ویژه ها

آغاز یک خبر پایان یک نظر سنجی، پیام VOA

voa

به گزارش بصیرت جویان، سایت رسمی صدای امریکا در یک نظر سنجی نوشت:

در حکمی تاریخی، دیوان عالی آمریکا اخیرا ً شکایت یک خانم جوان باحجاب از یک بوتیک زنجیره ای را وارد تشخیص داد. این خانم بوتیک زنجیره ای ابراکرامبی را متهم کرده بود که به خاطر حجابش، از استخدام او خوداری کرده است و این اقدام را نقض حقوق شهروندی خود توصیف کرده بود. آیا به نظر شما خانمهای بی حجاب نیز نباید از حقوق مشابهی در کشورهای اسلامی برخوردار باشند؟

این نظر سنجی شیطنت آمیز پیرامون خبری است که ۱۱ خرداد ۹۴ از این سایت انتشار یافته است. به گزارش این سایت خبری سامانتا ایلاف، دعوای حقوقی خود علیه شرکت آبرکرامبی را از سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ خورشیدی) و پس از آن که تقاضای کار او در یکی از فروشگاه‌های آن شرکت در اوکلاهما رد شد، آغاز کرد.

اعضای هیئت منصفه دادگاه بدوی، آن فروشگاه را به دلیل «اعمال تبعیض»، به پرداخت ۲۰ هزار دلار جریمه محکوم کرد، اما دادگاه تجدید نظر شرکت آبرکرامبی را بی‌گناه شناخت.

این موضوع بهانه‌ای شد برای مدافعان آزادی‌های مذهبی و مدنی در آمریکا، تا از دیوان عالی ایالات متحده برای تضمین حقوق افراد در محیط کار کمک بگیرند.

جدای از بررسی صحت این خبر باید گفت این نظر سنجی از چند لحاظ با مشکل رو به روست:

۱. محجبه بودن یک هنجار شکنی و زیر پا گذاشتن ارزش ها نیست. هیچ جامعه ای پوشش حیا را ضد ارزش نمی داند. گرچه آزادی را منافی آن بدانند

۲. هر کشوری چهارچوبی مشخص دارد که بر پایه هنجارها و ارزش های تعریف شده آن است . چرا باید هنجار ها و ارزش های تعریف شده بر پایه تفکرات الهی را نوعی نوعی نقض حقوق بشر به شمار آورد؟

۳. تفکرات الهی بر تفکرات غیر الهی مقدم است. زیرا در تفکرات الهی غیر خدا بر جای او می نشیند و حال آن که عقل حکم می کند مبدأ هستی بر دیگران مقدم باشد. گرچه برخی از غربیان معقتدند خدایی خدا تنها در خلقت بوده و گویا مرگ خدا را پنداشته  اند که هیچ اثر گذاری برای او قائل نیستند. در حقیقت خدایی که فقط می آفریند خدانیست. خدا از جنس ماده نیست و هیچ گاه یک موجود مادی نه برتری بر موجود مادی دیگر دارد و نه توان خدایی بر او.

بنابر این نباید حکم یک دادگاه در حکومت لیبرال دموکراسی امریکا را با شرایط ایران اسلامی مقایسه نمود . اساساً حقوق بشر اومانیستی هیچ اعتباری ندارد زیرا اومانیسم به معنای کنار گذاشتن خدا و علت هستی است

لینک مرتبط

حقوق بشر؛پارادوکس تئوریک و تناقضات عملی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page