ویژه ها
ظهور نئوکان ها و نقشه آنها برای ایران، عراق و سوریه

ظهور نئوکان ها و نقشه آنها برای ایران، عراق و سوریه

قسمت دیگری از مقاله رابرت پری

ظهور نئوکان ها

در دهه ۱۹۹۰ با پایان یافتن جنگ عراق و ایران، خزانه ایران خالی می شود و نگرش اسرائیلی ها نسبت به مشارکت تجاری قبلی خود سرد می شوند. در ضمن نئوکان های امریکایی (که با نمایش برتری نظامی ایالات متحده علیه عراق در جنگ خلیج فارس در ۱۹۹۱ و سقوط شوروی که یکه تازی آمریکا در ابرقدرتی را به همراه داشت، قدرت یافتند) نتانیاهو را توصیه کردند که “تغییر رژیم” را را دنبال کند.

در حین کمپین ۱۹۹۶ نتانیاهو، نئوکان های مهم و برجسته مانند (Richard Perle) و (Douglas Feith) برنامه ای را در قالب نوشته سیاسی با عنوان (A Clean Break: A New Strategy for Securing the Realm) منتشر کردند. این سند اعلام می کند که اسرائیل می تواند محیط استراتژیک خود را با ضعیف کردن، محاصره کردن و حتی عقب راندن مواضع سوریه شکل دهد. این تلاش می تواند بر حذف صدام حسین از قدرت در عراق (به عنوان ابزاری برای از بین بردن جاه طلبی منطقه ای سوریه) تمرکز کند.

اسناد دلایل جنگ عراق: (http://goo.gl/D6OkvP)

نقطه مهم استراتژی نئوکان ها این بود که با اعمال “تغییر رژیم” در ملت های مسلمان که اسرائیل را به گروگان گرفته بودند، دولت هایی جدید و دوست جایگزین می شدند و دشمنان نزدیک اسرائیل یعنی حماس و حزب الله لبنان بدون حامیان خارجی باقی می ماندند. بدون حمایت مالی، دشمنان سرسخت اسرائیل (حماس و حزب الله) مجبور می شدند که شروط اسرائیل را بپذیرند و امنیت اسرائیل برقرار می شد.

اولین هدف نئوکان ها با توجه به پروژه آنها برای قرن جدید آمریکا که در ۱۹۹۸ آشکار شد، عراقی بود که توسط سنی ها اداره می شد، و البته نفرات بعدی این لیست، سوریه و ایران بودند. سوریه توسط اسدها (پدر و پسر) حکمرانی می شد که علوی و شاخه ای ار شیعه هستند و ایران هم که توسط شیعه حکمرانی می شود. برنامه نئوکان ها استفاده از نیروی نظامی ایالات متحده و ابزارهای دیگر برای سرنگونی این رژیم ها بود.

وقتی نئوکان ها در ۲۰۰۳ فرصت حمله به عراق را یافتند، آنها سهوا توازن منطقه خاورمیانه را به نفع شیعه رقم زدند، دلیل آن هم کنترل عمده نیروهای شیعه عراق بر مناطق تحت تسلط نیروی نظامی ایالات متحده بود. این جنگ مصیبت بار آمریکا، نئوکان ها را از رسیدن به هدف “تغییر رژیم” در سوریه و ایران بازداشت.

با دوستی ناگهانی دولت جدید عراق با رهبران شیعه ایران، عرب سعودی به طور فزاینده هشیار شد. اسرائیل نیز هلال شیعی (تهران-بغداد-دمشق-بیروت) را تهدیدی استراتژیک برای خود احساس می کرد.

عرب سعودی، در همکاری با ترکیه، در سال ۲۰۱۱ با حمایت مخالفان سنی دولت اسد، مرکز این هلال شیعی را با برقراری اعتراض های خیابانی که به سرعت به حملات تروریستی و سرکوب شدید نظامی تبدیل شد، هدف قرار دادند.

تا سال ۲۰۱۳ مشخص بود که مبارزان اصلی در برابر دولت اسد، اعتدالگرایان افسانه ای که از جریان های اصلی رسانه ای ایالات متحده معرفی می شدند، نبودند، بلکه جبهه النصره القاعده و یک بخش به شدت وحشی القاعده بودند که قیام کردند و در داعش نمو کردند.

نوشته پیمان مولاویردی
.
منبع: http://goo.gl/LrqkrQ
.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page