ویژه ها
اقتدار، مظلومیت و پیروزی در زندگی امیرالمؤمنین(ع)

اقتدار، مظلومیت و پیروزی در زندگی امیرالمؤمنین(ع)

« در شخصیت، زندگی و شهادت این بزرگوار، سه عنصر که ظاهراً با یکدیگر چندان هم سازگاری ندارند ، جمع شده است. این سه عنصر عبارت است از :اقتدار،مظلومیت و پیروزی.

اقتدارِ آن حضرت ، عبارت است از قدرت او در اراده ی پولادینش ، در عزم راسخش ، در اداره ی مشکل ترین عرصه های نظامی، در هدایت ذهن ها و فکرها به سوی عالی ترین مفاهیم اسلامی و انسانی ، تربیت انسان های بزرگ از قبیل مالک اشتر و عمّار و ابن عباس و محمد بن ابی بکر و دیگران و ایجاد یک جریان در تاریخ بشری ، مظهر اقتدار آن بزرگوار ، اقتدار منطق ، اقتدار فکر و سیاست ، اقتدار حکومت و اقتدار بازوی شجاع بود. هیچ ضعفی از هیچ طرف ، در شخصیت امیرالمؤمنین علیه السلام نیست. در عین حال یکی از مظلوم ترین چهره های تاریخ است و مظلومیت در همه بخش های زندگی اش وجود داشت.

در دوران نوجوانی ،مظلوم واقع شد. در دوران جوانی بعد از پیامبر مظلوم واقع شد. در دوران کهولت و خلافت ، مظلوم واقع شد.بعد از شهادت هم ، تا سال های متمادی بر سر منبر ها از او بدگویی کردند و به او نسبت های دروغ دادند. شهادت او هم مظلومانه است…

اما عنصر سوم که پیروزی آن بزرگوار باشد. پیروزی همین است که اولاً در زمان حیات خود او، بر تمام تجربه های دشواری که بر او تحمیل کردند، پیروز شد؛ یعنی جبهه های شکننده ی دشمن … بالأخره نتوانستند علی را به زانو در بیاورند؛ همه آن ها از علی شکست خوردند.بعد از شهادت هم روز به روز حقیقت درخشان او آشکارتر شد ؛یعنی حتی از زمان حیاتش به مراتب بیشتر بود.امروز شما به دنیا نگاه کنید، نه دنیای اسلام در همه دنیا، ببینید چقدر ستایشگرانی هستند که حتی اسلام را قبول ندارند، اما علی بن ابیطالب را به عنوان یک چهره درخشان تاریخ قبول دارند … ماجرای اقتدار همراه با مظلومیت امیرالمؤمنین که منتهی به این شد ، این طور خلاصه می شود.»

رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای ، انسان ۲۵۰ ساله ،صص۸۹-۹۱ (همراه با تلخیص)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page