عیسی (علیهالسلام) از نظر کتاب مقدس
حجت الإسلام دکتر عبدالحسین خسرو پناه- قدیمیترین منبع موجود در مورد هویت حضرت عیسی (علیهالسلام) کتاب عهد جدید است. در رسالههای بولس و انجیل مرقس که نخستین نوشتههای مسیحیاند سخنی از اصل و نسب آن حضرت نیست، که این مطلب میتواند دلیلی بر ناآشنایی این دو نویسنده با گذشته تاریخی وی باشد.
در نامههای پولس، عیسی (علیهالسلام) نه یک بشر، بلکه خداوندی است که برای آمرزش گناهان بشر از آسمان به زمین نزول کرده و پساز مصلوب شدن، مجدداً به آسمان بازگشته است، بنابراین او نیازی به تاریخ و گذشته و خانواده ندارد.
اما نویسندگان اناجیل متی و لوقا برای پر کردن خلا موجود در انجیل مرقس شجره نامهای از حضرت عیسی ذکر میکنند.
دربارهی شجرهنامه حضرت عیسی (علیهالسلام) لازم است به نکاتی توجه شود:
۱.شجرهنامهی متی منشا تاریخی و دقت لازم را ندارد و از درون سست است: مثلاً اجداد حضرت عیسی را به سه دستهی چهارده نفیر تقسیم نموده است. در حالی که در دستهی سوم سیزده نفر ذکر شدهاند: بنابراین افتادگی یا اشتباهی صورت گرفته است.
۲.این شجره نامه با شجرهنامهای که لوقا ذکر میکند تفاوتهایی دارد و معلوم نمیشود کدام یک صحیحاند. البته شجرهنامهای که لوقا ذکر می کند نسبت حضرت عیسی را تا حضرت آدم ابوالبشر بیان میکند که بیشتر شبیه تخیل است و محققان به خود اجازهی تایید آن را نمیدهند.
۳.شجره نامهی مذبور اگر هم صحیح باشد، شجره نامهی یوسف، شوهر مریم است، نه شجرهنامهی عیسی ، زیرا مسیحیان معتقدند که عیسی از روحالقدس است، نه از یوسف.
۴.مسیحیان اصرار دارند که در شجرهنامه بر دو مطلب تاکید گردد:
یکی رساندن نسب عیسی به داود، تا بتواند پیشگویی عهد عتیق را در مورد منجی و مصلحی که از نسل داود خواهد آمد و پادشاهی او را زنده خواهد کرد.بر حضرت عیسی تطبیق دهند، و دیگری رساندن نسب وی به اسحاق؛ زیرا در کتاب مقدس آمده است:
«ابراهیم، اسحاق را برای قربانی به قربانگاه برد و خداوندگوسفندی فدیهی او کرد تا با زنده ماندنش مصلح جهانی از نسل او پدید آید.»
ولی طبق آن شجرهنامه، این دو پیامبر از اجداد یوسف، شوهر مریم میشوند، نه خود عیسی، مگر این که به سبب قرابت خانوادگی یوسف و مریم، آن دو را از اجداد مریم هم به حساب آوریم.
- در انجیل لوقا آمده است : «و بر حسب گمان خلق او[ = عیسی] پسر یوسف بن هالی …».
معلوم نیست که عبارت «بر حسب گمان خلق» را خود لوقا ذکر کرده است، یا آن چنان که برخی محققین معتقدند، از اضافاتی است که بعدها وارد انجیل شده است. در هر حال این تعارض وجود دارد که بالاخره یا عیسی پسر یوسف است، یا چنان که در جای دیگر کتاب مقدس به آن تصریح شده، عیسی متولد از روحالقدس است؟
* بخشی از مقاله مسیحیت استاد خسرو پناه؛ بخش هایی از این مقاله به مرور باز نشر می شود. مقاله کامل نیز از این لینک قابل دریافت است.