ویژه ها

بی بی سی فارسی؛وقتی درخواستِ رعایت اصول دیپلماتیک، اشتباه است!

465887_423به گزارش بصیرت جویان ، شبکه ی فارسی زبان بی بی سی در واکنش به عدم رعایت اصول دیپلماتیک توسط نماینده ی زن پارلمانی اروپا در سفرش به ایران، اعتراضات موجود به این اقدام در کشورمان را غیر موجه نشان داده است …

در چند روز گذشته هیئتی از نمایندگان پارلمان اروپا برای دیدار با مقامات ایرانی سفری را به کشورمان داشته اند که رفتارها و البته پوشش آن ها در دیدارشان با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اعتراضات گسترده ای را در ایران به راه انداخته است. رفتار غیر دیپلماتیک این نمایندگان پارلمان اروپا، به ویژه یکی از نمایندگان زن این گروه، به قدری توهین کننده بوده است که بسیاری از مردم و شخصیت های کشورمان به آن واکنش نشان داده اند و شبکه ی فارسی زبان بی بی سی نیز به این واکنش ها پرداخته و تلاش نموده است تا با کمرنگ نشان دادن رفتار اشتباه میهمانان اروپایی، اعتراضات ایجاد شده در کشورمان را ناموجه و بی دلیل نشان دهد. بی بی سی فارسی در گزارش مذکور، آورده است: «روابط عمومی مجلس ایران در واکنش به پوشش یکی از نمایندگان پارلمان اروپا در دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس، اطلاعیه‌ای صادر کرده و گفته که این نماینده اروپایی “چند لحظه پیش از حضور در جلسه، پوشش سر خود را تغییر داد و با پوششی غیر متعارف حاضر شد.”»

بر اساس گزارش اخیر این رسانه ی دولتی انگلیسی: «نوع پوشش سر ماریچه اسخاکه، سیاستمدار هلندی که به تهران سفر کرده بود با انتقاد بعضی رسانه‌ها و چهره‌های محافظه‌کار ایرانروبرو شد. علی مطهری، نماینده مجلس نیز ضمن تائید اینکه خانم اسخاکه پوشش خود را درست پیش از دیدار با آقای لاریجانی تغییر داده در نوشته‌ای که بر روی وبسایت خود منتشر کرده نوشته است: “آن طور که من تحقیق کردم خانم مورد نظر در ملاقات هیئت با آقای [علاالدین] بروجردی روسری داشته و در نتیجه، آن قسمتهایی از بدن او که در ملاقات بعدی آشکار است پوشیده بوده است. بعد از این جلسه به سرویس بهداشتی می‌رود و هنگام خروج، روسری نداشته و کلاه مانندی برسر داشته است.”» بی بی سی در ادامه نیز در تلاش برای پیگیری هدف ذکر شده در بالا به منظور توجیه رفتار این نماینده ی زن پارلمان اروپا و بی دلیل نشان دادن اعتراضات در داخل کشورمان، تأکید می کند: «خانم اسخاکه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی درباره نوع پوشش خود در ایران گفت که پس از اینکه از ایران برگشته در رسانه‌های اجتماعی دیده که نوع پوشش او در ایران جنجال‌برانگیز شده و گفت که تعجب می‌کند که اگر این مسئله اینقدر مشکل ساز بوده چرا کسی آن را به او نگفته بود. او گفت که بسیار مهم است که به کسانی که به ایران می‌روند صراحتا بگویند که چگونه لباس بپوشند. ماریچه اسخاکه که پیش از این هم به ایران سفر کرده بود، از منتقدان وضعیت حقوق بشر در ایران است.» این در حالیست که بد نیست یادآوری کنیم نوع پوشش و رفتار در دیدارهای رسمی سیاسی و دیپلماتیک، به ویژه در خصوص دیدار با مقامات یک کشور دیگر، پایبند به اصول و قوانینی است که لازمه ای این گونه دیدارها و روابط است.

این امر کاملا واضح است که نوع رفتار و پوشش یک فرد که به عنوان نماینده ی پارلمان یک قارّه با مسئولین رسمی یک کشور دیدار می کند، بایستی با پوشش و رفتارش در دیدار با دوستان صمیمی و محافل خصوصی اش متفاوت باشد و رنگ و بوی رسمی به خود بگیرد؛ همانطور که ما اگر نوع پوشش مقامات زن اکثریت کشورهای جهان در دیدارهای رسمی را مورد بررسی قرار دهیم، یقینا به این نتیجه خواهیم رسید که این افراد از پوششی کاملا رسمی استفاده کرده اند. حتی خود این نماینده زن هلندی پارلمان اروپا (ماریچه اسخاکه) نیز در محل کار خود، با توجه به تصاویر موجود، کاملا پوششی موجه و رسمی را مورد استفاده قرار می دهد؛ و این واقعیت در کنار رفتار وی که تنها چند دقیقه مانده به این دیدار نوع پوشش خودش را تغییر داده است، بیشتر آدم را به فکر فرو برده و به سمت این تفکر سوق می دهد که او کاملا برنامه ریزی شده و عمدی دست به این اقدام زده است؛ اقدامی که کاملا خلاف عرف دیپلماتیک بوده و توهینی آشکار به دین و فرهنگ ملت ایران است. قابل توجه است که نه تنها پوشیدن ساپورت و پوششی کاملا زننده که مناسب میهمانی های شخصی است توسط این نماینده ی زن پارلمان اروپا خارج از قوانین و عرف دیپلماتیک بوده است، بلکه برخی دیگر از اعضای مردم این هیئت اروپایی نیز در هنگام این دیدار کوله پشت هایی بعضا خنده دار را به دوش داشته اند که آن نیز در جای خود نوعی توهین آشکار محسوب می شود. در پایان باید از بی بی سی که به اعتراضات داخل ایران به این پوشش خانم اسخاکه اعتراض دارد پرسید که آیا در خود انگلیس، هلند و هر جای دیگر این جهان، اجازه ی حضور با این پوشش زننده را در دیدارهای رسمی دیپلماتیک به افراد می دهند؟!

منبع : پرشین بی بی سی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page