ویژه ها

وضعیت امروز ایران و ملت وفادارش هیچ شباهتی به دوران امام مجتبی(ع) ندارد

139303241403516402994903

به گزارش بصیرت جویان به نقل از خبرگزاری تسنیم حسین رجبی دوانی رئیس مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه امام حسین(ع) دو شب گذشته در سخنانی در محضر رهبر معظم انقلاب نکات مهمی را درباره ضرورت حفظ اندیشه‌های امام مطرح کرد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به “بحثی که در محضر شما مطرح می‌کنم در ارتباط با فرمایشات حضرتعالی در ارتحال حضرت امام(ره) و تعریف شخصیت امام است” اظهار داشت: حضرتعالی در سخنان خود به‌خوبی بیان کردید که در تحریف شخصیت‌ها ارکان اصلی شخصیت انسان بزرگ، مجهول می‌ماند یا غلط معنا شود و یا به‌صورت انحرافی و سطحی معنا می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: بنده با کسب اجازه از حضرتعالی دو نکته را به این مسئله اضافه می‌کنم که شاید در این تعریف حضرتعالی نیز مستتر باشد و آن این است که نماد دیگری از تحریف می‌تواند مسکوت گذاشتن و عمل نکردن به رهنمودها و اصول حضرت امام(ره) و یا دروغ بستن به امام باشد.

رجبی دوانی افزود: این مسئله در طول تاریخ، سابقه داشته و ما شاهد آن بوده‌ایم، چنانچه درباره حضرت رسول اکرم(ص) کفار و مشرکان برای جلوگیری از نفوذ کلام آن حضرت در دل‌ها نسبت سحر و جادو به کلام آن حضرت بسته‌اند و مردم را مجبور می‌کردند در گوش خود پنبه گذارند تا صدای حق شنیده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بعدها هم وقتی جریان‌های مذهبی و صلیبی در برابر اسلام خود را باخته بودند آئین پاک اسلام را به‌دروغ محمدپرستی جلوه دادند و آن را شرک قلمداد کردند.

رئیس مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه امام حسین(ع) یادآور شد: گذشته از دشمنان بیرونی منافقان و برخی خودی‌های استحاله شده و آنهایی که با ولایت زاویه داشتند به تحریف شخصیت پیامبر بزرگوار ما و کلام آن حضرت پرداختند و دروغ‌هایی حتی در حیات آن حضرت به ساحت قدسی‌شان نسبت دادند. امیرالمومنین(ع) در خطبه ۲۱۰ نهج‌البلاغه در این باره می‌فرماید: به‌قدری به ساحت آن حضرت دروغ بستند که آن حضرت به خطبه ایستاد و فرمود: آنهایی که در عهد من نسبت‌های دروغی به من می‌دهند جایگاهشان پر از آتش خواهد بود.

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر می‌بینیم برخی از اصحابی که برای ربودن قطره‌های آب وضوی پیامبر(ص) از یکدیگر سبقت می‌گیرند پس از ارتحال آن حضرت چگونه بزرگترین و مهمترین سفارش پیامبر عظیم‌الشأن را که همان ولایت امیرالمؤمنین(ع) بود به فراموشی سپردند و یا به‌دلیل برداشت‌های غلط از معنای ولایت رهبری جامعه اسلامی را به محبت و دوستی تفسیر و تعریف کردند و به آن هم در عمل پایبند نبودند.

وی با اشاره به وقایع رخ‌داده در انقلاب اسلامی و برخی از این مسائل در همین دوران گفت: در انقلاب اسلامی از همان بدو پیروزی انقلاب دشمنان خارجی تلاش کردند برای جلوگیری از نفوذ کلام حضرت امام، آرمان‌های حضرت امام، رهنمودهای ایشان را وارونه جلوه دهند و از میل و اشتیاق فراوان  مسلمانان جهان به راه امام جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: در داخل هم منافقان و بعضاً برخی از افرادی که زاویه‌هایی پیدا کرده بودند به تحریف نهضت امام پرداختند. حضرت امام(ره) در وصیت‌نامه خود در این خصوص می‌فرمایند: «اکنون که من حاضرم بعضی نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود که ممکن است پس از من به حجم آن افزوده شود. لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده و یا می‌شود مورد تصدیق نیست مگر اینکه صدای من یا خط و امضای من باشد با تصدیق کارشناسان یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.

رجبی دوانی در همین زمینه افزود: گویی امروز را پیش‌بینی می‌کردند که اینکه افرادی بعد از رحلت آن وجود بزرگوار به آن حضرت مسائلی را نسبت دهند و با این سندی که در تاریخ گذاشت به این مسئله پاسخ لازم را دادند.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌بینیم که برخی حتی در جریان فتنه ۸۸ دم از امام، راه و خط امام می‌زنند در حالی که استکبار برای آنان هورا می‌کشید و به‌دنبال مصادره به مطلوب چهره پاک استکبارستیزی امام بودند.

