ویژه ها

رابرت پری: سعودی ها در طی ۳۰ ماه مبلغ ۱۶ میلیارد دلار به اسرائیل کمک مالی کرده اند!

is sauرابرت پری (Robert Parry) سردبیر پایگاه اینترنتی آمریکایی ‍Consortiumnews.com که یک پایگاه مستقل تحقیقاتی است فاش کرد رژیم سعودی ظرف دو سال و نیم ۱۶ میلیارد دلار صرف طرح های توسعه در فلسطین اشغالی کرده است.

گزارش ویژه: دلیل رابطه زوجیت میان عرب سعودی و اسرائیل بیش از میل دوجانبه برای حمله به ایران است. طبق گفته های منابع اطلاعاتی، رابرت پری می نویسد که سعودی ها ۱۶ میلیارد دلار به اسرائیلی ها هبه کرده اند.

نوشته رابرت پری (قسمت اول)

بیش از یک قرن عرب سعودی تلاش کرده است تا از سرمایه عظیم نفتی خود برای ایجاد یک لابی در ایالات متحده استفاده کند تا بتواند با لابی تحمیلی اسرائیل در ایالات متحده رقابت کند. عرب سعودی با هزینه دلارهای نفتی، شرکت های حقوقی و متخصصین روابط عمومی را به کار گرفته و از ارتباطات شخصی با خانواده های قدرتمندی چون خانواده بوش بهره برداری کرده است اما سعودی ها هرگز نتوانستند نوعی از سازمان های سیاسی را ایجاد کنند که به اسرائیل و حامیان آمریکایی اش چنین قدرت و نفوذی داده اند.

به راستی، آمریکایی هایی که پول سعودی ها را دریافت کرده اند (موسسات آکادمیک و سازمان های فرا دولتی) همیشه به عنوان ابزار سعودی ها در آمریکا مورد انتقاد شدید رسانه ها قرار گرفته اند. لابی اسرائیل و تبلیغات چی های آنها با افزایش هزینه سیاسی پذیرش سخاوت (پول) سعودی ها، خیلی از مردم و موسسات را از دریافت پول سعودی ها منصرف کرده اند.

اما عرب سعودی راه دیگری برای خرید نفوذ در درون ایالات متحده یافته است: پرداخت پول به اسرائیل و کسب رضایت نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو. در چند سال گذشته در حالی که عرب سعودی و اسرائیل دریافته اند که ایران و آنچه که قبلا هلال شیعی نامیده شد از دشمنان اصلی آنها است، این اتحاد که زمانی ناشدنی بود، ممکن شد و سعودی ها هم چنان که می خواستند، پول زیادی خرج این توافق کردند.

طبق گفته منابع اطلاعاتی ایالات متحده، سعودی ها در طی ۲ سال و نیم گذشته حداقل ۱۶ میلیارد دلار از طریق یک کشور عرب ثالث به حساب اروپایی توسعه اسرائیل برای کمک به تامین مالی زیرساخت درون اسرائیل پرداخت کرده اند. این منبع در ابتدا پول را رشوه به نتانیاهو نامید اما بعدا این گفتار را اصلاح کرد و گفت پول برای پروژه های عمومی مانند ساخت مجموعه های ساختمانی در کرانه باختری بوده است.

به عبارت دیگر، مطابق با این اطلاعات، سعودی ها نتیجه گرفته اند که اگر نمی توانی لابی اسرائیل را شکست بدهب، سعی کن آن را بخری. اگر این حالت برقرار باشد، سعودی ها ارتباط پشت صحنه خود را با اسرائیل برقرار کرده اند و این برایشان خیلی ارزشمند است. نتانیاهو نقشی اساسی در مبارزه کنگره ایالات متحده برای عدم تحقق توافق بین المللی برای پاسخ به اختلاف طولانی مدت بر سر برنامه هسته ای ایران داشته است.

با اصرار نتانیاهو، عمده جمهوری خواهان و خیلی از دموکرات های کنگره خود را برای انحلال چارچوب توافق ۲ آوریل (۱۳ فروردین) توسط ایران و ۶ کشور دیگر متعهد کرده اند. این توافق، بازرسی های سخت گیرانه و دیگر محدودیت ها را بر ایران تحمیل می کند تا صلح آمیز ماندن توافق ایران را تضمین نماید.

با از میان بردن توافق، اسرائیل و عرب سعودی درهایی را برای تحریم های بیشتر بر ایران باز می کنند و احتمالا راه را برای حمله هوایی اسرائیل می گشایند و آسمان کشور خود را برای پرواز جنگنده های اسرائیلی هدیه می کنند. ارابه اسرائیلی-سعودی ممکن است امید داشته باشد تا نیروی نظامی ایالات متحده را برای وارد کردن ضربات بیشتر به اهداف درون ایران وارد کند.

نه دولت اسرائیلی ها و نه دولت سعودی ها پاسخی به مسئله پرداخت دلار نفتی سعودی ها به حساب اروپایی اسرائیلی ها نداده اند.
مشخصات رابرت پری:
http://goo.gl/qksWCE

قسمت های بعدی تا ساعاتی دیگر اضافه خواهد شد.
نوشته: پیمان مولاویردی
.

.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page