ویژه ها

آمریکا هم شورای نگهبان دارد ولی … !

140px-Seal_of_the_United_States_Supreme_Court.svg6387367

دکتر علی ایوبی- سالهاست که دشمنان در حال تبلیغ علیه شورای نگهبان و تخریب این نهاد حساس و کلیدی هستند و آن را به عنوان ناقض دموکراسی و مزاحم برای دولت و مجلس می دانند . اما رادیوفردا در گزارشی ضمن اشاره به وجود نهادی مشابه در آمریکا از آن به عنوان مرجعی دموکرات که بسیار به مردم آمریکا و دموکراسی آن کشور خدمت می کند نام برد !!

بر همین اساس در کشورمان شورایی تحت عنوان شورای نگهبان در قانون اساسی گنجانده شده است که وظایف آن به طور خلاصه عبارتند از  ۱ .  نظارت بر قوانین و مقررات، به منظور پاسدارى از احکام اسلامى و قانون اساسى   ۲ .  تفسیر قانون اساسى بر اساس اصل ۹۸ قانون اساسى.

۳ .  نظارت بر داوطلبى، انتخابات و همه پرسى،

از سویی دیگر شورای نگهبان دارای ترکیب دوگانه ای است. این نهاد، مجموعاً ۱۲ عضو دارد که برای یک دوره شش ساله انتخاب می¬شوند. نیمی از اعضای آن فقیه و نیمی دیگر حقوق¬دان هستند.

انتخاب فقهای شورای نگهبان با مقام معظم رهبری است و شش نفر حقوق¬دان در رشته¬های مختلف حقوقی، از میان حقوقدانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی می¬شوند و با رأی مجلس انتخاب می گردند.

یعنی در واقع ۶ حقوق داد توسط نمایندگان مردم انتخاب می شوند و به نوعی نمایندگان مردم در شورای نگهبان هستند و البته رهبری هم که منتخب نمایندگان خبرگان است که آن ها هم توسط مردم انتخاب شده اند . لذا شورای نگهبان به نوعی و به طور غیر مستقیم نمایندگان ملت هستند و کاملا مستقل از جناح های سیاسی .

اما این نهاد عالی و کلیدی به سبب اینکه طی سال های اخیر مرتبا فتنه گران و عوامل مد نظر دشمنان را رد صلاحیت کرده است و از سویی بسیاری از قوانین مغایر با منافع نظام را به نوعی متوقف کرده است با هجمه های زیادی از سوی رسانه های دشمن مواجه شده است و متهم به سیاسی کاری و ذفاع از یک جریان خاص شده و حتی اصل شورای نگهبان هم زیر سوال رفته است .

به سوری که دشمن مرتبا آن را به عنوان مانعی برای دموکراسی معرفی کرده است و از رد صلاحیت ها و لغو قوانین مصوب مجلس به عنوان نقض دموکراسی یاد می کند .

اما جالب است بدانیم در ایالات متحده آمریکا هم نهادی وجود دارد که تا حدود زیادی وظایفی شبیه به شورای نگهبان دارد ولیکن هرگز از آن به عنوان ناقض دموکراسی یاد نمی شود و یا سایر حملاتی که به شورای نگهبان می شود به هیچ وجه متوجه آن نیست .

جالب است که عمده ی این اتهامات از سوی خود آمریکایی ها و رسانه هایشان در حال مطرح شدن است !

اما رادیوفردا در رابطه با دیوان عالی ایالات متحده آمریکا گزارشی مفصل منتشر نموده است و به موجب آن تمامی اقدامات آن را دموکراتیک دانسته و از آن به حد کمال دفاع نموده و علی رغم اینکه نحوه ی انتخاب اعضای آن هم کاملا غیر مردمی است باز هم رادیوفردا بر خلاف شورای نگهبان از آن به دموکراتیک بودن و نماینده ی مردم بودن یاد می کند .

رادیوفردا در این گزارش با طرح این سوال وارد بحث شد که علامت سئوالی که برخی حقوقدانان و سیاستمداران و فعالان سیاسی در جوامع دموکراتیک و غیر دموکراتیک در برابر دیوان عالی ایالات متحده گذاشته‌اند در باب استقلال این قوه و انطباق تصمیمات آن با روح قانون اساسی آمریکا بوده است.

رادیوفردا در مورد نحوه ی انتخاب اعضای آن هم چنین گفت که واقعا جای تامل دارد و بایستی به حملات آمریکایی ها علیه شورای نگهبان رجوع کرد تا باز هم تناقضات این دشمنان را دریافت :

رادیوفردا : برای داوری در این باب بهترین ملاک رجوع به تصمیمات این دیوان و سازوکار تصمیم‌گیری آن است. ساز و کار شکل‌گیری و نحوه‌ عمل آن در برابر قوای دیگر دیوان عالی از نکاتی است که بر فطانت بنیانگذاران ایالات متحده دلالت دارد. دیوان عالی که اعضایش برای دوره‌ای نامحدود توسط رئیس جمهور به سنا معرفی شده و توسط سنا تأیید می‌شوند – و بدین ترتیب منتخب دو قوه‌ مجریه و مقننه هستند و به‌طور غیرمستقیم منتخب مردم اما بدون نیاز به گرفتن رأی مستقیم مردم در انتخابات- می‌توانند قوانین مصوب، تصمیمات نهادهای اجرایی و احکام قضات را از حیث انطباق با قانون اساسی مورد بررسی قرار دهند. دیوان جدا از این فطانت ساختاری با تصمیماتش نقش بی‌نظیر خود را در جامعه‌ آمریکا ایفا کرده است.

همانطور که ملاحظه نمودید نحوه ی انتخاب اعضای آن توسط رییس جمهور است ! آن هم نامحدود !

شورای نگهبان هم که نصف اعضا توسط رهبری و نصف توسط مجلس است . ولیکن عجیب است که در ایران این پروسه مغایر دموکراسی ولی آمریکا کاملا منطبق بر دموکراسی تلقی می شود !!!

اما استدلال های محیر العقول و شگفت انگیز و سرگیجه آور رادیوفردا برای اثبات مستقل بودن دیوان عالی !!

رادیوفردا :  برای آنها که استقلال این دیوان را مورد پرسش قرار داده‌اند چهار حکم اخیر این دیوان کفایت می‌کند تا استقلال و دفاع آن از حقوق شهروندان را به رسمیت بشناسند. این چهار حکم بدین قرارند:

تأیید ازدواج همجنسگرایان به عنوان یکی از حقوق اساسی شهروندان امریکایی

اعدام با داروی از خود بیخودکننده

یارانه‌های بیمه‌ بهداشت

پرچم کنفدراسیون ایالات جنوبی و آزادی بیان

این ۴ تصمیم به عنوان دلایل رادیوفردا برای اثبات بی طرفی دیوان بود !!!

منبع : رادیو دیروز

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page