ویژه ها

اسنادی از ساواک در رابطه با ۱۶ آذر و روز دانشجو+تصاویر

گزارش ساواک تهران در خصوص اظهارات مجید ضیائی ( عضو کمیته دانشگاه ) به نقل از اللهیار صالح مبنی بر تکذیب مخالفت خود با برگزاری مراسم روز دانشجو به دنبال مراجعه دانشجویان به منزل وی برای نظرخواهی از وی در این زمینه .

 

سند اول مربوط است به گزارش ساواک تهران در خصوص اظهارات مجید ضیائی ( عضو کمیته دانشگاه ) به نقل از اللهیار صالح مبنی بر تکذیب مخالفت خود با برگزاری مراسم روز دانشجو به دنبال مراجعه دانشجویان به منزل وی برای نظرخواهی از وی در این زمینه .

اظهارات مجید ضیائی عضو کمیته دانشگاه درباره ۱۶ آذر

آقای مجید ضیائی دانشجوی اخراجی دانشکده فنی و دانشجوی فعلی دانشکده حقوق که عضو کمیته دانشگاه وابسته به جبهه ملی می باشد اظهار می داشت آقای الله یار صالح گفته است چند نفر از دانشجویان به خانه من آمده اند و برای برگزاری روز ۱۶ آذر با من صحبت کردند و گفته اند که من مخالفت کرده ام کاملا دروغ میباشد این دانشجویان اصولا درباره ۱۶ آذر با من صحبت نکردند فقط نامه تهدید آمیز و موهن به دست من دادند و گفتند اگر جواب کتبی ندهید ما به کار خود ادامه نمی دهیم من هم چون وضع را اینطور دیدم گفتم بهتر است از منزل من خارج شوید. اصولا روز ۱۶ آذر روزی است که حتما باید برگزار شود و این روز مانند ۳۰ تیر و روزهای ملی دیگر میباشد منتهی در نحوه برگزاری آن باید بنشینیم و صحبت کنیم.

سپس آقای مجید ضیائی به منصور رسولی که وی نیز عضو کمیته دانشگاه میباشد گفت علت اینکه من در کمیته دانشگاه شرکت نمیکنم دروغهائی است که همیشه شما ها می گوئید من نمیدانم چه نفعی از این کارها خواهید برد؟

نامبرده ضمنا اظهار داشته که طبق دستور سازمان امنیت مرا از دانشکده حقوق هم اخراج کرده اند.

سند دوم گزارشی است از ساواک تهران در خصوص اظهارات ابراهیم کریم آبادی راجع به عدم امکان فعالیت سیاسی با توجه به عملکرد پلیس در روز دانشجو و عدم موافقت اللهیار صالح با شروع کار کمیته شورای مرکزی جبهه ملی .

در ساعت ۱۰۴۰ روز دوشنبه ۲۵/۹/ ۴۲ آقای ابراهیم کریم آبادی در بانک ایرانیان واقع در خیابان حافظ درباره وضع کنونی جبهه ملی صحبت به میان آمد و نامبرده اظهار داشت …..  و موقعی ما می توانیم فعالیت کنیم که افراد پلیس بر ما مسلط نباشند و فعلا مقاومت بیهوده است مثلا در روز ۱۶ آذر پلیس چه وحشیگری درآورد و با کامیون داخل دانشگاه رژه می رفتند و جدا تعدادی از دانشجویان را دستگیر نموده و بسربازخانه ها و عده ای را هم بزندان فرستادند ما هم فعلا بهتر دانستیم تا دستور بعدی ساکت باشیم. بعد از خروج از زندان در نظر داشتیم که به اتفاق آقای علی اشرف منوچهری و آقای علی اکبر ولائی و آقای علی اردلان و گیتی کمیته شورای مرکزی را روبراه کنیم ولی مهندس احمدخان مصدق الهیار صالح موافقت نکردند و ما هم فعلا کنار گذارده ایم.

و سند آخر مربوط است به گزارش های ساواک تهران در خصوص اظهارات اللهیار صالح در گفتگو با اعضای کمیته دانشگاه مبنی بر مخالفت با برگزاری روز دانشجو در ۱۶ آذر و سخنان منصور رسولی ( از اعضای کمیته ) در این زمینه .

برنامه ۱۶ آذر

منصور رسولی عضو کمیته دانشگاه وابسته به جبهه ملی و عضو حزب ملت ایران ضمن یک صحبت خصوصی گفت شماره دیگر پیام دانشجو بغیر از شماره ای که اخیرا انتشار یافته بزودی منتشر خواهد گردید و تراکت هائی نیز در مورد روز ۱۶ آذر تهیه و زیر چاپ می باشد وی افزود الهیار صالح با برنامه روز ۱۶ آذر دانشگاه مخالفت می کرد ولی گفتم اگر مرا از جبهه ملی هم اخراج کنید بنام دانشجو روز ۱۶ آذر را بطور مفصل برگزار می نمائیم و آقای صالح وقتی دیدند که ما در اجرای این موضوع پافشاری می کنیم برای کمیته دانشگاه پیغام فرستادند که بحضور ایشان برویم تا به طریقی موافقت شود.

نامبرده سپس گفت ممکن است ایشان بگویند که در روز ۱۶ آذر یک دقیقه سکوت ولی ما از روز یکشنبه ۳/۹/۴۲ تبلیغات خود رابرای روز مزبور شروع می کنیم و در روی تابلوی کلاس ها در دانشگاه مطالبی خواهیم نوشت.

ضمنا احمد سلامتیان فارغ التحصیل دانشکده حقوق با نظر ایشان موافق بود.

منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page