ویژه ها
افزایش ۵۰ درصدی سازش در طلاق‌های توافقی با ارائه خدمات مشاوره‌ای در استان البرز

افزایش ۵۰ درصدی سازش در طلاق‌های توافقی با ارائه خدمات مشاوره‌ای در استان البرز

به گزارش بصیرت جویان به نقل از خبرگزاری تسنیم  اجرای طلاق یکی از مذموم‌ترین احکام مجازی است که در مقررات اسلامی وضع شده چون به عقیده کارشناسان هر طلاقی آثار مخرب فراوانی را به جای می‌گذارد.

یکی از این آثار طلاق که می‌تواند جامعه‌ای را دچار مشکل کند، گسست خانواده‌ها و به انحراف رفتن فرزندان این خانواده‌ها است که این آثار طلاق به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می‌تواند آمار بزه را در جامعه افزایش دهد.

اساسا سیره عقلاء بر این است که حتی اگر دو طرف ازدواج تا مرحله نامزدی پیش رفتند ولی دچار مشکل شدند به راحتی پیش از تشکیل خانواده از یکدیگر جدا شوند.

ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی ایران نیز ناظر به همین موضوع، اشعار می‌دارد: ” وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی‌کند اگرچه تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر گردیده پرداخته شده ‌باشد بنابراین هر یک از زن و مرد مادام که عقد نکاح جاری نشده می‌تواند از وصلت امتناع کنند و طرف دیگر نمی‌تواند به هیچ وجه او را مجبور به ‌ازدواج کرده یا از جهت صرف امتناع از وصلت مطالبه خسارتی نماید.”

بسیاری از اساتید صاحب نظر حقوق اعتقاد دارند که قانونگذار این ماده از قانون مدنی را به سبب جلوگیری از تشکیل خانواده‌ای که احتمال طلاق بیش از حد معمول در آن وجود دارد، وضع کرده است.

با توجه به این ماده از قانون مدنی کشور می‌توان گفت میل حاکمیت نیز بر آن است تا در جامعه ازدواج‌هایی صورت گیرد که احتمال طلاق در میان آن‌‌ها کمتر باشد.

اما آنچه که سبب شد تا نگارنده را به تحریر این مطلب راغب سازد، آمار بالای طلاق در استان البرز و کثرت دعاوی مربوط به مسائل خانوادگی در محاکم قضائی این استان است.

یک سوم ازدواج‌های البرز در کمتر از ۴ سال به طلاق ختم می‌شود

متاسفانه بنابر گفته مسئولان استان البرز معضل طلاق در این استان حتی از میانگین کشوری نیز فراتر است و این آمار نشان می‌دهد که استان البرز شدیدا در مسئله طلاق نیازمند صورت پذیرفتن اقدامات صحیح و سریع مسئولان است.

در سفری که معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به استان البرز داشته است آمار بسیار بالایی را از طلاق در استان البرز ارئه داد و گفت: “یک سوم ازدواج‌ها در استان البرز در کمتر از ۴ سال به طلاق ختم می‌شود که این امر نتیجه تصمیم عجولانه و عدم مشورت با مشاوران است.”

البته خوشبختانه اخیرا بخشی از مسئولان ذیربط در استان البرز با اجرای طرح‌هایی در این زمینه این امیدواری را به وجود آورده‌اند که با ارائه مشاوره‌های مناسب پیش از ازدواج به زوج‌های جوان مقابل این حجم از طلاق‌ها بایستند.

پدیده طلاق به عنوان یکی از مسائل مهم مطرح شده که در شورای فرهنگ عمومی استان البرز نیز مورد تاکید قرار گرفته است و در این شورا، فرمانده انتظامی استان البرز به بررسی علل طلاق در استان البرز مامور شد و عللی را مشخص و راهکارهایی را ارائه داد.

نگرانی مسئولان البرزی از آمار طلاق‌ها در البرز

گزارشی که فرمانده انتظامی استان البرز در سی‌وششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی ارائه داد، عواملی مانند موادمخدر، عدم توجه به باورهای دینی و سنت‌های اسلامی، القای فرهنگ‌های غربی توسط ماهواره‌ به خانواده‌ها، ناآگاهی جوانان و خانواده‌ها نسبت به ازدواج‌های زودهنگام و احساسی از جمله عواملی بودند که در طلاق‌های صورت گرفته در استان البرز موثر بوده‌اند.

