ویژه ها
جوجه هایی که پیامبر خدا (ص) به آن توصیه فرمود

جوجه هایی که پیامبر خدا (ص) به آن توصیه فرمود

کم نیست در زمانه ی ما گفته هایی که در جامعه تحریف شده و یا مورد تمسخر قرار می گیرند و ریشه روائی و یا قرآنی آن فراموش می شود. تفسیر به رأی از قرآن و کلام اهل بیت (علیهم السلام) بدون توجه به مبانی دینی و یا در نظر نگرفتن تفکرات الهی دین خدا با عناوین مسخره کننده و مادی گرایانه از جمله معضلات اجتماعی است که برخی تفکرات وارداتی چون انسان مداری به صورت غیر مستقیم در این مسئله دخیل بوده اند. این همان است که رهبر انقلاب در سال ۹۲ در محفل انس با قرآن بیان فرمودند:

«  یکی از عیوب ما و جوامع ما در طول زمان این بوده است که گاهی فرهنگ خود را متأثر میکردیم از فرهنگ بیگانگان. کسانی این را در میان جامعه‌ی ما و کشور ما به عمد ترویج کردند؛ ما را سوق دادند به سمت زندگی کسانی که دل و جانشان خالی بود از نور معنویت؛ در سبک زندگی، در کیفیت پوشش، در کیفیت راه رفتن، در کیفیت معاشرتها و ارتباطات اجتماعی. اگر هم کسی به آنها اعتراض کرد، گفتند که دنیا امروز اینجوری است. در حالی که قرآن به ما می‌آموزد: «و ان تُطع اکثر من فی الأرض یضلّوک عن سبیل الله ان یتّبعون الّا الظّنّ و ان هم الّا یخرصون».(۱) » (۲)

جوجه کشی یا مباهات امت

از جمله این موارد نگاهی است که نسبت به فرزندآوری ایجاد شد. با وجود آن که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به صراحت می فرماید: «تناکحوا تکثروا فإنّی أباهی بکم الامم یوم القیامه»(۳) ازدواج کنید تا زیاد شوید . من با (فزونی) شما بر امت های دیگر در روز قیامت مباهات و افتخار می کنم.» طریقی معتبرتر از طریق وحی نیست و نباید عقل گرایی مادی را به جای توجه وحیانی قرار داد. اگر مبدأ و خالق هستی خداست پس نمی شود مسیری جز او انتخاب کرد. مسیر وحی و عقل قدسی  ما را در این جهت یاری می دهد. حال وقتی در میان مردم سخن از کثرت فرزند به میان آورده می شود تنها یک پاسخ می شنویم: جوجه کشی راه انداختی؟! هیچ وقت با چهار یا پنج جوجه ، جوجه کشی راه اندازی نمی کنند. اما پیامبر وحجت خدا مردم را به همین جوجه ها توصیه فرموده تا صدای جیک جیک شان در خانه ها طنین انداز شود. این که بخواهیم تفکرات الهی را با تمسخر و استهزاء و بدون هیچ استدلال متقن فقط به خاطر عدم تمایل رد کنیم یعنی حقیقت را می دانیم اما گرفتار خواهش های خود شده ایم.

پی نوشت/

  1. انعام/۱۱۶؛ اگر بیشتر مردم زمین را اطاعت کنی تو را از راه خداوند گمراه می کنند . آن ها جز از گمان خود پیروی نمی کنند و جز دروغ نمی گویند.
  2. بیانات در محفل انس با قرآن، ۱۹/۴/۱۳۹۲
  3. نهج الفصاحه، ص ۳۹۰، نشر دنیای دانش(نرم افزار جامع الاحادیث نور)

لینک مرتبط/

تکامل انسان به سوی خدا در مسیر جامعه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page