پاسخ: نظام ولائی، یک نوع دموکراسی ویژه و حکومت مردمی خاص است که با اندک توضیح، خصوصیت آن معلوم میگردد:
۱ ـ نظام ولایت فقیه، همه خوبیها و مزایای دموکراسی را دارد و از بدیها و شرور آن محفوظ است. در نظام دموکراتیک، مردم کاملا ً حضور دارند؛ حق رأی دارند؛ و پس از تأمّل و تدبّر و اندیشه، قانون یا شخص مجری آن را انتخاب میکنند؛ همه این امور، در نظام ولایت فقیه نیز وجود دارد. از سوی دیگر، ضعف و نقص و عیب نظام دموکراتیک، در این است که قانون آن نظام، از آداب و رسوم و اندیشههای بشری آنان گرفته میشود؛ بشرهای عادی میاندیشند و قانونی خاص وضع میکنند و گاهی نیز چیزهایی را تجویز میکنند که عقل انسانِ سلیم الفطره، از پذیرش آنها استنکاف (خودداری) دارد؛ قوانینی در غرب تصویب شده که انسان، حتی از گفتن آن شرم دارد؛ امّا در نظام اسلامی و در نظام ولایت فقیه، محور تقنین، وحی الهی است و قانون آن، گرفته شده از قرآن و عترت طاهرین (علیهمالسلام) است و حاکم اسلامی، بر اساس این قانونِ معصوم و بیخطا، کشور را اداره میکند و خود حاکم، گاهی معصوم است مانند رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهلبیت عصمت (علیهمالسلام) و گاهی عادل است (نه معصوم) مانند نائبان خاص یا عام آنان.
۲ ـ در نظام دموکراتیک، انسانها، آزادی کاذب دارند؛ چون خود را از حکم و قید خداوند رها میدانند، ولی در نظام اسلامی، آزادی انسانی، توأم با مسؤولیت در برابر خدا مطرح است. انسان مسلمان، نسبت به غیر خداوند آزاد است و این آزادی را از راه عبودیت و بندگی خداوند کسب میکند. این از بیانات نورانی حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است که میفرماید: «الهی کفی بى عزّاً أن أکون لک عبداً وکفی بى فخراً أن تکون لى ربّاً»[۱]؛ خداوندا در عزّت و افتخارمن همین بس که من بنده توام و تو پروردگار منی. انسان اگر در بندِ خدای جمیل و جلیل باشد، به مقام والا میرسد و علم و قدرت را از او طلب میکند و به آن میرسد.
بنابراین، در نظام ولایت فقیه، آزادی انسانی و حقوق بشر و حق رأی و انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان و ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شوراها و…، همگی وجود دارد و در عین حال، تعالی معنوی انسان نیز محفوظ است و زیانهای موجود در نظامهای دموکراتیک وجود ندارد.
کتاب ولایت فقیه آیت الله جوادی آملی صص۵۱۳-۵۱۴
مرتبط/
پاسخ به اشکالات بربیانات آیت الله جوادی آملی درنسبت ولایت فقیه ونظام دموکراتیک