رضا گل‌محمدی مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز نیز چندی پیش از همکاری اداره کل ورزش و جوانان با دادگستری کل البرز، اداره کل بهزیستی، شهرداری و شورای شهر در زمینه کاهش طلاق‌ها خبر داده است.

اجرای طرح ارائه مشاوره قبل از ازدواج به زوج‌های جوان توسط مشاوران خبره از جمله این همکاری‌ها است و دادگستری نیز سعی می‌کند مانع از ازدواج زوج‌هایی شود که این مشاوره‌ها را نگذرانده‌اند.

رئیس کل جدید دادگستری استان البرز نیز پس از قرار گرفتن در این مسئولیت از وجود تعداد فراوان پرونده‌های مربوط به مشکلات خانوادگی در استان البرز ابراز نگرانی کرده است و همکاری دستگاه‌های مسئول در این زمینه را خواستار شده است.

احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز در نشست خبری خود که چندی پیش برگزار شد از بالا بودن میانگین پرونده‌های طلاق توافقی و مطالبه مهریه در محاکم قضائی استان البرز خبرداد و میزان پرونده‌های طلاق توافقی را ۱۲ درصد و پرونده‌های مطالبه مهریه را ۲۸ درصد بالاتر از میانگین کشوری عنوان کرد.

از هر سه ازدواج در البرز یک ازدواج به طلاق می‌انجامد

در زمینه فراوانی آمار طلاق با افروز بهرامی مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت‌وگویی را ترتیب دادیم و وی به عنوان یک مسئول به بیان نظرات و اقدامات خود پرداخت.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به اینکه استان البرز تا سال ۹۲ رتبه اول کشور را در زمینه آمار طلاق داشت، اظهار داشت: رتبه استان البرز در زمینه طلاق در سال ۹۳ یک رتبه نزول پیدا کرد و بعد از استان تهران در رده دوم قرار گرفت.

وی افزود: آمار طلاق در استان البرز قبلا ۵۰ درصد بود یعنی از هر دو ازدواج، یک ازدواج به طلاق می‌انجامید ولی در حال حاضر از هر سه ازدواج، یک ازدواج به طلاق منجر می‌شود.

بهرامی با اشاره به اینکه اداره کل بهزیستی استان البرز یک مرکز مداخله در بحران‌های خانوادگی را راه‌اندازی کرده است، بیان کرد: از چند سال پیش در دادگاه‌های خانواده استان البرز کارشناسان بهزیستی مستقر شده‌اند و مشاوره‌های لازم را به زوج‌هایی که خواستار طلاق توافقی هستند، ارائه می‌دهند.

پس از انجام مشاوره آمار سازش در طلاق‌های توافقی ۵۰درصد افزایش یافت

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به اینکه کسانی که متقاضی طلاق توافقی بودند قبل از صدور حکم قضائی به مددکاران و مشاوران بهزیستی ارجاع می‌شدند، متذکر شد: در دادگاه‌ها پذیرش اولیه از آن‌ها به عمل می‌آمد و بعد از آن به کلینیک‌های مددکاری و روانشناسی که زیر مجموعه بهزیستی بودند، ارجاع می‌شدند.

وی با بیان اینکه با انجام این اقدامات خوشبختانه آمار سازش در طلاق‌های توافقی به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت، گفت: وقتی که دیدیم این اقدامات نتایج موفقیت‌آمیزی را به دنبال داشته است تصمیم گرفتیم که مشاوران خود را از فضای پر تنش و پر التهاب دادگاه خارج کنیم و مشاوره‌های لازم را به زوجین ارائه دهیم.

بهرامی با اشاره به اینکه در این مراکز مشاوره‌های پیش از ازدواج، مشاوره‌های حین زندگی، مشاوره‌های پیش از طلاق و حتی مشاوره‌های بعد از طلاق برای رسیدگی به وضعیت بچه‌ها انجام می‌شود، اظهار داشت: در این مرکز مشاوره‌ها به صورت کاملا تخصصی به زوجین متقاضی دریافت مشاوره ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در خصوص پدیده طلاق، بیان کرد: موضوع طلاق را نمی‌توان یک آسیب اجتماعی نام گذارد ولی این پدیده می‌تواند زمینه‌ساز خیلی از آسیب‌های اجتماعی باشد.

