ویژه ها
به مناسبت پایان مذاکرات/آشنایی با یک کمیته ی امریکایی که برنامه ریز ایران است!

به مناسبت پایان مذاکرات/آشنایی با یک کمیته ی امریکایی که برنامه ریز ایران است!

20091116164153t200-Untitled pictureیکی از اقدامات این کمیته تدوین راهبرد امنیت ملی آمریکا ، جهت یک دوره چهارساله برای دولت بوش در ارتباط با ایران است.

«کمیته خطر جاری» عنوان کمیته ای است که در دهه هفتاد و در اوج جنگ سرد توسط گروهی از سناتورهای آمریکایی ، مسئولان ارشد وزارت خارجه، اساتید برجسته علوم سیاسی، مؤسسه مطالعاتی امریکن اینتر پرایز و گروهی از مدیران با سابقه ی سیا و پنتاگون تأسیس شد.

هدف از تأسیس این کمیته، خروج از بن بستی بود که در دوران جنگ سرد میان دو ابر قدرت زمان، یعنی ایالات متحد آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در توازن هسته ای به وجود آمده بود. پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، بار دیگر عناصری از این کمیته گرد هم آمدند و با تجزیه و تحلیل فرصت ها و تهدیدات فراروی دولت آمریکا این کمیته را فعال کردند . یکی از اقدامات این کمیته تدوین راهبرد امنیت ملی آمریکا، جهت یک دوره چهارساله برای دولت بوش در ارتباط با ایران است. در گزارش این کمیته آمده است که ایران به لحاظ وسعت سرزمین، کمیت و کیفیت نیروی انسانی ، امکانات نظامی ، منابع سرشار و موقعیت جغرافیایی ممتاز در منطقه خاورمیانه و هارتلند نظام بین الملل، به قدرتی بی بدیل تبدیل شده است که دیگر نمی توان با یورش نظامی آن را سرنگون کرد. بنابر این ، به زعم پالمر و اعضای کمیته، تنها راه سرنگونی جمهوری اسلامی ایران پی گیری جنگ نرم با استفاده از «سه تاکتیک دکترین مهار، نبرد رسانه ای و سامان دهی نافرمانی مدنی» ممکن است . [۱]

اعضای این کمیته

این کمیته شامل برخی مقامات بلند پایه سیاسی-امنیتی ، دانشگاهیان و محققان مؤسسات پژوهشی آمریکا است که به جناح محافظه کاران واقع گرا تعلق دارند. جوزف لیبرمن(سناتور یهودی دموکرات) ، جیمز وولسی (رئیس سابق سیا) ، ایلان برمان (معاون سیاست گذاری شورای سیاست خارجی آمریکا) ، مارک پالمر (سفیر سابق آمریکا در مجارستان) ، دانیل پلتکا (معاون مطالعات امور دفاعی و سیاست خارجی مؤسسه اینتر پرایز)، الیوت کوهن (مبتکر نظریه جنگ چهارم جهانی) ، فرانک گفنی (مدیر مرکز سیاست امنیتی) و دانیل پایپس (سردبیر فصل نامه خاورمیانه) از جمله اعضای آن می باشند. این کمیته اولین بار در سال ۱۹۵۰ همزمان با آغاز جنگ سرد به عنوان تشکیلاتی در راستای ایجاد اجماع ملی برای مقابله با توسعه طلبی شوروی به منظور آموزش آمریکاییان برای مقابله با توسعه در عرصه سیاسی آمریکا ظاهر شد. در دهه هفتادتوسط سناتور دمکرات هنری اسکوب جکسون با هدف اتخاذ موضعی قوی در قبال روس ها تجدید حیاتی دوباره یافت.

هدف گذاری در قبال ایران

در سال ۲۰۰۴ بار دیگر این کمیته با تشکیل جلسه ای تحت عنوان عراق و جنگ علیه تروریسم برای سومین بار در صحنه ی سیاسی آمریکا فعال شد. در ۲۰ دسامبر ۲۰۰۴ کمیته ی خطر کنونی [جاری]گزارشی مطالعاتی با عنوان ایران، یک رویکرد جدید ارائه نمود.

در این گزارش تهدیدات و فرصت های ناشی از جمهوری اسلامی برای ایالات متحد آمریکا بررسی و سپس راه کارهایی را برای مقابله ارائه می دهد که تهدیدات از منظر کمیته خطر کنونی عبارتند از :

۱. حمایت مالی و لجستیکی از شبکه های تروریستی متعلق به شیعیان و اهل سنت شامل حماس، حزب الله و جهاد اسلامی فلسطین.

۲. ایجاد بی ثباتی در منطقه با استفاده از گروه های تروریستی .

۳. استفاده ی عناصر مربوط به القاعده و انصارالاسلام از مرزهای ایران جهت نقل و انتقالات.[۲]

۴. جلوگیری از روند ایجاد لبنان دموکراتیک و مستقل از ممانعت از تحقق طرح خاورمیانه .

۵. حمایت از ایجاد نوعی دیکتاتوری مذهبی تحت قیومیت ایران در عراق .

۶. توانایی هسته ای ایران.

راهبرد های پیشنهادی کمیته ی خطر کنونی عبارتند از :

۱. اعلان رسمی تمایل به برقراری رابطه با ایران توسط رئیس جمهور آمریکا.

۲. بازگشایی سفارت آمریکا در تهران.

۳. انهدام توانایی هسته ای در صورت تمکین نکردن.

۴. استفاده ی گسترده از روش های نوین و متناسب با جامعه ی ایران.

۵. تخریب ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران.

۶. برقراری تحریم های هوشمند علیه ایران.

۷. محاکمه مقامات ایرانی.

۸. گسترش رسانه های ضد ایرانی.

۹. مذاکره مستقیم و گسترش روابط.[۳]

پی نوشت ها :

۱. علی محمد نائینی ، اصول و مبانی جنگ نرم ص۱۹۶

۲. تأکید می شود مواردی که به عنوان تهدید ذکر شده از منظر کمیته خطر جاری است و ذکر آن به معنای صحت تمامی ادعاها نیست.

۳. همان، صص۲۶۲-۲۶۴

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page