ویژه ها
بر اساس مستندات، آیت‌الله خمینی هم با تسلیحات کشتار جمعی مخالف بود

بر اساس مستندات، آیت‌الله خمینی هم با تسلیحات کشتار جمعی مخالف بود

در یادداشتی به قلم «گرت پورتر» نویسنده کتاب «بحران ساختگی»

فارین پالیسی: بر اساس مستندات، آیت‌الله خمینی هم با تسلیحات کشتار جمعی مخالف بود

نشریه فارین پالیسی در مطلبی به قلم گرت پورتر، مصاحبه‌ای را از محسن رفیق‌دوست منتشر و در آن تأکید کرده است بنیانگذار انقلاب اسلامی هم همواره با سلاح‌های کشتار جمعی مخالف بوده است.

نشریه فارین پالیسی در مطلبی به قلم گرت پورتر، مصاحبه‌ای را از محسن رفیق دوست منتشر کرد و در آن تأکید کرده است که بنیانگذار انقلاب اسلامی هم همواره با سلاح‌های کشتار جمعی مخالف بوده است.

پورتر در ابتدای این مصاحبه که در نشریه فارین پالیسی منتشر شده، به سابقه اتهام‌زنی کشورهای غربی به برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و نوشته است که با وجود صدور فتوای حرمت تسلیحات اتمی از سوی رهبر انقلاب اسلامی، کشورهای غربی همچنان نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران ابراز تردید می‌کنند. پورتر در این مورد نوشته است: «آن‌ها به جای این فتوا بر اطلاعاتی جعلی‌ تکیه کرده‌اند که هرگز ادعاهای مطرح شده در آن‌ها در رابطه با وجود یک برنامه مخفی تسلیحات هسته‌ای، اثبات نشده است».

پورتر می‌افزاید: «کلید شناخت سیاست ایران در قبال تسلیحات هسته‌ای، بررسی برهه تاریخی جنگ هشت ساله این کشور با عراق است. این قضیه که برای اولین بار در اینجا به تشریح آن پرداختم، توضیح می‌دهد که چرا ایران هرگز به حملات شیمیایی عراق علیه نیروها و غیرنظامیان ایرانی که به مرگ ۲۰۰۰۰ هزار ایرانی و مجروحیت شدید ۱۰۰ هزار نفر دیگر منجر شد، پاسخ نداد. این مسئله همچنین به صورتی جدی این گمانه را ایجاد می‌کند که ابراز مخالفت رهبران ایران با تولید تسلیحات شیمیایی و هسته‌ای، عمیقا ریشه‌دار و صادقانه است.

پیش از این در منابع ایرانی به ندرت به مسئله که فتوای اولین رهبر عالی ایران یعنی آیت‌الله روح‌الله خمینی در ممنوعیت تسلیحات شیمیایی عامل خودداری ایران از به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی ذر جنگ با عراق بوده، اشاره شده است. در همین منابع هم هیچ‌گاه اشاره‌ای نشده بود که (آیت‌الله) خمینی کی و چگونه چنین فتوایی را صادر کرده است، به همین جهت هم این مسئله برای چند دهه نادیده گرفته شده است.

اما حالا رئیس وقت وزارتخانه‌ مسئول تأمین تجهیزات نظامی ایران، روایتی عینی از مخالفت (آیت‌الله) خمینی نه فقط با تسلیحات شیمیایی بلکه همین‌طور تسلیحات هسته‌ای ارائه کرده است. محسن رفیق‌دوست که در طول جنگ هشت ساله به عنوان وزیر سپاه پاسداران فعالیت کرده است، در مصاحبه‌ای که اواخر سپتامبر در تهران با من داشت، اشاره کرد که طرح کار بر روی تسلیحات هسته‌ای و شیمیایی به (آیت‌الله) خمینی ارائه شده بود، اما او (امام خمینی) در دو جلسه جداگانه تصریح کرده است که تسلیحات کشتار جمعی در اسلام حرام است.»

گرت پورتر، نویسنده مشهور آمریکایی است که در ایران با کتاب «بحران ساختگی» شناخته می‌شود. وی در این کتاب به ساختگی بودن ابعاد ادعاهای هسته‌ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. کتاب بحران ساختگی توسط «خبرگزاری فارس» ترجمه شده و چندی پیش با حضور پورتر در تهران، رونمایی شد.

وی در جریان این سفر به این نکته اشاره کرد که قصد تحقیق در خصوص فتاوای امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص منع تولید، تکثیر و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را دارد.

منبع : خط امام

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

You cannot copy content of this page