وی با بیان اینکه برخی از مواقع طلاق می‌تواند یک راهکار باشد ولی باید توجه داشت که راهکار آخر است، متذکر شد: مطالعات کارشناسی نشان داده است که طلاق بر تربیت فرزندان این خانواده‌ها آثار سوئی می‌گذارد.

بهرامی با اشاره به اینکه موضوع طلاق بچه‌های این خانواده‌ها را از داشتن یک محیط گرم خانوادگی محروم می‌کند، گفت: تزلزل بنیان خانواده، افزایش طلاق، افزایش اعتیاد و افزایش آسیب‌های اجتماعی را هیچ‌گاه نمی‌توان به صفر رساند ولی تمام تلاش ما این است که این آسیب‌ها و به خصوص طلاق را کاهش دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ۲ میلیون و نیم زن سرپرست خانوار داریم، اظهار داشت: متاسفانه تعداد خانواده‌هایی که زنان سرپرست آن‌ها هستند در ۱۰ سال اخیر رشد زیادی را داشته است.

وی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار عمدتا از سطح تحصیلات بالایی برخوردار نیستند، حرفه‌آموزی نشده‌اند و تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند، بیان کرد: این مسائل می‌تواند برای کشور مشکل‌ساز باشد و ما تلاش می‌کنیم تا در همه آسیب‌های اجتماعی به خصوص در طلاق موثر واقع شویم.

۱۰ علت اصلی طلاق در استان البرز مشخص شد

برای پیگیری بیشتر این موضوع با معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری کل استان البرز در زمینه علل اصلی طلاق توافقی در استان البرز گفت‌وگویی را انجام دادیم.

مهدی جوهری اظهار داشت: در مورد علل طلاق توافقی در استان البرز براساس کارشناسی‌های به عمل آمده در واحدهای مددکاری و مشاوره ۱۰ علت که بیشترین تاثیر را داشته‌اند مشخص شده است.

وی افزود: ۱۰ علت مهمترین علل طلاق توافقی در استان البرز بوده است که می‌توان از عدم مسئولیت‌پذیری مرد، بیکاری، عدم حمایت روانی عاطفی، عدم تسلط به تکنیک حل مسئله، دخالت اطرافیان، کمبود مهارت‌های سازگارانه یا کنارآیی، طلاق عاطفی، اعتیاد، پائین بودن آستانه تحمل و عدم آشنایی با نیازهای جنس مخالف نام برد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری البرز متذکر شد: در سال ۹۲، شش‌ هزار و ۵۴۶ فقره پرونده طلاق توافقی به محاکم قضائی استان البرز ارجاع داده شده است.

جوهری گفت: این آمار در سال گذشته به ۵ هزار و ۹۴۵ فقره پرونده رسیده است که خوشبختانه در موضوع طلاق توافقی ۹ درصد کاهش داشته‌ایم.

سال گذشته آمار ازدواج و طلاق در البرز کاهش یافته است

وی با بیان اینکه متاسفانه سال گذشته در زمینه ازدواج نیز به همین شکل با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم، اظهار داشت: براساس آماری که ثبت احوال در اختیار ما قرار داده در استان البرز در سال ۹۲، هجده هزار و ۷۴۳ فقره ازدواج ثبت شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری البرز بیان کرد: متاسفانه این آمار در سال گذشته به ۱۷ هزار و ۱۵۵ فقره رسیده است که نشان می‌دهد موضوع ازدواج نیز در استان البرز ۹ درصد کاهش داشته است.

جوهری با بیان اینکه آماری که دادگستری استان البرز به دست آورده نشان می‌دهد که ۳۱درصد از طلاق‌ها در مدت چهار سال ابتدایی ازدواج انجام می‌شود، متذکر شد: این آمار نشان می‌دهد که علت اصلی این‌طلاق‌ها عدم مسئولیت‌پذیری و اعتیاد مرد است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page