ویژه ها
خانه مجردی چه ضرری به نظام اجتماعی کل می زند؟

خانه مجردی چه ضرری به نظام اجتماعی کل می زند؟

اصطلاح نظام اجتماعی کل اصطلاحی در علوم اجتماعی است. به این معنا که جامعه از مجموعه واحدهایی شکل گرفته است . هرکدام از این مجموعه های منظم را که بر طبق موضوعی مشخص جمع شده اند نظام می گویند. مانند نظام سیاسی، نظام اقتصادی، نظام آموزشی و نظام خانواده. مقصود از نظام اجتماعی کل، نظام مشتمل بر نظام های گفته شده است که در این صورت آن نظام ها را در مقایسه با نظام اجتماعی کل ،جزء و خرده نظام معرفی می کنیم . برای مثال می گوییم خرده نظام خانواده در نظام اجتماعی کل.

نکته مهم در این میان اهمیت خرده نظام خانواده در نظام اجتماعی کل نسبت به دیگر نظام هاست.«اولین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می‌کند از محیط خانواده است و حتی تأثیرپذیری فرد از سایر محیطها می‌تواند نشأت گرفته از همین محیط خانواده باشد. خانواده پایه گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده ، اخلاق ، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد…

عواملی چون شخصیت والدین ، سلامت روانی و جسمانی آنها ، شیوه‌های تربیتی اعمال شده در داخل خانواده ، شغل و تحصیلات والدین به وضعیت اقتصادی و فرهنگی خانواده ، محل سکونت خانواده ، حجم و جمعیت خانواده ، روابط اجتماعی خانواده و بی‌نهایت متغیر دیگر در خانواده وجود دارند، شخصیت فرزند ، سلامت روانی و جسمانی او ، آینده شغلی ، تحصیلی ، اقتصادی ، سازگاری اجتماعی و فرهنگی ، تشکیل خانواده او و غیره را تحت تاثیر قرار می‌دهند.»(۱)

حال آیا با این میزان اهمیت، می توان از خانواده چشم پوشید و به جای روی آوردن به آن برای داشتن جامعه ای پیشرو آن را منزوی کنیم و با بالا بردن سن ازدواج و افزایش خانه مجردی در حق این نهاد بزرگ ستم نمود؟

خانه مجری سبب می شود تا جامعه دچار آشفتگی شود زیرا با گسترش آن ، خانواده ها از هم می پاشد و مزایای آن بر نظام اجتماعی کل نفی می شود. وجود مسئولیت پذیری دوطرفه جامع (عاطفی،جنسی،مالی و…)مخصوص خانواده است .

۱.مقاله «تأثیرات نظام خانواده بر نظام اجتماعی کل».

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page