رئیس مرکز مطاالعات حدیث ولایت دانشگاه امام حسین(ع) اظهار داشت: در موارد دیگر هم می‌بینیم کسانی که با ولایت زاویه دارند با برداشت‌های غلط از سیره و راه امام تلاش دارند که راه امام را وارونه جلوه دهند، راه امام را برای نسل‌های آینده به‌گونه‌ای جلوه دهند که گویا امام متعلق به تاریخ است و دوران آن حضرت گذشته است و راه و خط امام در دوره کنونی پاسخگو نیست، حال می‌بینیم تمام اصول و مبانی حضرت امام برگرفته از کتاب و سنت است و همان‌گونه که قرآن و سنت‌ها تا دنیا دنیاست باقی است و چراغ راه هدایت است، سیره امام هم همین‌گونه است و کهنه شدنی نیست زیرا اصولی ثابت و همیشگی است.

دوانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از برداشت‌‌ها از سخنان رهبر انقلاب ادامه داد: متأسفانه نسبت به رهنمودها و اندیشه‌های حضرتعالی نیز بعضاً به‌نوعی تحریف صورت می‌گیرد، البته این تحریف در قالب برداشت‌های غلط و یا مسکوت گذاشتن و یا عمل نکردن به آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: حضرتعالی چند سال پیش در پاسخ به برداشت اشتباه یکی از دولتمردان فرمودید: “ما در موقعیت شعب ابی‌طالب نیستیم و در موقعیت بدر و خیبریم”، متأسفانه این رهنمود اساسی مورد باور مسئولان سابق و لاحق قرار نگرفت و اخیراً هم با توجه به سیاست‌هایی که هست مبنی بر مذاکره و دادن امتیاز به دشمن برای کم کردن شر آن که حضرتعالی این مسئله را به‌خوبی مدیریت فرمودید و با استفاده از اصل قرآنی و سیره نبوی از نرمش قهرمانانه یاد کردید تا اگر بناست سیاست این باشد که ما به دشمن امتیازاتی بدهیم، امتیازاتی هم باید گرفت تا برآیند آن پیروزی جبهه حق باشد و به‌زیبایی به مسابقه کشتی تشبیه فرمودید. اینکه در مسابقه کشتی هرگز دست دو طرف مسابقه به‌عنوان برنده بالا نمی‌رود و یکی برنده و یکی بازنده است و مسلم است که برنده باید جبهه حق و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.

رئیس مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: متأسفانه در این مسئله بدترین حالت نرمش که برای وجود مبارک امام حسن مجتبی(ع) پدید آمد اصل قرار گرفت، کجا موقعیت نظام ما، مردم، و رهبری ما قابل مقایسه با دوران امام مجتبی است. در آن دوران خواص و اشراف خائن با معاویه ارتباط برقرار کردند و به‌خواست او می‌خواستند امام حسن(ع) را زنده یا کشته تحویل دشمن دهند، حال آنکه سیل مردم انقلابی و ولایی که حماسه‌های عظیمی چون ۹ دی، ۲۲ بهمن و اخیراً حماسه بزرگ تشییع شهدای غواص را آفریدند هرگز نخواهند گذشت نظام مقدس ولایت و رهبر انقلاب در آن موقعیت قرار گیرد.

رجبی دوانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به “جا دارد اصول و مبانی نظری اندیشه‌های حضرت امام و حضرتعالی که بدون اغراق کاملاً منبعث از قرآن کریم و سیره پاک نبوی و علوی(ع) است به‌عنوان اصول ثابت و نقشه راه نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف شود” گفت:‌ از این طریق این اصول قابل تحریف برای کسانی که با مقاصد خود در پی آن هستند، نباشد.

وی ضمن درخواستی از رهبر انقلاب تصریح کرد: آنچه در سیره عملی حضرت امام(ره) و اندیشه‌های آن حضرت و همچنین حضرت‌عالی که می‌تواند عملیاتی شود به‌عنوان قانون در نظام جمهوری اسلامی ایران ثبت شود تا از آن تخطی نشود.

رئیس مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه امام حسین(ع) اضافه کرد: در شرایطی که ما در محافل علمی‌مان متخصصان فلسفه غرب مثلاً فلسفه کانت یا دکارت را داریم چرا نباید متخصص اندیشه‌ها و افکار امام داشته باشیم تا افرادی باشند با غور در این اندیشه‌ها بتوانند ضمن حفظ این آرمان‌ها و اندیشه‌ها، از تحریف آنها توسط تحریف‌گرایان جلوگیری کنند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page