ویژه ها

آمار طلاق در نسل میانسال دو برابر شده است چرا نهاد خانواده مورد تهاجم قرار گرفته است؟!

tallghalبه گزارش بصیرت جویان به نقل از سیاست روز همه ما بارها و بارها واژه طلاق را شنیده ایم و در محیط اطرافمان هم با کسانی که طلاق گرفته اند نیز برخورد داشته ایم زوج هایی که شاید حتی چند ماهی هم از زندگی مشترک آنها نگذشته باشد اما اتفاق عجیبی که این روزها در حال وقوع است افزایش طلاق در میان افراد سالمند است که باعث نگرانی های بسیاری در کشور شده است.
بر اساس آمارهای منتشر شده از سازمان ثبت احوال کشور تعداد طلاق در میان مردان و زنان بالای ۵۰ سال سن در ۱۱ سال اخیر بیش از دو برابر شده است.
بر اساس آمار در سال ۱۳۹۲، تعداد مردانی که در بالای۵۰سالگی طلاق گرفته بودند، ۱۳هزارو۷۸۹ بوده‌ و تعداد زنان بالای ۵۰ سال نیز که در سال گذشته طلاق گرفته‌اند، شش‌هزارو۷۲۳نفر بوده است. آمار سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد تعداد مردانی که بالای ۵۰سال داشته‌ و طلاق گرفته‌اند، ۷۱/۲درصد و تعداد زنان در این بازه سنی که مبادرت به طلاق کرده‌اند، ۴/۶۵درصد رشد داشته است.
در یک‌دهه اخیر، تعداد زنان و مردانی که در بالای ۵۰سالگی طلاق گرفته‌اند، رشد داشته است. به طور میانگین، تعداد زنان بالای ۵۰سال که طلاق گرفته‌اند حدود چهاردرصد و تعداد مردانی که بالای ۵۰سالگی طلاق گرفته‌اند، حدود ۹درصد تعداد کلی جمعیت طلاق‌گرفته را تشکیل می‌داده‌اند.

ارزشهای ضد فرهنگی غالب شده است
یک جامعه شناس در چرایی این خصوص بیان کرد: عوامل اقتصادی، تورم، تناسب نداشتن دخل و خرج افراد در جامعه و همچنین توقعات نابه جا و به جای زنان و مردان در جامعه از عوامل مهم و تاثیر گذار در بالا رفتن آمار طلاق در میان افراد میانسال در جامعه می شود.
امان الله قرایی مقدم گفت:وقتی در یک جامعه ارزشهای ضد فرهنگی غالب می شود و آن جامعه به فرهنگ مصرفی و لوکس روی می آورد به تدریج نهاد خانواده مورد تهاجم قرار می گیرد و از همان نقطه است که بر اثر چشم و هم چشمی های بی مورد و غلط، خانواده ها دستخوش جنگ وجدل های غیر منطقی و به دور از عقلانیت می شوند و حتی افراد مسن در کشور را به این فکر می اندازد که می توانند زندگی بهتری داشته باشند و به ایده آل های مورد نظر خود که امکان دست یابی به آن را پیدا نکرده اند دست یابند . این تغییرات در نحوه و سبک زندگی ابتدا باعث نوعی طلاق عاطفی می‌شود و بر اثر گذشت زمان به جدایی و طلاق می انجامد.
قرایی مقدم تاکید کرد: وقتی شادی و نشاط از یک جامعه رخت بربندد و شور و شوقی در خانواده ها نباشد و اعضای یک خانواده برای همدیگر وقتی نمی گذارند تا از نیازها و خواسته هایشان صحبتی به میان آورند و سعی کنند ساعاتی خوش را برای خود رقم بزنند در اینجا کسانی دیگر قدم به میدان می گذارند و دست به کار می شوند تا برای ما برنامه ریزی کنند و هدف های مورد نظر خود را بر ما تحمیل کنند.
این جامعه شناس تاکید کرد:در چند سال اخیر با پخش سریالهای بیگانه ای که از شبکه های ماهواره ای پخش شد و اتفاقا با جذابیت هایی که آنها توانسته بودند در میان مخاطبان خود ایجاد کنند ناهنجاری هایی در سطح خانواده ها به وجود آمد که توانسته بود به فرهنگ اصیل و ارزشی جامعه ما حمله کند و آن را مورد هجوم قرار دهد الگو برداری غلط مردم از این گونه سریالها باعث فرو ریختن اصول فرهنگی مورد قبول جامعه ما شده است.
وی معتقد است : در جامعه امروز ما به واسطه ارتباطات گسترده ای که افراد با هم دارند و تاثیرات زیادی که از هم می گیرند نقش گروه های دوستانه در الگو برداری از یکدیگر بسیار پر اهمیت است و آنها به طور خود آگاه یا ناخود آگاه باعث نشر و گسترش اعتقادات و باورهای نادرست یکدیگر می شوند.

حرمت شکنی اصل ازدواج و ترویج فرهنگ غلط جشن طلاق
وی تصریح کرد: امروز متاسفانه شاهد رواج پدیده نوظهوری به نام جشن طلاق هستیم که از فرهنگ بیگانه وارد کشور ما شده است و تبدیل به یک مد در میان بخشی از جامعه شده است که این فرهنگ غلط باعث فرو ریختن قبح طلاق در میان جوانان و حتی افراد مسن ما شده است و دیگر خبری از آن ضرب المثل قدیمی که در آن گفته می شد با چادر سفید به خانه شوهر می روی و با کفن بر می گردی نیست.
وی گفت: تاثیراتی که طلاق مخصوصا در میان افراد مسن در جامعه می گذارد کم نیست از جمله می توان به صدمات فرهنگی و اجتماعی که بر روی فرزندان در خانواده دارد نام برد. فرزندان طلاق در اجتماع این زمینه را دارند تا مورد هجوم انواع آسیب ها و نا هنجاری ها قرار بگیرند در نتیجه موفقیت فرزندان در گرو خانواده ای سالم و مسئول است.
قرایی مقدم همچنین توضیح داد: طلاق همچنین می تواند باعث مشکلات اقتصادی بیشماری شود و نگذارد اقتصاد خانواده شکوفا شود و به طبع آن نیز باعث جلوگیری رشد اقتصادی کشور شود.
این جامعه شناس افزود: مشکلاتی که طلاق به همراه می آورد حتی از نقطه نظر سیاسی برای یک کشور اهمیت دارد و سیاستگذاران را درگیر عواقب خطرناک خود می کند.
وی در پایان بیان کرد: زنان و مردان باید به دور از بد اخلاقی ها و کوته بینی ها به بنیان خانواده بنگرند و با پشت پا زدن به مسایل ضد ارزشی به استحکام خانواده کمک کنند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page