ویژه ها

پاسخ به آیت الله!

به گزارش بصیرت جویان ، در ۱۹ آبان ۹۳ پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی خبری را انتشار داد که یک اشکال جدید آیت الله به صدا و سیما و تحلیلی دیگر از سوی وی نسبت به اسلام به شمار می آمد.IMG_6895_0

« نباید از طرح بحث‌های جدّی در جامعه ترسید و باید فضا برای طرح افکار و حرفهای مختلف براساس آیه شریفه:

فبَشّر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه[۱]

، باز باشد. ولی در حال حاضر به رغم وجود حدود ۲۰ کانال تلویزیونی در کشور چون مباحث یکجانبه مطرح می‌شود مخاطبان زیادی را جذب نمی‌کند، چرا که فحاشی، توهین و اهانت و هیاهو، هیچگاه پاسخ تفکر و استدلال نبوده و نخواهد بود »

این سخن گرچه در ظاهر حکایت از صحّت خویش دارد و به نظر می رسد یک دغدغه دینی و قرآنی محسوب می شود. اما باید دانست که استدلال به آیه فوق در این مقام اشتباه است . زمانی می توان گفت که ما هرگونه مطالب را می توانیم بشنویم و سپس انتخاب کنیم که قدرت تشخیص و تحلیل داشته باشیم و سیره عقلا بهترین مرجع برای مصداق یابی آیه کریمه در چگونگی جستجو در تفکرات می باشد. اگر قرار باشد ما بخواهیم حتی آن تفکرات که کسانی مانند عبد الکریم سروش منتشر می کنند بخوانیم و سپس متمایل به آن گردیم حال آن که باید ابتدا مبانی وی را بدانیم و مبانی خویش را با وی مقایسه کنیم تا بتوانیم مصداق آیه شویم و قول صواب را برگزینیم. پس نمی توان هرگونه مطلبی را از رسانه را پخش کنیم تا بخواهیم ادعا کنیم به قرآن عمل کرده ایم. اگر نظر آیت الله درست باشد پس نباید معنی داشته باشد که فقها که خود به قرآن آگاه تر از دیگران هستند ، مطالعه کتب ضاله را حرام می دانند.

ما نباید با دست خود اسباب گمراهی را فراهم کنیم. « و لا تُلقوا بأیدیکم إلی التهلکه » با دستان خود ، خویش را به هلاکت نیفکنید . ( سوره بقره ، ۹۵ )

 

[۱] پس بشارت بده آن دسته از بندگانم را که سخن ها را شنیده و گفتار صواب و قول بهتر از آن را بر می گزینند

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page