بشناسد.

چهارم، در تفاوت شناخت و اختلاف برداشت تلاش برای فهم حقیقتِ یک اندیشه و شخصیت است یعنی هر کس در تلاش است واقعیت ماجرا را دریابد و برای این کار با احتیاط  پیش می رود و به سخنان و آثار توجه تام و جدی دارد و همینطور قواعد فهم صحیح را رعایت می کند اما در این نقل قول های خاص منتسب به حضرت امام (ره) که حکم خبر واحد را دارند و در تقابل جدی با آرای عمومی و متواتر ایشان هستند این قواعد و نکات رعایت نشده اند .

پس با توجه به نکات کوتاه گفته شده نمی توان پذیرفت که این تفاوت روایت ها از حضرت امام و نقل سخنان شاذّ از ایشان تنها به خاطر شناخت متفاوت از شخصیت امام خمینی  (ره) است و تحریفی در کار نیست. علاوه بر این سخنرانی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در این مورد و گوشزد کردن خطر تحریف امام(ره) این واقعیت را اثبات می کند که تحریف وجود دارد و خطر جدی است.

انتشار یافته در شماره پنجم نشریه راه امام

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page