ویژه ها
عربستان و برتری رژیم صهیونیستی

عربستان و برتری رژیم صهیونیستی

قسمت سوم

به منظور غافلگیری برخی ناظران، اسرائیل ادعا کرد که نیروی نظامی القاعده برتر از دولت نسبتا سکولار اسد است. به نظر می رسید که اسد در حال دفاع از علویان، شیعیان، مسیحیان و دیگر اقلیت های سوری است که از افراطگرایان وهابی مورد حمایت عربستان وحشت دارند.

در سپتامبر ۲۰۱۳، در یکی از اظهارات صریح دیدگاه اسرائیلی ها، سفیر اسرائیل در ایالات متحده مایکل اورن، سپس یک مشاور نزدیک به نتانیاهو، به اورشلیم پست گفت که اسرائیل افراطگرایان وهابی را بر اسد ترجیح می دهد.

مایکل اورن: خطر بزرگتر برای اسرائیل، کمان استراتژیکی است که از تهران شروع می شود و تا دمشق و بیروت ادامه دارد و رژیم اسد سنگ سرطاق این کمان محسوب می شود. جملاتی که اورن سفیر اسرائیل در مصاحبه با اورشلیم پست مطرح کرده است را در این آدرس می یابید: (http://goo.gl/DN5GHr).

ما همیشه خواستار برکناری اسد بودیم، ما ترجیح می دهیم که افراد شرور راس کار باشند، اما از سمت ایران حمایت نشوند. ما حتی حاضریم افراد شرور با القاعده روابط داشته باشند.

اورن در ژوئن ۲۰۱۴ صحبت های خود را تکمیل کرد و در کنفرانسی در موسسه آسپن به عنوان سفیر سابق اسرائیل گفت: اسرائیل حتی ترجیح می دهد داعش پیروز شود و سربازان عراقی را قتل عام کند و غربی ها را سر ببرد اما ادامه پیروزی اسد که مورد حمایت ایران است را نمی پذیرد. ویدئوی صحبت های اورن: (http://goo.gl/fAZrLm)

او ادامه داد که از دید اسرائیل، اگر قرار باشد شیطانی در منطقه پیروز شود، اجازه دهید وهابی ها پیروز شوند.

در اول اکتبر ۲۰۱۳ نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل به رابطه جدید اسرائیلی-سعودی اشاره ای داشت که عمدتا در باب مخالفت برنامه هسته ای ایران و تهدید حمله یکجانبه نیروی نظامی اسرائیل اختصاص یافت.

در میان خوی جنگجویی، نتانیاهو بدون ارائه سند، درباره گسترش روابط قدرت در خاورمیانه گفت: خطر ایران مجهز به سلاح هسته ای و ظهور دیگر تهدیدها در منطقه، خیلی از همسایگان عرب را به این نتیجه رسانده که نهایتا تشخیص دهند که اسرائیل دشمن نیست. و این امر فرصتی را فراهم کرده که بر دشمنی تاریخی غلبه کنیم و روابط، دوستان و امید های جدید ایجاد کنیم.

روز بعد، اخبار کانال ۲ تلویزیون اسرائیل گزارش کرد که مقام های امنیتی اسرائیل، هم تایان عرب سطح بالای خود را در اورشلیم ملاقات کرده اند، اعتقاد داریم این فرد، بندر بن سلطان، سفیر سابق عرب سعودی در ایالات متحده و رئیس اطلاعات عرب سعودی بوده است. (http://goo.gl/eP0hD4)

واقعیت این اتحاد غیر محتمل حتی به رسانه های جریان اصلی ایالات متحده نیز رسیده است. برای مثال، خبرنگار مجله تایم (جو کلین)در مقاله ای در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۵ توضیح می دهد:

در ماه می ۲۰۱۴، مکالمه عمومی بی سابقه ای در بروکسل انجام گرفت. دو مقام سابق جاسوسی اسرائیل و عرب سعودی-آموس یادلین و تورکی الفیصل- بیش از یک ساعت با هم دیدار کردند و در مورد سیاست های منطقه ای صحبت کردند که دیوید ایگناتوس از واشنگتون پست آن را منتشر کرده است. (http://goo.gl/6pYycX)

آنها بر سر مسائلی مخالف بودند، مانند طبیعت دقیق برقراری صلح اسرائیلی-فلسطینی و بر برخی مسائل توافق داشتند: شدت تهدید برنامه هسته ای ایران، احتیاج به حمایت دولت نظامی جدید در مصر، تقاضا برای اقدام بین المللی جامع در سوریه. برجسته ترین صحبت از طرف شاهزاده تورکی الفیصل گفته شد: عرب ها از مرز عبور کرده اند و نمی خواهند دیگر با اسرائیل جنگ کنند. در حالیکه سعودی ها هنوز چاپلوسی فلسطینی ها را می کنند، این موضوع دیگر در اولویت آنها نیست. براستی خاندان سلطنتی سعودی ممکن است فلسطینی ها را ببینند، خیلی از آنها که سکولار هستند، دست اول شیاطین افراطگرایان اسلامی را که تهدیدی منطقه ای برای حکومت سلطنتی سعودی مبتنی بر شکل سلفی اسلام (وهابیت) است را دیده اند. کمک ۱۶ میلیارد دلاری عرب سعودی به اسرائیل برای ساخت شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری فلسطین، بی علاقگی سعودی ها به مسئله فلسطین را نشان می دهد.

در ۲۰۱۳ دوباره با همدستی اسرائیل، عرب سعودی ۱.۸ میلیون انسانی که در نوار غزه محاصره شده اند را تحت فشار گذاشتند. مردم غزه بعد از انتخاب اخوان المسلمین و محمد مرسی، مقداری آسودگی به دست آوردند. محمد مرسی ممنوعیت عبوری میان مصر و غزه را کاهش داد.

اما سعودی ها مردمی بودن اخوان المسلمین را تهدیدی برای حکمرانی سلطنت خود می دیدند و اسرائیل به خاطر همدردی آشکار مرسی برای حماس عصبانی بود. بنابراین، عرب سعودی و اسرائیل از کودتای نظامی حمایت کردند و مرسی را از قدرت کنار کشیدند. دو کشور بعدا قدرت های مکمل خود را نشان دادند: سعودی ها به دولت ژنرال عبدالفتاح السیسی با پول و نفت کمک کردند، در حالی که اسرائیل از طریق لابی های خود در راهروهای واشنگتن استفاده کرد تا از انتقامجویی دولت منتخب خلع شده جلوگیری کند.
نوشته پیمان مولاویردی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page