ویژه ها
سه گانه ی بی پایان رادیو فردا، بیکاری و تبلیغ علیه ایران

سه گانه ی بی پایان رادیو فردا، بیکاری و تبلیغ علیه ایران

به گزارش بصیرت جویان به نقل از رادیو دیروز:

رسانه ی فارسی زبان وابسته به وزارت امور خارجه ی آمریکا با انتشار گزارشی در خصوص بیکاری در ایران اسلامی، فضاسازی های همیشگی خود علیه کشورمان را پی گرفته است.

رادیو فردا در گزارشی که با عنوان “بیکاری جوانان؛ زمینه ‌ها و عوامل” منتشر کرده است، عنوان کرده است: « مرکز آمار در تازه‌ ترین گزارش بازار کار خود اعلان کرد بیکاری در ۱۲ ماهه سال پیش به ۱۰٫۶ درصد و طی بهار سال جاری به ۱۰٫۸ درصد رسیده است. این پرسش که این آمار تا چه اندازه دقیق و قابل اعتماد است نخستین پرسشی است که به ذهن خطور می ‌کند. چه تعاریف اشتغال و بیکاری و روش ‌های گردآوری آمار بازار کار در ایران موضوع مناقشه جدی محافل کارشناسی داخلی و خارجی بوده است … »!

این رسانه نما که مدعی است آمارها در واقعیت بسیار بحرانی تر از این میزان است، آورده است: « روش گرداوری آمار بازار کار نیز موضوع نقد جدی است مبتنی بر نمونه ‌گیری آماری و تعمیم آن به کل جامعه آماری است. چنین روشی با توجه به ناهمگنی بازار کار ایران در معرض نقد جدی است. افزون بر این آمارهای منتشره مرکز آمار ایران به ‌ویژه آمار مربوط به تورم و اشتغال همواره با آمار بانک مرکزی ناسازگاری داشته است و این البته بر تردیدها می ‌افزاید … »!

این در حالیست که بررسی آمارهای واقعی بیکاری در جامعه ی آمریکا نیز نشان می دهد که آن ها اگر دارای وضعیتی بحرانی تر در حوزه ی اشتغال نباشند، وضعیتی بهتر از کشورمان را نیز ندارند؛ آن هم در شرایطی که باید دقت داشت که کشورمان با تحریم های بی سابقه ی غرب دست به گریبان بوده است، اما آن ها با این سختی ها مواجه نبوده و دارای وضعیتی وخیم در خصوص اشتغال و بیکاری هستند.

باید این حقیقت را مورد توجه قرار داد که در آمریکا تنها افرادی که به طور فعال به دنبال کار می گردند جزو آمار بیکاران به حساب می آیند و این در شرایطی است که در چند وقت اخیر با توجه به بحران های موجود در این کشور، آمار قابل توجه افرادی که متقاضی کار بوده اند، از یافتن شغل به کلی ناامید شده و دست از جست و جو برداشته اند و بر این اساس، آمار بیکاری در ایالات متحده خود به خود پایین می آید، اما این کاهش، نشان دهنده ی واقعیت ها نخواهد بود.

جفرسون اشتاینبرگ، تحلیلگر آمریکایی در همین خصوص در گفتگو با شبکه ی تلویزیونی راشا تودی، با تأکید بر این که “وضع بازار اشتغال در آمریکا بسیار بد است”، اذعان نموده است که “دولت آمریکا آمار واقعی بیکاری را اعلام نمی کند.”

از طرفی، بر اساس نظرات بسیاری از کارشناسان در خود آمریکا، از جمله گراهام بیبی رییس موسسه مدیریت سرمایه گذاری ریچموند که یکی از تحلیلگران اقتصادی شناخته شده در ایالات متحده می باشد، میزان واقعی بیکاری در سال های اخیر این کشور حداقل شانزده درصد بوده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page