ویژه ها
برتری ولایت فقیه بر نظام دموکراسی در چیست؟

برتری ولایت فقیه بر نظام دموکراسی در چیست؟

پاسخ: نظام ولائی، یک نوع دموکراسی ویژه و حکومت مردمی خاص است که با اندک توضیح، خصوصیت آن معلوم می‏گردد:
۱ ـ نظام ولایت فقیه، همه خوبی‏ها و مزایای دموکراسی را دارد و از بدی‏ها و شرور آن محفوظ است. در نظام دموکراتیک، مردم کاملا ً حضور دارند؛ حق رأی دارند؛ و پس از تأمّل و تدبّر و اندیشه، قانون یا شخص مجری آن را انتخاب می‏کنند؛ همه این امور، در نظام ولایت فقیه نیز وجود دارد. از سوی دیگر، ضعف و نقص و عیب نظام دموکراتیک، در این است که قانون آن نظام، از آداب و رسوم و اندیشه‏های بشری آنان گرفته می‏شود؛ بشرهای عادی می‏اندیشند و قانونی خاص وضع می‏کنند و گاهی نیز چیزهایی را تجویز می‏کنند که عقل انسانِ سلیم الفطره، از پذیرش آنها استنکاف (خودداری) دارد؛ قوانینی در غرب تصویب شده که انسان، حتی از گفتن آن شرم دارد؛ امّا در نظام اسلامی و در نظام ولایت فقیه، محور تقنین، وحی الهی است و قانون آن، گرفته شده از قرآن و عترت طاهرین (علیهم‏السلام) است و حاکم اسلامی، بر اساس این قانونِ معصوم و بی‏خطا، کشور را اداره می‏کند و خود حاکم، گاهی معصوم است مانند رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل‏بیت عصمت (علیهم‏السلام) و گاهی عادل است (نه معصوم) مانند نائبان خاص یا عام آنان.
۲ ـ در نظام دموکراتیک، انسان‏ها، آزادی کاذب دارند؛ چون خود را از حکم و قید خداوند رها می‏دانند، ولی در نظام اسلامی، آزادی انسانی، توأم با مسؤولیت در برابر خدا مطرح است. انسان مسلمان، نسبت به غیر خداوند آزاد است و این آزادی را از راه عبودیت و بندگی خداوند کسب می‏کند. این از بیانات نورانی حضرت امیرالمؤمنین (سلام‏ الله علیه) است که می‏فرماید: «الهی کفی بى عزّاً أن أکون لک عبداً وکفی بى فخراً أن تکون لى ربّاً»[۱]؛ خداوندا در عزّت و افتخارمن همین بس که من بنده توام و تو پروردگار منی. انسان اگر در بندِ خدای جمیل و جلیل باشد، به مقام والا می‏رسد و علم و قدرت را از او طلب می‏کند و به آن می‏رسد.

بنابراین، در نظام ولایت فقیه، آزادی انسانی و حقوق بشر و حق رأی و انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان و ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شوراها و…، همگی وجود دارد و در عین حال، تعالی معنوی انسان نیز محفوظ است و زیان‏های موجود در نظام‏های دموکراتیک وجود ندارد.

کتاب ولایت فقیه آیت الله جوادی آملی صص۵۱۳-۵۱۴

مرتبط/

پاسخ به اشکالات بربیانات آیت الله جوادی آملی درنسبت ولایت فقیه ونظام دموکراتیک

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page