ویژه ها
اختلافات عهد جدید درنسل حضرت عیسی (علیه السلام)

اختلافات عهد جدید درنسل حضرت عیسی (علیه السلام)

عیسی (علیه‎السلام) از نظر کتاب مقدس

حجت الإسلام دکتر عبدالحسین خسرو پناه- قدیمی‎ترین منبع موجود در مورد هویت حضرت عیسی (علیه‎السلام) کتاب عهد جدید است. در رساله‎های بولس و انجیل مرقس که نخستین نوشته‎های مسیحی‎اند سخنی از اصل و نسب آن حضرت نیست، که این مطلب می‎تواند دلیلی بر ناآشنایی این دو نویسنده با گذشته تاریخی وی باشد.

در نامه‎های پولس، عیسی (علیه‎السلام) نه یک بشر، بلکه خداوندی است که برای آمرزش گناهان بشر از آسمان به زمین نزول کرده و پساز مصلوب شدن، مجدداً به آسمان بازگشته است، بنابراین او نیازی به تاریخ و گذشته و خانواده ندارد.

اما نویسندگان اناجیل متی و لوقا برای پر کردن خلا موجود در انجیل مرقس شجره نامه‎ای از حضرت عیسی ذکر می‎کنند.

درباره‎ی شجره‎نامه حضرت عیسی (علیه‎السلام) لازم است به نکاتی توجه شود:

۱.شجره‎نامه‎ی متی منشا تاریخی و دقت لازم را ندارد و از درون سست است: مثلاً اجداد حضرت عیسی را به سه دسته‎ی چهارده نفیر تقسیم نموده است. در حالی که در دسته‎ی سوم سیزده نفر ذکر شده‎اند: بنابراین افتادگی یا اشتباهی صورت گرفته است.

۲.این شجره نامه با شجره‎نامه‎ای که لوقا ذکر می‎کند تفاوت‎هایی دارد و معلوم نمی‎شود کدام یک صحیح‎اند. البته شجره‎نامه‎ای که لوقا ذکر می کند نسبت حضرت عیسی را تا حضرت آدم ابوالبشر بیان می‎کند که بیشتر شبیه تخیل است و محققان به خود اجازه‎ی تایید آن را نمی‎دهند.

۳.شجره نامه‎ی مذبور اگر هم صحیح باشد، شجره نامه‎ی یوسف، شوهر مریم است، نه شجره‎نامه‎ی عیسی ، زیرا مسیحیان معتقدند که عیسی از روح‎القدس است، نه از یوسف.

۴.مسیحیان اصرار دارند که در شجره‎نامه بر دو مطلب تاکید گردد:

یکی رساندن نسب عیسی به داود، تا بتواند پیش‎گویی عهد عتیق را در مورد منجی و مصلحی که از نسل داود خواهد آمد و پادشاهی او را زنده خواهد کرد.بر حضرت عیسی تطبیق دهند، و دیگری رساندن نسب وی به اسحاق؛ زیرا در کتاب مقدس آمده است:

«ابراهیم، اسحاق را برای قربانی به قربانگاه برد و خداوندگوسفندی فدیه‎ی او کرد تا با زنده ماندنش مصلح جهانی از نسل او پدید آید.»

ولی طبق آن شجره‎نامه، این دو پیامبر از اجداد یوسف، شوهر مریم می‎شوند، نه خود عیسی، مگر این که به سبب قرابت خانوادگی یوسف و مریم، آن دو را از اجداد مریم هم به حساب آوریم.

  1. در انجیل لوقا آمده است : «و بر حسب گمان خلق او[ = عیسی] پسر یوسف بن هالی …».

معلوم نیست که عبارت «بر حسب گمان خلق» را خود لوقا ذکر کرده است، یا آن چنان که برخی محققین معتقدند، از اضافاتی است که بعدها وارد انجیل شده است. در هر حال این تعارض وجود دارد که بالاخره یا عیسی پسر یوسف است، یا چنان که در جای دیگر کتاب مقدس به آن تصریح شده، عیسی متولد از روح‎القدس است؟

* بخشی از مقاله  مسیحیت استاد خسرو پناه؛ بخش هایی از این مقاله به مرور باز نشر می شود. مقاله کامل نیز از این لینک قابل دریافت است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page