ویژه ها
رادیو فردا و ادعای تکراری “سانسور” در ایران

رادیو فردا و ادعای تکراری “سانسور” در ایران

 رسانه ی فارسی زبان وابسته به کاخ سفید در یکی از گزارشاتی که اخیرا منتشر کرده است، با بازتاب مصاحبه ای که با یکی از به اصطلاح کارشناسان خود ترتیب داده است، برای باری دیگر ادعای قدیمی و کهنه شده ی وجود “سانسور” بیش از حر در نظام جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرده است.

در گزارش مذکور که توسط “بیتا بختیاری”، یکی از کارکنان رادیو فردا با عنوان ” همه روسای جمهور پس از انقلاب «سانسور» را فعال نگه داشتند “، در مصاحبه ای با جیمز مرچنت٬ مدیر بخش پژوهش شرکت رسانه‌ های خرد و همچنین فردی با نام رها زاهدپور به عنوان پژوهشگر، با طرح این ادعا، آورده است: « گزارش “انسداد نویسنده٬ داستان سانسور در ایران” یکی از پروژه‌ های تحقیقاتی شرکت “رسانه‌ خُرد” است که به بررسی وضعیت نشر و سانسور کتاب در ایران از انقلاب ۱۳۵۷ تا دوران ریاست جمهوری حسن روحانی پرداخته است … در این گزارش که به زبان انگلیسی منتشر شده مراحل مختلف انتشار کتاب در کشور٬ تفاوت‌ ها و شباهت‌ های نشر در دوره‌ های روسای جمهوری پس از انقلاب٬ وضعیت انتشار کتاب‌ با موضوع زنان و اقلیت‌ های قومی و مذهبی و نیز کتاب‌ های غیرفارسی در ایران و مبارزات ناشران در تبعید با سانسور کتاب به ویژه از راه نشر الکترونیک مورد بررسی قرار گرفته است … گزارش با اشاره به نگرانی شاهان و روحانیت از محتوای کتاب ‌ها در طول تاریخ و تمایل به استفاده از آنها در جهات منافع خود آغاز می ‌شود٬ به مقایسه ژانر کتاب‌ های منتشر شده در دوران روسای جمهوری بعد از انقلاب می‌ پردازد و با اشاره به ادامه حیات سانسور و حاکمیت خطوط قرمز بر عرصه نویسندگی و نشر در دوران حسن روحانی پایان می ‌پذیرد … »!

رادیو فردا در جایی دیگر از گزارش مورد نظر نیز با هدف القای وخامت اوضاع داخلی کشورمان در این حوزه و موضوع، عنوان کرده است: « جیمز مرچنت٬ مدیر بخش پژوهش شرکت رسانه‌ های خرد در این زمینه می‌ گوید: “ریشه ‌های سانسور در ایران بسیار عمیق است. با اینکه رئیس ‌جمهوران مختلف به شیوه‌ های گوناگون این سیستم را اداره کرده‌ اند اما همه ‌شان سیستم را فعال نگاه داشته ‌اند و نتوانسته ‌اند اصلاحی ضد سانسور را آغاز کنند. در نتیجه سیستم امروز در اصل همان سانسوری است که در سال ‌های اول انقلاب اعمال می ‌شده است. حالا شاید گاهی با میزان نرم ‌تر … »!

اما اصرارهای این رسانه ی فارسی زبان وابسته به وزارت امور خارجه ی آمریکا بر روی وجود “سانسور” گسترده در جمهوری اسلامی ایران در شرایطی است که این کشور خود در این حوزه ذیز دارای وضعیتی نامطلوب بوده و صدای اعتراض بسیاری از کارشناسات و اقشار را درآورده است.

در همین خصوص “هنری هولکامب” یکی از باسابقه ترین روزنامه نگاران آمریکایی با بیش از ۴۰ سال سابقه ی فعالیت خبری و همچنین رئیس اتحادیه‌ ی روزنامه نگاران فیلادلفیا با اعتراف به مشکل پیش آمده برای این منطفه، گفته است: “روزنامه ها ماموریت روشنی را برعهده دارند؛ یعنی گزارش واقعیات و هیاهو درباره‌ ی آنها. ولی فشارهای صاحبان منافع این ماموریت را کمرنگ ساخته است.” … »

در همین راستا «”َمریکن فری پرس” در مصاحبه ای با “جانی جکسون” عضو اصلی موسسه ی “بی طرفی و دقت در گزارشگری” (FAIR‏‎ ، یک گروه دیدبان رسانه های خبری) اذعان کرده است که ببر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته در این خصوص، بیش از ۶۰ درصد از خبرنگاران آمریکایی تأکید دارند که تبلیغاتچی ها تلاش دارند تا گزارش های خبری را دستکاری کنند. وی با تاکید بر نفوذ گسترده شرکت های بزرگ و تبلیغاتچی ها بر رسانه های چاپی و خبرپراکنی بیان می دارد که تبلیغاتچی ها بعضی گزارش ها را کنار گذاشته و اخبار خاصی را اشاعه می دهند.

آرت الیویر(Art Olivier)، معاون نامزد آزادیخواه ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۰ که تهیه کنندگی فیلم “عملیات ترور”‌ را نیز برعهده داشته است، در رابطه با موضوع این گزارش تأکید کرده است که ” سانسور در رسانه ‌های آمریکا بسیار شدید است و مأموران امنیتی اطلاعات خروجی همه رسانه‌ ها را کنترل می‌ کنند.”

منبع :رادیو دیروز

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page