ویژه ها

فتوای شرعی بی بی سی فارسی در نقد قانون مجلس!

اختصاصی بصیرت جویان_بخش فارسی رادیو بی بی سی ، چهارشنبه ۲۱ مرداد، در مصاحبه با رضا انصاری راد با زیر سؤال بردن وجه شرعی جریمه حجاب،  تصویب آن از سوی مجلس را به دنبال مقاصد خاص سیاسی تعریف کرد.

مصاحبه شونده بدون توجه به قانون اجتماعی تعزیر در اسلام ، حجاب را از جمله مواردی می داند که تعیین مجازات برای آن هیچ وجه شرعی ندارد. وی با  این که می گوید مجلس برای جلوگیری از اشاعه فحشا و صدمه زدن های اجتماعی دست به این تقنین زده است اما گویا نمی داند که اشاعه فحشا نزد شارع یک مفسده است و اسلام قانون نهی از منکر را در برابر آن قرار داده است. قانونی که یکی از مراتب آن در بخش حکومتی قرار دارد. بنابر این قانون مصوب، از دو جهت قابل تبیین است: تعزیر و نهی از منکر.

انصاری راد همچنین مقابله با حجاب را سبب گسترش بی دینی در جامعه دانست ؛ گفتاری که از لحاظ بررسی اجتماعی و نیز در فضای جنگ نرم با خدشه مواجه است. زیرا فعالیت های رسانه ای گسترده برای نافرمانی مدنی در مسئله حجاب و لیبرالیزه کردن مردم به جای پیروی از شریعت از جمله عواملی می باشد که بی حجابی و بی دینی را افزایش می دهد. همچنین جنگ های روانی بر ضد کسانی که با بدحجابی برخورد می کنند از دیگر موانع در حل مشکل حجاب در سال های اخیر بوده است. گرچه برخی سهل انگاری ها ممکن است اتفاق افتاده باشد اما بزرگ نمایاندن این سهل انگاری ها و پنهان کاری حرکات مثبت مانند پخش گل و امثال آن خود توطئه ای برای هنجار شکنی و پایمال کردن ارزش های دینی و ملی ماست.

shot-20150812-15030-1yy4447

قانون تعزیر چیست؟

تعزیر یعنی کیفری که در شرع از حیث مقدار مشخص نیست و در مقابل حد است و در فقه بر کیفرى اطلاق مى‏شود که برخلاف حد، شارعمقدّس اندازه ‏اى براى آن تعیین نکرده است. [۱]

 آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به سؤالی پیرامون ملاک اصلی تعزیرات در حکومت اسلامی می فرماید: « هرگونه تخلّف از واجبات شرع و ارتکاب گناهان کبیره تعزیر دارد، و تعزیر منحصر به شلاّق یا زندان نیست; بلکه از اندرزهاى دوستانه، که سبب ترک عمل گردد، شروع مى شود تا محرومیّت موقّتى از بعضى از حقوق اجتماعى و جریمه مالى و مانند آن.» [۲]

۱. تعزیر، ویکی فقه

۲. استفتائات، ج۲ ،س۱۴۷۲، نرم افزار “فقه اهل بیت”

لینک مرتبط/

حجاب الزامی است نه اجباری!

چرا نباید زنان در انتخاب حجاب مختار باشند؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page